Hva, trenger man å betale i bilen? Ja, både for å betale for ladeøkten og for å benytte såkalte on-demand-funksjoner som vil bli mer og mer vanlig de neste årene.
Den teknologiske utvikling har skutt fart med utviklingen av stadig mer selvkjørende biler, og i takt med at disse skal overta stadig mer av kjøringen må bilene også kobles til de eksterne nettet.
-->
I tillegg er bilene stadig mer rullende mobile enheter, og trenger oppdateringer akkurat som en mobiltelefon. Dette kan gjøres trådløst (OTA) via et 5G-nett.
Og produsentene vil utnytte dettet nettet fullt ut, og det inkluderer både å betale for drivstoffet og diverse on-demand-tjenester. Som å betale for ladeøkten eller kjøpe seg utvidet navigasjon når man skal på ferie.
Det ligger voldsomme verdier i bilbetaling, og blant annet viser en studie fra Juniper Research at det globale transaksjonsvolumet for betalinger i kjøretøy forventes å nå mer enn 4,7 milliarder innen 2026. Det er enormt mange transaksjoner.
Studien sier at betaling for drivstoff blir den vanligste transaksjonen i biler i løpet av de neste fem årene, og vil utgjøre 48 prosent av transaksjonene.
Her er det evolusjonen som slår inn, og betalingen har utviklet seg fra kontanter til kort, videre til mobilbetalinger og nå altså til betalinger gjennomført av bilen selv. Alt som trengs, om du har den riktige Mercedesen, er å sette fingeren på skjermen så godkjennes betalingen automatisk.
Ja, litt som Vipps-betalingen.
Den utviklingen har Visa bidratt til.
‒ Vi innoverer med partnere og kan låse opp mulighetene som tilkoblede enheter kan gi for handel. Å gjøre bilen din til en sikker og fullstendig autentisert betalingsenhet gir nye måter å forbedre reiser på, og framover kan vi forestille oss mange situasjoner hvor betalinger i bil forenkler kjøreturen, sier Albrecht Kiel, en regional administrerende direktør i Visa.
‒ Visa bringer sin teknologi og ekspertise i Tyskland og over hele verden for å gjøre betalinger pålitelige, sikre og praktiske ettersom dette og mange andre nye måter å betale på blir en realitet.
En realitet er det allerede for de i Tyskland som kjører EQE og EQS, samt de nye utgavene av S-klasse, C-klasse og GLC. Disse bilene åpnet nemlig i mars for noe som er kalt Mercedes pay+, og bilene bruker Visas Delegated Authentication og Visa Cloud Token Framework-teknologi som åpner for sikker betaling i bilen.
Via en tofaktor-autentisering i forbindelse med fingeravtrykksensoren slipper føreren å taste inn en PIN-kode på MBUX infotainmentet eller å bruke en ekstra mobilenhet som en smarttelefon for å bekrefte en betaling i bilen, forklarer Mercedes.
Bilen i seg selv blir nemlig en betalingsenhet, og Mercedes blir dermed den første bilprodusenten i verden som integrerer Visa-løsningen.
Tyskerne sier at det per i dag er mulig å benytte seg av on-demand-tjenester via den nye løsningen, og dette vil bli utvidet med muligheten til å betale for drivstoff.
Og ja, de vil også rulle ut dette til andre europeiske markeder senere i år.
Mercedes sier at on-demand åpner for digitale tjenester som gir en mer praktisk og underholdende kjøreopplevelse, slik som forvarming av bilen via en mobilenhet. Det er også mulig å åpne for avanserte navigasjonstjenester som gir informasjon om været eller tilgjengelige parkeringsplasser.
On-demand byr også på en ganske spennende greie, nemlig muligheten til å abonnere på Remote Parking Assist. Her kan bilen parkeres eksternt via smarttelefonen, og det er også mulig å aktivere og betale for Adaptive Highbeam Assist eller Rear Axle Steering ‒ to andre attraktive ting Mercedes tilbyr.
Og antall tjenester vil altså bare øke med årene.
Nå er det allerede mulig å lade og betale direkte via Mercedes me-løsningen, og på ladestasjonen skjer autentisering via displayet i multimediasystemet MBUX, gjennom Mercedes me-appen, Mercedes me Charge-kortet eller direkte via Plug & Charge.
‒ Mercedes-Benz blir et programvaredrevet selskap som gir en digital, sømløs opplevelse til kundene. Derfor må våre digitale tjenester være intuitive, praktiske og sikre. Derfor har vi etablert Mercedes pay+ som en moderne og sikker betalingsløsning, sier Franz Reiner, administrerende direktør i Mercedes-Benz Mobility.
‒ Slik skaper vi en helt ny, forbedret kundeopplevelse. Ved å introdusere innebygd e-handel i bilen, er vi igjen pionerer og i starten av en lovende utvikling.
Les også: