I 2015 introduserte McLaren en ny modellserie kalt Sports Series med bilen 570S, en slags inngang til en verden full av superbiler.
Britene fikk full uttelling for satsingen, og siden har de fylt på med en rekke sportsbiler som også er innenfor rekkevidde for de med en litt mer normal årslønn.
-->
I dag er det mulig å velge mellom sju forskjellige utgaver i Sports-serien, men tross suksessen velger McLaren å gå til det drastiske skrittet med å legge ned den populære serien.
Grunnen er at vi er på vei inn i en ny æra, og den er full av elektriske biler.
McLaren vil helst ikke havne på etterskudd, og har satt i gang utviklingen av sin første elektrifiserte sportsbil i dette segmentet. Men det er tungt å krige på to fronter, så denne satsingen betyr altså kroken på døra for Sports-serien.
Men vi trenger ikke å deppe av den grunn, for det McLaren har på gang kan bli enda mer morsomt enn det 570 og co byr på.
Det britiske sportsbilmerket utvikler nemlig et nytt hybrid drivsystem som de har kalt High-Performance Hybrid (HPH), og den aller første serieproduserte modellen vil ha en V6-motor kombinert med fortsatt et ukjent elmotor-system.
Og som vi vet er den store fordelen med elmotorer at all kraft er tilgjengelig fra null av, for en elmotor trenger ikke å bygge opp et moment slik som forbrenningsmotorer gjør.
Verdens raskeste serieproduserte bil er for eksempel en hybrid, Porsche 918 Spyder som er klokket inn til lynraske 2,1 sekunder på sprintøvelsen 0-100 km/t.
Nå vet vi ikke hvor raskt den første hybridmodellen i sportsklassen til McLaren blir, men at den kommer til å røre ganske så bra på seg kan vi være ganske sikre på.
Når McLaren nå tar steget inn i framtiden, gjør de de det skikkelig.
De har like godt laget seg en ny plattform som skal lage nye typer superbiler, og denne er basert på en lettvekts-struktur med utstrakt bruk av karbonfiber. Denne er kalt McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA), og åpner i tillegg til hybride drivverk for all den nyeste teknologien som McLaren har tilgjengelig.
Det betyr ikke bare nye førerassistenter og alskens teknologi, men også at de rydder plass til løsninger fra sin brede racingsatsing inn i sine gatelovlige biler. Det er altså all grunn til å ha høye forventinger.
‒ Denne helt nye McLaren-superbilen er destillasjonen av alt vi har gjort til dags dato; alt det vi har lært og oppnådd, sier Mike Flewitt, administrerende direktør i McLaren Automotive.
‒ Dette er en ny type McLaren for en ny tid, en ekstraordinær kjørebil som byr på feiende ytelser i tillegg til en helelektrisk rekkevidde som kan dekke de fleste urbane turene. Vi ser på den nye McLaren som en ekte «neste generasjons» superbil, og gleder oss til å vise den til kundene.
Hybriden har kommet så langt i utviklingen at McLaren gjennomfører gatetester av den, og målet er at den skal være klar i løpet av første halvdel av 2021.
Det betyr altså at Sport-serien fases ut allerede når vi går inn i 2021, og den aller siste utgaven som skal lages er en GT4-inspirert utgave av 620R ‒ en ganske så vanvittig gatelovlig sportsbil med 620 hk og 620 Nm.
Her er McLaren 620R:
I tillegg til Sports-serien tilbyr også McLaren enda sterkere og dyrere biler i Super Series og Ultimate Series, og i sistnevnte gruppe finner vi også den hybride «hyper-GT»-modellen Speedtail.
Her har McLaren kombinert en V8 med en elmotor, og totalt har bilen vanvittige 1.070 hk og 1.150 Nm. 0-100 km/t? Glem det, det er kjedelig. 0-300 km/t er dog mer interessant, og Speedtail gjør den øvelsen på 13 sekunder. Smak på den!
Slik ser den ultimate supersportsbilen ut:
Les også: