Mach-E klarte Trondheim-Kristiansand uten ladestopp

Selv en alvorlig trafikkulykke, krevende fjell og minusgrader klarte ikke å stoppe rekordforsøket til to økosjåfører bak rattet på en Ford Mustang Mach-E.


Vi skrev nylig om den nye offisielle amerikanske rekkevidden til Lucid Air Dream Edition R. Den har nemlig fått en EPA-rekkevidde på 837 kilometer, og vi slo fast at den i så fall kunne klare Kristiansand-Trondheim uten ladestopp.

Det klarer også langdistanse-versjonen av Ford Mustang Mach-E. Iallfall med de riktige sjåførene bak rattet.

-->
Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink har gjennomført en rekke øko-bragder bak rattet på forskjellige Ford-biler, og innledet sine øko-forsøk tilbake i 2010 med en voldsom utfordring. Der ville de nemlig kjøre strekningen Oslo-Kirkenes uten å tanke, og vi snakker altså om rundt 2.000 kilometer.

Siden har det bare ballet på seg med forsøk (alle rekordene nederst), og nå har også tiden kommet til det første rekordforsøket med en elbil.

Ford Mustang Mach-E Long Range RWD har en oppgitt rekkevidde på 610 kilometer, og for å nå en slik lengde bør helst forholdene spille på lag. Det virket altså ganske så umulig å kjøre fra Trondheim til Kristiansand en kjølig høstdag, for dette er en strekning på rundt 800 kilometer.

Som vanlig under rekordforsøkene var bilen helt standard, og det hjalp heller ikke at de eksterne elementene gjorde ting vanskeligere for øko-ekspertene.

Ford Norge opplyser at duoen underveis måtte forsere både et fjellparti, sto i stillestående kø i mer enn fem timer forårsaket av en alvorlig trafikkulykke, og hadde ‒ både da og flere andre steder ‒ minusgrader.

Likevel nådde de målsnoren.

– Med en oppgitt rekkevidde på opptil 610 kilometer på Mustang Mach-E, er vi selvsagt svært fornøyde med å kjøre den hele 807,2 kilometer som er 32 prosent lengre enn oppgitt. Det må være norsk rekkevidderekord på vanlig vei under til tider svært så høstlige forhold, sier Henrik Borchgrevink.

Makker Wilthil slår fast at bilen kunne rullet enda lenger om forholdene hadde vært bedre.

– Vi startet med tøffe forhold ut fra Trondheim med en klatring opp til rutas høyeste punkt på 733 meter. Deretter ble vi stående stille i fem timer på grunn av en trafikkulykke. Med to minusgrader i lufta var det en svært kjølig opplevelse. Men etter det gikk det greit. Dette er en fantastisk elbil som helt sikkert vil kunne kjøres enda lengre under ideelle temperaturer sommerstid, sier Knut Wilthil.

Rekordforsøket ble gjennomført i helga som var, og de tok ruta via Østerdalen over til Oslo og deretter E18 til Kristiansand.

Snittfarten vet vi ikke, men den ble uansett ødelagt av den lange stoppen grunnet trafikkulykken. Men de kjørte såpass rolig at de måtte slippe forbi annen trafikk.

‒ Denne turen fra Trondheim er ikke noe vanlig kjøretur, understreker Borchgrevink.

‒ Her har vi planlagt for alle eventualiteter underveis, inklusive sjåførbytte. Målet er å holde en jevn lav fart, med færrest mulig start og stoppsituasjoner. Det betyr at alt fra rushtrafikk til temperaturer, nedbør og vind vurderes. Vi har også vært svært forsiktig med bruk av klimaanlegg da det erfaringsmessig krever en del energi.

Forbruket endte på 11 kWh/100 km, noe som er ganske så lavt.

Den kjøreglade duoen startet altså med sine økokjøring-forsøk for 11 år siden, og deler mer enn gjerne sine råd for en mer økonomisk kjøring ‒ både for de med bensin- og dieselbiler og de bak rattet på en elbil.

– Kjør jevnt og ha blikket festet langt foran deg på veien for å kunne planlegge kjøringen din best mulig, og unngå fulle stopp. For å komme lengst mulig må du også holde lavere fart og akselerere jevnt og ikke for sakte når du skal opp i hastighet, sier Knut Wilthil.

Her er en video fra rekordforsøket, og ikke glem rekordene til de to øko-ekspertene under klippet. For de har gjennomført noen virkelig imponerende kjørerturer de siste 11 årene.

Her er rekordene til Wilthil og Borchgrevink:

  • 2021: Trondheim-Kristiansand uten å lade med en Ford Mustang Mach-E Long Range RWD med 290 hk. Distanse: 807,2 km
  • 2017: Oslo-Kautokeino på en tank med en Ford Ranger pickup 2.2-liters TDCI-motor med 160 hk. Distanse: 1.616 km
  • 2016: Polarsirkelsenteret-Kragerø med en Ford Mustang med en 2.3-liters EcoBoost-motor med 317 hk. Distanse: 1.249,3 km.
  • 2015: Lindesnes-Nordkapp med rekordlavt forbruk på 0,29 l/mil med en Ford Mondeo 1.5-liter diesel.
  • 2015: Nordkapp via Oslo til Sundebru på én tank også med en Ford Mondeo, 1.5-liter diesel.
  • 2013: Kautokeino-Oslo på én tank med bensin med Ford Focus 1-liters EcoBoost-motor. Stående verdensrekord på 1.619 km. Dette er også den første registrerte turen over 1.000 miles på en tank med en bensinbil.
  • 2012: Helsinki-Oslo (uten ferge) på én tank med en Ford Mondeo. Stående Europa-rekord i kjøring på én tank diesel. Distanse 2.536 km.
  • 2011: Murmansk-Oslo-Uddevalla på én tank med en Ford Mondeo stasjonsvogn med 2.0-liters dieselmotor med 115 hk.
  • 2010: Oslo-Kirkenes på én tank med en Ford Mondeo stasjonsvogn med 2.0-liters dieselmotor med 115 hk.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter