Produksjonen av BMW iX3 er i gang

Den første elbilen i BMW’s SUV-familie har forlatt samlebåndet.


Tilbake i 2003 kom den aller første BMW X3, et litt mer høyreist medlem i den populære 3-serien til det tyske merket. Siden har det kommet to nye generasjon av SUV-modellen, og den kan fås både med bensinmotor, dieselmotor og som ladbar hybrid.

Og nå også som en ren elbil.

For ganske eksakt 17 år etter at X3 ble presenter i Frankfurt ble et helt nytt samlebånd i den kinesiske BBA-fabrikken til BMW startet opp, og det er dette som skal spytte ut elbilen iX3.

Dette skjedde i forrige uke, og det aller første eksemplaret av den kommende elbilen har altså forlatt fabrikken.

‒ I dag begynner vi produksjonen av BMW iX3, den første rene elektriske modellen fra vårt kjernemerke. Med et produksjonssystem som dette, spesialisert for høy kvalitet, er vi i stand til å levere det kundene over hele verden krever fra førsteklasses biler, sa Franz Decker, leder av teknologi- og produksjonsavdelingen i BBA-fabrikken.

Her er den aller første serieproduserte BMW iX3:

Det er aldri enkelt å lage et helt nytt produkt, og vi har blant annet sett Tesla på klagetoppen etter at de begynte å levere ut biler i stor skala. Det foreløpige siste eksemplet er svenske Polestar, som i likhet med iX3 produseres i Kina. De har nylig begynt utleveringene av den første elbilen, Polestar 2, men har måtte tilbakekalle flere tusen biler som har en kritisk feil som gjør at bilene rett og slett stopper og ikke vil starte opp igjen.

BMW har lang erfaring med elbiler gjennom i3 som kom allerede i 2013, men de tar likevel ikke lett på oppgaven med iX3 av den grunn.

BBA-fabrikken er toppmoderne med såkalt intelligent produksjon, men for å sikre kvaliteten har de også utviklet et nytt system kalt «zero defect concept». Dette skal sikre at det faktisk er høykvalitetsbiler BMW signerer ut.

BBA utfører strenge tester av alt fra batteri til den ferdige bilen, og det er en voldsom sjekkeliste. BMW gjennomfører 128 mekaniske tester og hele 994 tester av programvarefunksjonen, og dette skal ifølge tyskerne blant annet sikre at batteriet holder høy kvalitet gjennom hele levetiden.

Systemtestene inkluderer også 140 tester som sjekker alle aspekter av bilen under akselerasjon, spesielle veiforhold og på steinete veier. Resultatet skal være at BMW iX3 ikke bare er en høyreist urban bil, men faktisk en ekte SUV som takler forskjellige kjøreforhold.

BBA-fabrikken som er lokalisert i Shenyang med sine godt over åtte millioner innbyggere skal produsere den helelektriske BMW iX3 side om side med X3-modellen, og dette skal ifølge BMW sikre et høyt nivå av effektivitet og fleksibilitet i produksjonen.

BMW Norge åpnet for bestillinger av den kommende elbilen i sommer, og de første bilene er ventet hit i 1. kvartal i 2021.

BMW iX3 har fått en startpris på 571.720 kroner for versjonen kalt Charged, og denne har en oppgitt rekkevidde på 459 kilometer og er klar for lynlading på 150 kW. Det er også mulig å bestille versjonen kalt iX3 Charged Plus med 453 kilometer rekkevidde, og den har en startpris på 627.720 kroner.

Her er flere bilder av bilen som nå er offisielt i produksjon, BMW iX3:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter