Selv om den kommende Ghibli Hybrid symbolsk sett er et gigasprang for den italienske produsenten, starter Maserati fornuftig nok med det minste elektrifiserte skrittet de kan når de introduserer hybridmodellen.
De starter nemlig med en mildhybrid, en såkalt 48-volts hybrid.
-->
Maserati har utviklet et nytt mildhybridsystem som kobler den 2-liters turbomotoren med en 48-volts dynamo og en elektrisk kompressor (e-booster) som er støttet av et batteri. Dette er visstnok ganske så unikt, og resultatet skal ifølge dem selv bli en perfekt balanse mellom ytelse, effektivitet og kjøreglede.
Batteriet har de plassert bak, og denne versjonen veier faktisk hele 80 kilo mindre enn Diesel.
Totalt byr Ghibli Hybrid på 330 hestekrefter og 450 Nm levert fra et så lavt turtall som 1.500 r/min, og bilen gjør sprinten på 5,7 sekunder. Toppfarten lyder på 255 km/t.
Det italienske merket har selvsagt benyttet muligheten til å oppdatere den populære modellen ytterligere, og gjort den litt nyere både på utsiden og innsiden.
Utvendig blir det faktisk ganske så enkelt å se at dette er en hybridversjon, akkurat som det blir enkelt å spotte alle kommende elektrifiserte biler fra Maserati.
De skal nemlig gi alle disse bilene blå effekter, og mer eksakt finner vi tre slike på Ghibli Hybrid. På luftinntakene på forskjermene, på bremse-kaliperne og ved en blå strek gjennom trefork-logoen på stolpen mellom siderutene og bakruta.
Maserati har og gitt hybriden en ny grill foran og forandret på designet til baklyktene, og disse har nå fått en slags boomerang-form akkurat som 3200 GT og Alfieri konseptbil.
En litt morsom detalj finner vi på den nye grillen, for studerer du den nøyere oppdager du italiensk finesse av ypperste slag. Ikke bare er trefork-symbolet flott utført, men som et symbol på at Ghibli Hybrid også høres ut som en symfoni ser det også ut som at grillen er laget av stemmegafler. Ja, kult som bare det.
Innvendig har de kastet ut infoskjermen på 8,4 tommer, og satt inn en ny en på 10,1 tommer. Ghibli Hybrid får selvsagt også den siste generasjonen av Maserati Intelligent Assistant, og bilen er også koblet til nett slik at det blir mulig å oppdatere programvaren ganske så enkelt.
Og ja, den blå effekten finner du også innvendig, så du bør skjønne at du befinner deg i en elektrifisert modell.
Maserati har produsert over 100.000 Ghibli-modeller siden de introdusert bilen i 2013, og når den nå tar skrittet mot framtiden får vi håpe at det blir mange flere.
Ghibli Hybrid er altså det første elektriske steget, men allerede neste år skal de ta skrittet helt ut. De to første rene elbilene blir GranTurismo og GranCabrio, og begge er planlagt for neste år.
Men før man skal løpe må man lære seg å gå, så her er flere bilder av Maserati Ghibli Hybrid:
Les også: