Nissan med en oppsiktsvekkende ny elbil

Er du en veteran i elbil-segmentet er det ingen vits å holde noe igjen når du har klar en ny helelektrisk modell. Og det gjør iallfall ikke Nissan.


Så hvordan lager man en elbil som treffer flest mulig? Jo, gjør den noe kompakt og høyreist, gi den grei rekkevidde og spe på med et coupélignende design. Det må iallfall Nissan ha tenkt.

For det er akkurat hva Ariya er, en elbil med en rekkevidde på 500 kilometer som måler 4,59 meter i lengden og 1,66 meter i høyden, og med et fallende tak akkurat som coupé-modeller skal ha.

Nå har ikke Ariya akkurat vært en godt bevart hemmelighet, for Nissan viste fram et konsept av denne allerede i fjor. Ariya Concept var på sin side svært beslektet med et annet konsept Nissan viste fram i 2017, Nissan IMx. Så vi stiftet faktisk bekjent med Ariya for tre år siden.

Og når vi i tillegg vet at Nissan har en tradisjon for å gjøre produksjonsmodellene nesten identisk som sine konseptmodeller, ja, så visste vi hva som kom.  

Og de har, heldigvis, vært tro mot konseptet nok en gang.

For er det en ting Nissan Ariya iallfall ikke er, er det kjedelig. Ja, den skiller seg ut fra mengden akkurat som Leaf gjorde da den kom i 2010, og da er det kanskje greit å nevne at Nissan faktisk har solgt nesten en halv million Leaf ‒ og det før elbilene har blitt allemannseie.

‒ Vår strategi har lenge vært elektrifisering, og nå følger Nissan opp med en helt ny modell som setter nye standarder på flere måter, sier en fornøyd kommunikasjonssjef hos Nissan Nordic, Knut Arne Marcussen.

Her er bilen som skal sette standarden, Nissan Ariya:

Nissan har altså ikke holdt noe igjen, og designet reflekterer den store ideen bak modellen ‒ nemlig at den skal imponere fra innsiden til utsiden.

Designet er basert på noe som er kalt «Timeless Japanese Futurism», hvor hele konseptet er at linjene skal flyte sømløst på en moderne måte.

En nyutviklet plattform sørger også for at det er lite overheng både foran og bak, samt at for- og bakhjulene står langt fra hverandre. Alt dette gir bedre innvendig plass, noe som er utelukkende positivt.

En ny front med en helt ny grill og LED-lykter, en ny bakende kombinert med en aggressiv taklinje gjør designet til Ariya komplett.

Med det er langt fra kun utsiden som er spennende.

På innsiden har de gått etter noe de selv beskriver som en «kaffe-lounge på et romskip», og dette har de kunnet ettersom de har plassert klimaanlegg-kontrollen under panseret hvor tradisjonelt store forbrenningsmotorer har okkupert plassen.

Dermed har de ryddet unna det meste som krever mye plass, noe som har åpnet for et redesign av kupeen.

Nissan Ariya kommer både som tohjulsdrevet og firehjulsdrevet, og byr også på to forskjellige batteripakker.

Den med én motor kommer enten med et batteri på 63 kWh som gir den 217 hestekrefter og en rekkevidde på 359 kilometer, eller en batteripakke på 87 kWh med 242 hk og en rekkevidde på 500 km.

4WD kalt e-4ORCE kommer med to motorer som kommer med de to samme batteripakke-alternativene, og her byr 63 kWh på 278 hk og 340 km. 4WD-versjonen med 87 kWh byr på 306 hk og en rekkevidde på 459 km.

0-100 km/t strekker seg fra 5,7 sekunder for 4WD 87 kWh til 7,6 sekunder for 2WD 87 kWh, men det kommer faktisk en versjon som rører enda raskere på seg.

Det er nemlig en storesøster i familien som er kalt 87kWh Performance, og med 394 hk sprinter den til 100 km/t på raske 5,1 sekunder. Denne har en rekkevidde på 400 km.

Som ventet byr Ariya på det meste av teknologi som Nissan har tilgjengelig, og det inkluderer for eksempel en smart nøkkel som vil låse opp bilen automatisk når du nærmer deg den. Innvendig har den et 12,3 tommers instrumentpanel og en 12,3 tommers sentral skjerm, og head-up-displayet viser faktisk symboler i farger.

Og ja, Ariya kommer med mulighet for trådløse programvare-oppdateringer, og blir den første modellen fra Nissan som åpner for dette.

Nissan har nå gjort unna den internasjonale lanseringen av Ariya, og den europeiske vil følge om noen måneder. Modellen skal etter planen komme til Norge neste år, og prisen er foreløpig ikke klar.

‒ Starten på revitaliseringen av Nissan har begynt, og over de neste 18 månedene vil det internasjonalt bli introdusert intet mindre enn 12 nye modeller, påpeker Marcussen.

‒ Og vi gleder oss veldig, legger han til.

Og det er lett å skjønne.

Her er bilder av Nissan Ariya, den elektriske crossoveren til Nissan:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter