Trenden i bilverden er at stadig flere kommer med terrengbaserte versjoner av sine modeller. Et godt eksempel på dette er Toyota, som rett og slett har laget en crossutgave av den lille bybilen Yaris. Hvem så den komme?
Mercedes har ikke tenkt å være dårligere, og går like godt for en stasjonsvogn. Mer bestemt den som hører hjemme i C-klasse, og de har virkelig gått grundig til verks.
-->
En mer terrengvennlig bil trenger selvsagt en høyere bakkeklaring, og Mercedes har heist All-Terrain med 40 centimeter i forhold til den vanlige utgave. Men den har også vokst i alle andre retninger.
Lengden har økt med fire millimeter og bilen er på 4,76 meter, mens utbygde hjulbuer gjør at bredden har økt med 21 millimeter som bilen er totalt 1,84 meter bred. Med en langt høyere bakkeklaringen skyter også den totale høyden til værs, og C-klasse All-Terrain rager 1,49 meter opp i luften.
I tillegg byr Mercedes på eksklusive hjuldesign i størrelser fra 17 til 19 tommer, og bilen som i utgangspunktet har Avantgarde-eksteriør har også fått flere detaljer i polert aluminium, inkludert takrelingene.
Det er også mulig å velge nattpakke hvor flere av detaljene, inkludert de utvendige speilene, kommer i sort høyglans.
Tyskerne leker altså ikke butikk med denne terrengversjonen, så den kommer også med også med to kjøremoduser spesielt laget for terrengkjøring. Offroad er den for litt lettere terreng, slik som grusveier, mens Offroad+ med DSR (Downhill Speed Regulation) kan velges når terrenget er ekstra utfordrende.
Og den er selvsagt utstyrt med 4Matic, altså har den firehjulsdrift.
Men det er langt fra alt.
Føreren kan også velge en spesiell Offroad-visning i instrumentpanelet, selvsagt spesialsydd for All-Terrain. Her er det mulig å få informasjon om for eksempel stigning og styrevinkel, i tillegg til geokoordinater og kompass.
Lysene er generelt imponerende når det kommer til Mercedes-modeller, som også tilbyr de spesielle lyktene som inkluderer Digital Light til C-klasse. Her snakker vi altså om lykter med 1,3 million mikrospeil, og dermed totalt 2,6 millioner per bil.
Hos All-Terrain blir de også til spesielle terrenglys, som ved kjøring i lett terreng sørger for et bredere lysbilde. Dette åpner for at føreren kan se hindringer tidligere, selv i svinger. Så snart terrengkjøremodus er aktivert, slås terrenglyset på. Funksjonen er aktiv i opptil 50 km/t, og slås av automatisk over denne hastigheten.
Og ja, det er også mulig å få Digital Light med projiseringsfunksjoner. Her kan lysene lage symboler på veibanen, for eksempel to føringslinjer om det er veiarbeid og kjørebanen innsnevres. Eller fremheve fotgjengere i faresonen med en spotlight-funksjon som tydeliggjør posisjonen med projiserte retningspunkter, eller advare mot at du kjører mot rødt lys eller et stoppskilt.
Som sagt er Mercedes nøye, så det er enda flere spesielle ting med All-Terrain.
Nordmenn er nesten sykelig opptatt av tilhengerfeste, noe som også er mulig å få til «terrengstasjonsvognen». Denne er et delvis elektrisk innfellbart tilhengerfeste som også har ESP tilhengerstabilisering, og slepekapasiteten er på 1.800 kilo.
Mercedes forklarer at «ved hastigheter på 65 km/t eller mer kan ESP tilhengerstabilisering gripe inn automatisk i kritiske situasjoner. Ved hjelp av vekslende bremseinngrep på individuelle hjul kan farlige svingninger reduseres. Om nødvendig reduserer systemet også kjøretøyets hastighet ved å minimere motorens dreiemoment og bremse kjøretøyet på alle fire hjulene».
Og ja, det er selvsagt også mulig å få en assistent spesielt utviklet for biler som sleper en henger, hvor 360-graders ryggekamera er inkludert. Denne regulerer automatisk styrevinkelen til bilen opp til en hastighet på 5 km/t, og opp til en stigning på 15 prosent.
‒ Nye C-Klasse All-Terrain er tilpasset terrenget, og er et godt alternativ der man ønsker bedre fremkommelighet, men samtidig vil beholde stasjonsvogn-karosseriet, forklarer konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
Men det er enda mer.
‒ Flere høydepunkter er hentet fra S-Klasse, noe som løfter premium-følelsen til et svært høyt nivå, soer Myhre.
Mer eksakt sikter sjefen til interiøret, og sentralt i dette er selvsagt digitaliseringen.
C-klasse All-Terrain kommer med en skjerm i midten som ser ut til å flyte utenpå resten av dashbordet, og denne er vridd seks grader mot førerplassen. Den kommer også med flere av komfortløsningene man finner i S-klasse, som massasje for føreren og «energi-treneren» som skal sørge for å kvikke deg opp.
Eller kan C-klasse All-Terrain skilte med samme bagasjerom som den vanlige utgaven, og det betyr en lastekapasitet mellom 490 og 1.510 liter. Terrengversjonen inkluderer også en elektrisk bakluke som standard.
Den nye modellutgaven kommer enten med en bensinmotor eller en dieselmotor. Begge er elektrifiserte, noe som inkluderer en integrert 2. generasjons startgenerator (ISG).
Terrengversjonen følger i hjulsporene til All-Terrain-konseptet av E-klasse som Mercedes viste fram i 2017, og C-klasse skal nå vises på den internasjonale bilmessen IAA Mobility i september.
Før den tid kan du sjekke ut noen bilder av den høyreiste C-klasse stasjonsvogn, nemlig C-klasse All-Terrain:
Les også: