Toyota bZ4X begynner å få fart på seg, og var den nest mest registrerte modellen i februar. (Foto: Toyota)

Bedring i nybilsalget

Etter den historisk svake januar med kun 1.860 registrerte nybiler begynner ting igjen å normalisere seg, og februar var kun ned -8,7 prosent sammenlignet med for ett år siden.


Det var ventet at januar ville bli en svak måned når det kommer til nybilregistreringer, for det ble registrert historisk mange nybiler i måneden før grunnet nye avgifter som ble innført 1. januar.

Dermed hadde bilimportørene store lagre med nybiler i januar og antall nyregistreringer krasjlandet, så spenningen har vært om dette ville ta seg opp igjen allerede i februar. Svaret er tja.

Registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det ble 7.439 nye biler i forrige måned, og det er «kun» -8,7 prosent i forhold til februar 2022.

Dermed er den største krisen foreløpig avverget, men markedet forventer at mars og kanskje til og med april blir preget av at det ble registrert rundt 40.000 nybiler i desember.

Når det gjelder elbilandelen ligger den igjen på rundt 80 prosent, og mer eksakt var 83,1 prosent av nybilene i februar nullutslippsbiler. Det betyr at over 8 av 10 nye biler var elbiler, og snittet på CO2-utslippet var helt nede i 14 g/km.

I tillegg til at det ble registrert 7.439 nye biler, kom det også til 239 nye biler via bruktimport og det ble solgt hele 38.317 bruktbiler i februar.

Så langt i 2023 er det registrert 9.299 nye biler, og dette er en nedgang på hele -42,3 prosent sammenlignet med fjorårets to første måneder. Men grunnen til dette finner vi altså i desember.

For de spesifikke modellene hadde faktisk tre merker to biler hver inne på topp-10 i februar, Tesla, Volkswagen og Toyota. De andre merkene som hadde biler på topplisten var Volvo, Skoda, Peugeot og Audi.

Tesla var det mest registrerte merket i februar med 1.551 nyregistreringer, etterfulgt av Volkswagen med 1.326 og Toyota med 1.027 nye biler. Totalt topper Volkswagen med 1.789 biler så langt i 2023, Tesla står med 1.572 og Toyota Norge registrerte totalt 1.396 nye biler i januar og februar.

Tesla hadde februars aller mest registrerte modell, og det kom til 1.271 nye Model Y med norske skilt. Modellen hadde imponerende 13,7 prosent markedsandel i forrige måned, så mer enn hver 8. nye bil i februar var faktisk en Tesla Model Y.

En bil som mange har ventet på, men som også har hatt sine problemer, Toyota bZ4X, har endelig fått litt momentum, og var den nest mest registrerte nybilen i februar med 568 nyregistreringer.

‒ Avgiftsendringer og utfordrende makroøkonomiske forholdene, i tillegg til lang leveringstid på flere bilmodeller, er årsaken til nedgangen i totalmarkedet, sier Piotr Pawlak, leder for Toyota Norge.

‒ Samtidig er det fortsatt mange som har behov for ny bil og vi er godt fornøyde med å se at vår første helelektriske SUV, Toyota bZ4X, har truffet dette behovet og hevder seg på topplisten.

Totalt er det registrert 661 nye bZ4X i 2023, noe som er tredje mest.

Toyota bZ4X begynner å få fart på seg, og var den nest mest registrerte modellen i februar. (Foto: Toyota)

For Volkswagen ID.4 holder fortsatt en jevn fart, og det ble registrert 485 slike i februar. Totalt er det registrert 697 nye ID.4 i 2023, men det er ikke veldig mange biler flere enn lillesøster ID.3.

Volkswagens første rene elbilmodell står nemlig med 645 registreringer i 2023, etter at det ble registrert 535 VW ID.3 i februar.

Etter disse fire populære elbilene fulgte Volvo XC40 på 5. plass i februar med 410 registreringer, og deretter fulgte Tesla Model 3 (272 registreringer), Skoda Enyaq (270), Peugeot 2008 (236), Audi Q4 e-tron (192) og Toyota Yaris som var 10. mest registrerte modell med 183 nye biler.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter