Ikonet blir elektrisk

Engelske AC Cars skal lage 58 elektriske eksemplarer av legendariske AC Cobra.


Det lages, heldigvis, fortsatt filmer som tar utgangspunktet i biler. Senest i fjor kom det en slik, og dette er kanskje tidenes mest suksessfulle film på akkurat dette området.

Filmen heter Ford v Ferrari, og handler om kampen om å vinne det berømte Le Mans-løpet. Dette løpet var totalt dominert av europeiske merker, og ble en besettelse for Henry Ford II på 1960-tallet.

Den godeste Henry den andre hadde nemlig forsøkt å kjøpe opp Ferrari i 1963, bare for å bli møtt av italiensk arroganse. Enzo Ferrari brøt samtalene, og oppkjøpet gikk i vasken.

Dette var under den virkelige storhetstiden til Ferrari på Le Mans, som like godt vant alle utgavene av løpet fra 1960 til 65.

Ford II ble så irritert på Enzo at han ville gi den steilende hesten en lærepenge de sent ville glemme, og kontaktet like godt den største eksperten han visste om. Roy Lunn er mannen som er kreditert som «faren til den moderne SUV’en», og sto blant annet bak biler som Aston Martin DB2 og den første SUV-modellen til Jeep.

Britiske Lunn sa selvfølgelig ikke nei til Ford-sjefen, og utviklet en ny modell som skulle ta opp kampen med den røde giganten.

Modellen het GT40, og var klar til aksjon allerede i 1964. Men det gikk ikke som Lunn og Ford håpet på, for bilene klarte ikke påkjenningen av et løp som varte 24 timer.

Det samme skjedde i 1965, og nå var Lunn og Ford rådløse. De måtte finne på noe smart, for Ferrari hadde også vunnet de to løpene.

Carroll Shelby, en ekte texaner, var født med fart i årene. Som 19-åring meldte han seg i det amerikanske luftforsvaret midt under 2. verdenskrig, og ble en så god pilot at han lærte opp kommende flyvere.

Shelby forlot luftforsvaret etter krigen, og fant raskt veien til motorsporten. Som 29-åring vant han like godt sitt første løp, og dermed var døren åpen til store lag som Ferrari og Maserati. I 1954 ble han hentet til britiske Aston Martin, og takket for tilliten med å gjøre det Ford ikke var i stand til, nemlig å vinne Le Mans.

Sammen med britiske Roy Salvadori rattet Shelby en Aston Martin DBR1 inn til seier i 1959, året før Ferrari tok over hegemoniet. Seieren i 1959 er fortsatt Aston Martins eneste i Le Mans.

Racerføreren selv fikk et hjerteproblem i 1960, noe som gjorde at Shelby måtte legge denne karrieren på hylla.

Shelby måtte altså finne på noe annet, og ettersom han hadde kjørt en rekke europeiske sportsbiler med gode kjøreegenskaper hadde han begynt å fundere på hvorfor ikke amerikanerne også lagde slike biler. For selv om de europeiske sportsbilene var gode å kjøre, hadde de i hans øyne ikke gode nok motorer. Det hadde amerikanerne med sine V8-motorer.

Han kom til og med opp med et navn på bilen han drømte om, Cobra.

Og drømmen ble til virkelighet da han fikk høre at britiske AC Cars hadde mistet sin motorleverandør. Shelby kontaktet raskt britene, og forklarte dem ideen. De tente umiddelbart, og ba han finne en leverandør.

Han kontaktet Ford, som raskt så muligheten til å konkurrere mot Chevrolet Corvette. Dermed var avtalen i boks, og AC Cobra, eller Shelby Cobra om du vil, så dagens lys.

I 1962 ble også Shelby American opprettet for å bygge biler i USA, og ikke minst for å lage racerbilversjoner som kunne ta opp konkurranse mot de europeiske merkene. Og i 1965 klarte Cobra endelig å beseire Ferrari i det offisielle GT-mesterskapet.

Ford hadde på sin lansert en svært så suksess muskelbil i 1964, nemlig Mustangen. Men Ford fryktet at denne ikke var rask nok, og de følte at de trengte en sterkere versjon som virkelig kunne gi bilen et bøllete rykte.

De kontaktet Shelby, som kom opp med Shelby Mustang GT350. Dermed var også det eventyret i gang.

På samme tid var Lunn og Henry Ford II rådløse. De kom ikke nærmere å slå den nye erkerivalen Ferrari i Le Mans, og måtte finne på noe. Og løsningen jobbet allerede sammen med dem.

Shelby startet å jobbe sammen med Fords racingteam i 1964 etter det skuffende resultatet i Le Mans, og med han bak roret ble drivlinjen med motor og girkasse byttet ut. Og ikke minst ble bilene mer holdbare.

Resultatet av dette danner altså grunnlaget for filmen Ford v Ferrari, en film som vant to Oscars og som har Matt Damon i rollen som Shelby og Christian Bale i rollen som den uheldige racerføreren Ken Miles.

Sistnevnte skulle egentlig ha vunnet Le Mans, men rett før mål ble han kommandert av teamleder Shelby til å slakke av. Han hadde nemlig laget en så god bil at Ford GT40 Mk II lå som nummer én, to og tre i løpet, og Ford-sjefene ville gjerne ha et målfoto med alle tre bilene på en linje.

Miles var selvsagt ikke veldig imponert over stall-ordren, men det endte med at de tre bilene samlet seg før målpassering.

Men bilen kjørt av Bruce McLaren og Chris Amon passerte mållinjen et par meter foran, og ble dermed dømt som vinnere av løpet.

Selvsagt synd for Miles, som tragisk nok omkom under testing av bilen som skulle overta for GT40 Mk II bare noen måneder senere.

Ford og Shelby hadde på sin side knekt koden, og det amerikanske merket vant Le Mans fire år på rad.

Shelby hadde også suksess med bilene kalt Cobra, og AC Cobra som kom i 1962 ble en umiddelbar hit. Dette var en liten toppløs og to-seters sportsbil med en voldsom V8 under panseret, og senere kom det også en sterkere Cobra 427 med solide 431 hestekrefter.

Bilen har i ettertid blitt et ikon, og nå vekkes den også til live igjen.

Britiske AC Cars har nemlig tenkt å feire 58-årsjubileum, ja, kult nok bare det, med å komme med en AC Cobra anno 2020.

Bilen ser helt identisk ut som den i 1962, men under skallet er det en stor forskjell. Bilen heter nemlig AC Cobra Series 1 electric, noe som betyr at det er en elbil.

De har selvsagt også oppgradert ting som bremser, oppheng og styring slik at den blir en moderne bil å kjøre, og det elektriske drivverket får kraften fra et batteri på 54 kWh.

Bilen har et dreiemoment på 500 Nm, og klarer 0-100 km/t på 6,7 sekunder.

AC Cars skal kun lage 58 eksemplarer av denne, som har en startpris på 138.000 pund.

De som mener at dette er som å banne i kirka, kan trøste seg med at AC Cars også lager en versjon med en bensinmotor. Denne er kalt AC Cobra 140 Charter Edition og identisk til den elektriske versjonen, foruten drivverket som har fått motoren som sitter i den nyeste versjonen av Ford Mustang.

Det betyr en 2.3-liters motor som leverer i overkant av 350 hk og 440 Nm, og denne versjonen har fått en startpris på 85.000 pund.

Carroll Shelby får dessverre ikke opplevde den elektriske versjonen, for mannen som satte Ferrari på plass døde i 2012, 89 år gammel.

Men arven lever videre, faktisk nå også i form av to Oscar-statuetter og en elektrisk AC Cobra.

Les også:

Les mer om:

Nyheter