Mercedes-AMG mener de har løst turbo-gåten

En bitteliten elmotor på 4 centimeter skal revolusjonere turboteknologien, melder Mercedes-AMG.


Har du hørt om turbo-treghet, kalt «turbo lag» på engelsk?
Dette er det store marerittet for sportsbilprodusenter, for det er rett og
slett forsinkelsen mellom gasspådraget og til turboen slår inn og hjelper til
med å øke turtallet i motoren.

Problemet med dagens turboer er at det ikke er mulig å få i
pose og sekk. Enten er det små turboer som reagerer raskt, eller så er det
store som har høy ytelse ‒ men også den sabla turbotregheten.

-->
Den hellige gral er altså en turbo som både reagerer raskt
og som har høy toppytelse, og nå kan Mercedes-AMG ha funnet denne. Eller mer
riktig, funnet den opp.

Mercedes-AMG styrer også verdens klart beste formel 1-laget,
og i elektrifiseringens tid har de like godt «lånt» en løsning fra verdens
aller raskeste biler som de skal løfte inn i vanlige serieproduserte biler.

Løsningen, som er utviklet sammen med selskapet Garrett
Motion, inkluderer mildhybridsystemet på 48 volt og en ørliten elmotor.

Den elektrifiserte turboen har en elmotor på 4 centimeter, og det er denne som skaper magien. Elmotoren driver nemlig turbinen på eksossiden og kompressoren på luftsiden, og det hele høres kanskje veldig gresk ut.

Men dette gjør at elmotoren kan hjelpe i gang turboen
allerede før gasspedalen tråkkes inn og eksosen som må til for å drive en
vanlig turbo når turbinen, altså reagerer den på et nivå med små turboer. Men i
motsetning til slike er dette en stor turbo, og dermed får man altså i pose og
sekk.

Den reagerer altså lynkjapt, men har også et høyt toppnivå. Ja, den hellige gral ‒ med flere fordeler.

Elektrifiseringen av turboladeren forbedrer altså en øyeblikkelig
respons fra tomgangshastighet og over hele motorens turtallsområde. Resultatet blir
at forbrenningsmotoren reagerer enda mer spontant på gasspådraget, og resultatet
er en mer dynamisk og smidig kjøring.

I tillegg muliggjør elektrifiseringen et høyere dreiemoment
ved lave motorhastigheter, noe som bedrer smidigheten og optimaliserer
akselerasjonen fra stillstand.

Selv når føreren tar foten av gasspedalen eller bruker bremsene, er teknologien til den elektrifiserte turboen i stand til å opprettholde turbotrykket til enhver tid. Dermed garanteres det en kontinuerlig og direkte respons.

Vi er vant til at motoren har et turtall på kanskje 7.000
r/min, men med turboer er vi på en helt annen planet. Den elektriske til
Mercedes-AMG oppnår hastigheter på opptil 170 000 r/min, noe som også åpner for
en veldig høy strøm av luft ‒ en viktig faktor. For jo mer luft som presses
gjennom kompressoren og gjennom turboen jo bedre er det.

Turboen er altså koblet til et 48-volt elektrisk system, og både
turbolader, elektrisk motor og kraftoverførings-elektronikk er også koblet til
forbrenningsmotorens kjølekrets for å skape et optimalt temperaturmiljø til enhver
tid.

Mercedes-AMG, altså den avdeling som står bak de ekte
AMG-modellene til Mercedes, jobber altså med å elektrifisere sine modeller.

Å begynne med en elektrisk turbo virker jo som en særdeles
smart plass å starte.

‒ Vi har klare definert mål for en elektrifisert framtid,
sier Tobias Moers, styreleder i Mercedes-AMG.

‒ For å nå dem, er vi avhengige av svært innovative komponenter. Med dette trekket kompletterer vi vår modulære teknologi og skreddersyr den til våre ytelseskrav. I et første trinn inkluderer dette den elektrifiserte turboladeren ‒ et eksempel hvor vi overfører formel 1-teknologi til veien ‒ noe som tar turboladede forbrenningsmotorer til et tidligere uoppnåelig ytelsesnivå, melder en stolt sjef som kan ha funnet den hellige gral.

Les også:

Les mer om:

Nyheter