Maserati med en ekte Barbie-bil

Ken jubler sikkert han og ‒ for inntektene skal rive ned barrierer og grenser som jenter møter.


Vi husker med skrekk og gru hiten hvor norske Aqua-Lene like godt ba Ken på en kjøretur, for hun var nemlig en skikkelig Barbie-jente. Men ikke en ekte en.

Det er derimot Maseratis nyeste krumspring rettet mot den nye modellen Grecale, og med denne kunne Aqua-Lene ha dundret av gårde med Ken i passasjersetet i heseblesende hastigheter ‒ Barbie-utgaven er nemlig utstyrt med en V6-motor som huser ikke færre enn 530 hestekrefter.

Vi sier ekte ettersom Mattel, verdens største leketøysprodusent som også står bak den sagnomsuste Barbie-dukken, faktisk er med på dette stuntet. Ifølge Maserati er begge selskapene drevet av et gjensidig ønske om å bryte grenser og vise fram unike stiler.

Unik er da også Barbie-bilen som offisielt heter Barbie Maserati Grecale, for bilen blir ganske så eksklusiv. Italienerne sier at det kun skal lages to eksemplarer av bilen som er basert på en annen begrenset utgave ‒ Fuoriserie.

Den ene bilen er den som ble avduket i forrige uke, og som skal selges i USA og til inntekt for Barbie Dream Gap Project – Barbie-merkets pågående globale initiativ som samarbeider med veldedige organisasjoner for å bidra til å gi like muligheter og fjerne barrierer for jenter.

Mattel skal gi 10 prosent av salgssummen til dette prosjektet.

Den andre modellen går nok ikke til Aqua-Lene, men Maserati vil ikke opplyse noen om denne foreløpig. De sier kun at ytterligere detaljer om denne Barbie-utgaven kommer til neste år.

Så hva er dette for noe?

Maserati avduket sin nye modell kalt Grecale i vår, og dette er en SUV som med tiden også skal komme som en ren elbil. Men først kommer tre andre versjoner, to mildhybrider samt sjefen Grecale Trofeo som altså har en svær V6-motor hentet fra selveste Maserati MC20.

Bilen er 4,85 meter lang og en akselavstand på hele 2,90 meter, så det bør gi et ganske så romslig indre. Den er også en liten rakett, for Trofeo-utgaven skyter opp til 100 km/t på 3,8 sekunder og har en toppfart på 285 km/t.

Innsiden av bilen er full av skjermer og teknologi, og selv den tradisjonelle urskive kommer nå i en digital utgave ‒ selv om den fortsatt ser analog ut.

Maserati har foreløpig ikke sagt noe om den helelektriske versjonen som ikke skal være så altfor langt unna, så det blir spennende å se hva de har klart å få til når det kommer til elbilversjonen.

Barbie-utgaven har selvsagt sine særtrekk.

På utsiden er det åpenbart rosa som gjelder for bilen som også er utsmykket med Barbie-logoen, og lakken skal også by på en slags regnbueeffekt når sola skinner på bilen. Det er jo kult uavhengig av kjønn og alder.

Selvsagt har også den rosa fargen sneket seg inn i bilen, selv om det for det meste handler om et svart interiør ‒ men det er rosa både når det kommer til sømmer og andre små overflatedetaljer. Maserati melder at også det berømte B-merket har sneket seg inn i bilen.

Her er noen bilder av den ekte Barbie-bilen, og i en av lenkene under finner du en sak som omhandler den vanlige versjonen av Maserati Grecale.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter