Elbilene blir som kjent et stadig mer vanlig syn, og det er
ingen grunn til å tvile på at de mindre sikre enn tradisjonelle biler ‒ om du
gjorde det. En av de sju modellene Euro NCAP nå har kollisjonstestet er
nemlig en slik, nærmere bestemt den kommende Mercedes EQC.
store utrullingen skjer i 2020. Bilen kommer med en forventet rekkevidde på rundt 400
kilometer, og prisen starter i overkant av 600.000 kroner. I Norge kommer i utgangspunktet EQC med mye utstyr, deriblant
sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems. Og at det er en sikker bil kan Euro NCAP skrive under på. De har nemlig kollisjonstestet den, og resultatet er oppløftende
‒ som de også har vært med elbiler som Tesla Model 3, Audi e-tron og Jaguar
I-Pace. Denne elektriske trioen hanket nemlig 5 stjerner, og EQC er ikke
dårligere. Ifølge Euro NCAP scoret den jevnt godt i alle kategoriene, og
nådde over solide 90 prosent i to av de fire hovedkategoriene.
i «barne-beskyttelse», 75 prosent i «myke trafikanter» og 75 prosent på
«sikkerhetsassistenter», og totalt en klar 5 stjerner. Her tester de EQC: En annen modell vi biter oss merke i er SsangYong Korando,
som nå kommer i 4. generasjonen. En slik bil sliter nok med ryktet, men dette
er også en bunnsolid bil når det kommer til sikkerhet. For selv om resultatene ikke var helt på høyde med EQC,
holdt det mer enn nok til å hente hjem de gjettede 5 stjernene. SsangYong Korando fikk 88 prosent i «voksen beskyttelse», 85
prosent i «barne-beskyttelse», 68 prosent i «myke trafikanter» og 74 prosent på
«sikkerhetsassistenter».
NCAP, nemlig den nye generasjonen av CLA. Den kompakte bilen scoret faktisk hakket bedre enn den
elektriske SUV-modellen, og imponerte med å bryte 90-grensen i hele tre
kategorier. Dette har faktisk ingen andre modeller klart så langt i år, så en
CLA er blant de aller sikreste bilene som er der ute. Mercedes CLA fikk 96 prosent i «voksen beskyttelse», 91 prosent
i «barne-beskyttelse», 91 prosent i «myke trafikanter» og 75 prosent på
«sikkerhetsassistenter». Her krasjes Euro NCAP Mercedes CLA: Det var også en annen tysker som hadde funnet veien til Euro
NCAP denne gang, nemlig Audi A1. Minstemann til de fire ringene er kanskje
kompakt så det holder, men den er også sikker så det holder. Totalt scoret den litt bedre enn Korando, og dermed ble det
også 5 stjerner på A1. Den fikk 95 prosent i «voksen beskyttelse», 85 prosent i
«barne-beskyttelse», 73 prosent i «myke trafikanter» og 80 prosent på
«sikkerhetsassistenter». Her tester Euro NCAP Audi A1: Den fjerde tyske bilen som ble testet denne gang var BMW Z4,
denne sportsbilen som deler plattform med nye Toyota Supra. Og den er like sikker som den er rask, og spesielt for de
voksne i bilen. Der scoret den formidable 97 prosent, og det er kun Tesla Model
3 med sine 98 prosent som har scoret bedre de to siste årene. Z4 oppnådde 97 prosent i «voksen beskyttelse», 87 prosent i
«barne-beskyttelse», 91 prosent i «myke trafikanter» og 76 prosent på
«sikkerhetsassistenter». Slik ser det ut når en BMW Z4 krasjer: Tsjekkiske Skoda fikk også kvernet en modell i denne runden,
nemlig Kamiq. Skodas mest kompakte SUV-modell tåler også en trøkk, noe som ikke
er overraskende ettersom den er satt sammen på Volkswagens MQB-plattformen. Det
ble full pott og 5 stjerner. Den fikk 96 prosent i «voksen beskyttelse», 85 prosent i
«barne-beskyttelse», 80 prosent i «myke trafikanter» og 76 prosent på
«sikkerhetsassistenter». Slik ser det ut når Euro NCAP sjekker en Skoda Kamiq: Den siste modellen som har vært gjennom testprosedyrene til
Euro NCAP denne gang var Ford Focus, og som de seks andre modellene scoret den mer
enn bra nok til å innkassere 5 stjerner. Den fikk 96 prosent i «voksen beskyttelse», 87 prosent i
«barne-beskyttelse», 72 prosent i «myke trafikanter» og 75 prosent på
«sikkerhetsassistenter». Her er en video fra testen til Ford Focus: Les også: