Maserati GranTurismo er død, men ikke begravet

Maserati avslutter produksjonen av GranTurismo medspesialversjonen Zéda, men det betyr ikke at det er slutt for modellen som komi 2007. Forvirret?


Vi vet at det kan være litt armer og bein når det kommer til
italienske bilprodusenter, men at de avslutter produksjonen av en modell ‒ bare
for å ikke avslutte den ‒ er ny.

Maserati hyller nå GranTurismo som kom i 2007 med en spesialversjon
kalt Zéda, og her er navnet viktig for å skjønne hva de egentlig driver med.

-->
modenask (er det noe som heter det?) dialekt betyr
Z, og dette ifølge Maserati selv, noe som forbinder fortiden, nåtiden og framtiden.

Og her er altså det store hintet når det kommer til GranTurismo.

Den blir altså bygd i fabrikken som ligger i Modena, og som vi skrev tidligere denne måneden gjør Maserati nå om på sine fabrikker for å rydde plass til den store elbilsatsingen.

Både GranTurismo og GranCabrio får fyken fra Modena, som
Maserati nå skal fornye og klargjøre for en helt ny supersportsbil som kommer
til neste år.

Det betyr at GranTurismo og GranCabrio forflytter seg til
fabrikken i Torino, som også blir hovedsete for den elektriske satsingen til
den italienske fabrikken.

Begge de to modellene skal også komme som elektriske
versjoner.

Folkene i Modena har selvsagt blitt glade i GranTurismo
etter å ha satt den sammen i 12 år, og byr derfor på en aldri så liten gave når
de nå setter punktum.

De har bygd seg en hyllestversjon som de har kalt Zéda, og
de nøyer seg kun med denne ene.

Og de har ikke holdt igjen, for sjekk denne lakken da:

Her har de prøvd på noe evolusjonsgreier, hvor fronten
starter med Maserati-blå og forandres via en mørk farge til en slags lys
silkeversjon bak. Åpenbart en slags fargeversjon av betydningen til bokstaven
Z.

Hvor godt dette egentlig funker er vanskelig å si bare ved å
se på bilder, og forhåpentlig er effekten litt bedre når man ser den på
ordentlig.

Ja, det er flere bilder lenger ned.

GranTurismo ble vist fram for første gang under Genève Motor
Show i 2007, og er en todørs coupé med fire seter.

Modellen var en moderne utgave av Maserati A6 1500 fra 1947,
og denne fikk selskap av GranCabrio i 2009.

Med den siste versjonen kalt MY18 er det faktisk utrolige
400.000 muligheter til å snekre sin særegne GranTurismo, så har du en slik bil
er det stor sannsynlig for at den er ganske så unik.

Ikke det at det ruller altfor mange slike rundt om i verden,
men det har blitt solgt 28.805 slike til nå. GranCabrio har ikke vært like
populær, og Maserati har solgt 11.715 av den.

Totalt har de to modellene solgt rundt 40.000, noe som jo kanskje
ikke er så aller verst.

Mange er nok ikke klar over hvilket hjerte som faktisk slår
i GranTurismo, for bilen er nemlig utstyrt med en motor fra Modena-naboen
Ferrari.

Mer eksakt en 4.7-liters V8 med 460 hestekrefter og et
dreiemoment på 520 Nm, og bare det gjør jo den til en liten legende.

En som nå ikke tar farvel, men som heller sier på gjensyn.

Her er flere bilder av Zéda som gjør akkurat det:

Les også:

Les mer om:

Nyheter