Det er alltid stort nå et tradisjonsrikt bilmerke går inn i en ny æra, og det kan vi slå fast at Maserati gjør nå. Og det er i grevens tid.
For etter at Maserati rundet 100 år i 2014 har det gått i bratt utforbakke, og salget har stoppet opp. Maserati har tatt grep for å være enda bedre forberedt på den nye tiden, og kunne for noen måneder vise fram sin aller første elektrifiserte bil i form av en Ghibli Hybrid.
-->
Dette er en kun en mildhybrid, men er uansett det første steget mot helelektriske biler. For Maserati skal nå bli en slags spydspiss i den elektriske satsingen til Fiat Chrysler-gruppen.
Og vi kan forvente oss mye moro, for nå har de presentert modellen som tar steget inn i en ny æra for Maserati.
Supersportsbilen MC20 er den første skikkelige 2-seters sportsbilen det italienske merket har laget siden MC12 i 2004, og er en ren bensinbil. Ja, tipper du ble overrasket nå.
Maserati MC20 tar steget inn i den digitale alderen med berøringsskjerm og nettilkoblinger, og er satt sammen på kun 24 måneder. Og den er en elbil, uten å være det.
Ok, vi skal forklare.
Maserati planlegger altså en masse elbiler, men på veien dit har de brukt MC20 som en slags prøveklut. De har bygd bilen som en elbil, men satt inn en meget imponerende V6-motor istedenfor et elektrisk drivverk. Det er de åpenbart ikke helt klare for ennå, så i mellomtiden kjører de på med en versjon med eksosstusser.
Og ja, de planlegger også en coupé og en kabriolet av MC20, så det er mer moro i vente.
Det er kanskje ikke så rart at Maserati har tatt dette valget, for V6-motoren er et skikkelig dyr.
Dette er en såkalt MTC (Maserati Twin Combustion) som de selv har utviklet, og byr ikke bare på doble turboer, men også tvilling-forbrenning inspirert av formel 1-bilene.
Denne V6-motoren har Maserati selv utviklet, og byr på solide 630 hestekrefter med et dreiemoment på 730 Nm. Og når bilen totalt veier under 1.500 kilo, blir dette en kruttpakke nesten uten like.
Vekt/kraft-ratioen er på 2,33 kilo per hk, og Maserati kan skryte av at de er best i klassen.
Og når aerodynamikken også er på plass, Maserati har brukt over 2.000 arbeidstimer i vindtunnelen under utviklingen av supersportsbilen, så bør dette bli ekstremt bra.
Maserati MC20 med en 8-trinns DCT-kasse plystrer da også opp til 100 km/t på under 2,9 sekunder, mens toppfarten skal overgå 325 km/t. 0-200 km/t går unna på 8,8 sekunder, mens den bruker 33 meter på å stoppe fra 100 km/t. Dette er tall Maserati helt klart kan være stolte av.
Den er altså ikke bare klargjort for elektrisk drivverk, men gir oss også et hint om hva vi kan forvente fra Maserati rundt teknologi de neste årene.
MC20 har selvsagt en cockpit med fokus på banekjøring, men det betyr ikke at de har droppet skjermene som har inntatt cockpitene verden over nå. Det er to på 10 tommer i MC20, en for cockpiten og en for Maserati Multimedia System (MIA).
De har gått for det enkle, og fiberkonsollen har kun noen få funksjoner, blant annet for trådløs lading, en kjøremodusvelger og selvsagt knappene for vinduene.
Den er også på nett via Maserati Connect-programmet, som inkluderer Alexa og WiFi og kan til og med styre via en smartklokke. Jepp, Maserati følger med i tiden.
MC12 markerte Maseratis comeback i racingen, og MC20 tar altså opp denne hansken på samme tid som den klargjør det stolte italienske merket for en ny æra.
Produksjonen skal starte opp senere i år, og dermed bør de første bilene være på veien allerede til neste år.
Her er bildene av Maserati MC20:
Les også: