Hedda Hosås og Heikki Kovalainen blir lagkamerater i teamet til Jenson Button. Ja, hvilken kombo! (Fotos: Extreme E)

Hedda Hosås får F1-vinner som lagkamerat

Den norske racerføreren Hedda Hosås kunne ikke bedte om mer ‒ en tidligere Formel 1-verdensmester som teamsjef og en tidligere Formel 1-vinner som lagkamerat.


Det gjelder å ta vare på mulighetene når man får dem. Det har Hedda Hosås utvilsomt gjort, for da Christine Giampaoli Zonca, kun kjent som Christine GZ, ble skadet før den 2. runden i Extreme E-serien forrige sesong, fikk reservefører Hosås muligheten i Veloce Racing.

Derfra gikk ferden rask videre til å erstatte Molly Taylor i laget til tidligere Formel 1-verdensmester Jenson Button, JBXE, og det norske talentet ble dermed lagkamerat med svenske Kevin Hansen.

Nå nærmer den 3. sesongen av Extreme E seg med stormskritt, og de forskjellige lagene er i ferd med å legge sine førerkabaler. Det har Jenson Buttons JBXE nå gjort.

Hedda Hosås fortsetter som den kvinnelige føreren i teamet, mens Kevin Hansen blir erstattet av en annen nordisk fører ‒ nemlig Heikki Kovalainen. I likhet med teameier Button har også den finske føreren erfaring fra Formel 1, og har kjørt for både Renault, McLaren, Caterham og Lotus.

‒ Jeg er glad for å kunngjøre Heikki som vår nye mannlige sjåfør, og også at Hedda blir med videre i teamet, sier Jenson Button.

‒ Å bringe et så etablert navn fra motorsportens verden og som jeg har kjørt mot i Formel 1 er strålende både for laget og serien.

Kovalainen har nå blitt 41 år, men det er som kjent ingen alder i motorsporten. Og selv gamle sirkushester kan lære seg nye triks, og Kovalainen deltok for aller første gang i rally-VM så sent som i fjor.

‒ Etter at han tok overgang til rally, var det en enkel beslutning å spørre han. Jeg er litt over månen at han sa ja, og er veldig glad for at vi har beholdt Hedda som fortsetter å gjøre store fremskritt i bilen. Hun fortjener plassen fullt ut, slår Button fast.

Mange av F1-fansen husker godt Kovalainen, selv om han ikke akkurat radet opp seire. Han ene kom i Ungarn Grand Prix i 2008, og han ble med det den 100. føreren som vant et Formel 1-løp. Han har også fire pallplasser i F1.

Kovalainen blir dermed det fjerde F1-navnet som går inn i den helelektriske Extreme E-serien, hvor i tillegg til Button også Lewis Hamilton og Nico Rosberg har egne team.

Det er godt nytt for den norske 22-åringen, som ikke kunne drømt om bedre støttespillere enn de to hun nå har.

Her er hun sammen med Kovalainen.

Hedda Hosås og Heikki Kovalainen blir lagkamerater i teamet til Jenson Button. Ja, hvilken kombo! (Fotos: Extreme E)

‒ Jeg er veldig spent på å bli med JBXE i Extreme E-serien i Saudi-Arabia! Det er et flott mesterskap med flotte lag og sjåfører, så jeg ser fram til å konkurrere med dem, sier Heikki Kovalainen selv.

‒ Det blir nok en gang noe nytt i karrieren. Etter mitt Formel 1-opphold har jeg kjørt GT-er i tillegg til litt rally, og jeg ser alltid etter nye utfordringer og fram til å prøve dette. Det blir uten tvil en bratt læringskurve, men jeg er klar for det og forhåpentligvis kommer vi raskt opp i fart.

Når det gjelder Hosås, så debuterte hun i Saudi-Arabia, mens det første løpet sammen med Kevin Hansen var dobbelrunden på Sardinia. Der noterte duoen seg for en flott 3. plass i Island X Prix.

Det kladdet imidlertid mer utover sesongen, og laget endte helt nede på 9. plass i sammendraget. Det er altså angrep som teller i 2023.

‒ Jeg er superspent foran en ny sesong hos JBXE. Å ha støtte og ekspertise fra både Jenson og Heikki, to tidligere Formel 1-førere, vil hjelpe meg å fortsette utviklingen min som sjåfør, sier Hosås.

Det hele braker løs i Saudi-Arabia neste helg, og nytt av året er det at det skal kjøre to konkurranser under hver av de fem hovedrundene. Det betyr altså 10 konkurranser gjennom hele sesongen.

‒ NEOM (Saudi-Arabia) var mitt første løp noensinne da jeg gikk inn som reservesjåfør, så utrolig spent på å komme tilbake hvor alt startet for meg. Jeg ser fram til å jobbe med Heikki, han har mye erfaring fra Formel 1 til rally, så jeg er sikker på at han vil tilpasse seg Extreme E veldig raskt.

Nordmenn har dermed mye å se fram mot under årets Extreme E-sesong, hvor det blir dobbelt så mye moro og en norsk-finsk duo som kjører for et lag eid av en F1-verdensmester. Det bør jo være en særs god kombo.

Slik er årets Extreme E-sesong:

  • 11.-12. mars: Saudi-Arabia
  • 13.-14. mai: Skottland
  • 8.-9. juli: Sardinia
  • 16.-17. september: Amazonas eller USA
  • 2.-3. desember: Chile

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport