AC Cobra GT Roadster nærmer seg nå med stormskritt. (Fotos: AC Cars)

Legenden gjenoppstår i april

Et ikon gjør comeback, for snart er det klart for den nye AC Cobra GT Roadster.


Retrotrenden er populær, men denne kan gjøres på to måter. Man kan lage nye versjoner av de gamle bilene, og da aller helst i elektriske form, eller man kan lage helt nye biler som tar sjelen til de gamle inn i nåtiden ‒ litt slik som Hyundais Ioniq 5 inspirert av et konsept fra 1974.

Britiske AC Cars gjør litt av begge deler med Cobra GT Roadster, en bil som løfter den legendariske modellen fra 60-tallet rett inn i 2020-tallet.

Skal man sende en så berømt bil inn i framtiden bør man helst ikke kødde altfor mye med designet, noe heller ikke dagens AC gjør. Den er helt klart gjenkjennelig, og britene understreker bare sånn for sikkerhets skyld at dette faktisk er en splitter ny bil.

Så den deler altså ingen komponenter med den originale bilen, bare så det er klart.

Og for å være skikkelig tro mot originalen har de også puttet inn en V8-motor i motorrommet, og denne kan by på hele 654 hestekrefter. Og ja, selvsagt er det et chassis i aluminium, for noen ting tukler man altså ikke med.

Den lette hulerammen er ekstremt lett og sterk, og for å sikre moderne kjøreegenskaper har AC også optimalisert fjæringsgeometrien og vektfordelingen. Alt dette bør gjøre nye GT Roadster til en skikkelig morsom kjøremaskin.

På innsiden er interiøret selvsagt bygd for hånd, og AC Cars melder at nostalgien lever gjennom analoge instrumenter i en digital form. De har ikke vist fram innsiden skikkelig, men av det ene bildet kan man i det minste se at det er runde, klassiske instrumenter bak en stor glassplate.

AC Cars pirret med den nye GT-utgaven desember, og åpnet da også for bestillinger. Og det lønner seg å være raskt ute, for denne skal i begrenset produksjon og leveringene skal etter planen startet til neste år.

‒ Å utvikle og levere en bil verdig AC Cobra-navnet har ikke vært en lett oppgave, men jeg er glad og utrolig stolt over det vi har oppnådd, sier David Conza, administrerende direktør i AC Cars.

‒ Dette er en sportsbil uten like, og vi har ansatt noen av bransjens ledende designere og ingeniører for å lage en enestående bil som er ekstremt vakker ‒ i tillegg til fantastisk rask og fantastisk å kjøre.

Ikke uventet er målet å produsere den mest avanserte Cobraen noensinne, og de ser for seg en ekte grand tourer som kombinerer fart, smidighet og balanse med komfort og det praktiske.

Ja, litt som den gamle bilen, bare litt bedre på alle områder.

‒ Vi ønsket å respektere AC Cobras arv, og selv om designet har hentet innflytelse fra restomod-tilnærmingen, har den en mer sofistikert følelse i tråd med en klassisk britisk roadster, sier Conza.

‒ Dette, sammen med racing-profilen til den originale AC Cobra, betyr at vi har produsert et uovertruffent kjøretøy som er helt moderne og relevant for dagens kjennere – en ekte sportsbil fra det 21. århundre.

Så ja, det betyr også at bilen har sikkerhetsfunksjonene som nye biler, for uten slike blir ikke bilen godkjent for vanlige veier.

Ansvaret for at den klassiske profilen er intakt har falt på Icona Design Group, som altså står for de utvendige linjene gjennom et karosseri i karbon. Bilen er for øvrig 4,225 meter lang, kun 11 centimeter lengre enn originalen.

‒ Når vi snakker om den nye AC Cobra GT Roadster, sier Samuel Chuffart, Global Design Director Icona Group.

‒ Designutfordringen var en delikat en. Å bringe AC Cobra tilbake til et århundre med teknologi og avansert ergonomi, men med en naturlig utvikling som ikke ville forråde bilens fortid. Roadsteren henter inn mer enn 50 år med fremgang, slik at den tilbyr en virkelig ikonisk hverdags-superbil med uovertruffen kraft og glamour.

Det bør gå greit unna i denne spektakulære bilen, for V8’eren byr også på 780 Nm dreiemoment og det er mulig å velge mellom en 6-trinns manuell eller 10-trinns automatisk girkasse. Ja, så hjelper det selvsagt at bilen veier under 1.500 kilo.

Resultatet er 0-100 km/t på rundt 3,5 sekunder, og det er ganske så raskt. Og en ting er sikkert, lyden kan iallfall ingen av de lynraske elbilene matche ‒ for denne bør brumme ganske greit.

Og vi har spart den beste nyheten til slutt. AC Cars er nemlig mer enn åpne for å sende denne bilen over hele verden, så dette er ikke en bil kun som britene kan kjøpe.

AC Cobra GT Roadster skal avdukes i april, og den minst morsomme tingen med bilen er selvsagt prisen. Den er ventet til å lande på 285.000 pund i England, men det er i det minste inkludert britiske avgifter.

Så ja, over 3 millioner kroner, og ettersom vi vet at den norske staten er av den grådige sorten så blir det nok enda litt mer kroner før skiltene er på plass.

Men såpass må det kanskje være for en legende som gjenoppstår i påsketider.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene