En Volkswagen ID.7 Pro S kjørte nærmere 800 kilometer uten ladestopp. (Fotos: Volkswagen)

VW ID.7 rullet nesten 800 km

Volkswagen har sjekket hvor langt en ID.7 Pro S klarte å rulle under vanlig kjøring, og det ble nesten 800 kilometer med en snitthastighet på 51 km/t.


Ute i Europa har elbilsalget møtt en solid fartsdump, og mange dumper nå elbilene og kjøper heller nye tradisjonelle biler. Det er dårlig nytt for elbil-satsende europeiske merker, og Volkswagen vil nå vise at en moderne elbil faktisk fungerer veldig greit i hverdagen.

En grunn til elbil-skepsisen er rekkevidde og ladetid, som fortsatt ikke kan måle seg med for eksempel en bensinbil og bensinfylling. Men selve rekkevidden kan snart elbilene konkurrere på, noe altså Volkswagen vil vise med ferske ID.7 Pro S.

-->
Denne har en europeisk WLTP-rekkevidde på hele 709 kilometer, så dette er allerede en av få elbiler som har passert 700-grensen. Men dette tallet kommer altså fra WLTP-testene, så det store spørsmålet er hvor langt den ruller i hverdagen. Det er tross alt det aller viktigste.

Volkswagen Sveits satte i gang et prosjekt ledet av Felix Egolf, en ekspert på langdistansekjøring med elbiler. Målet var å se hvor langt ID.7 Pro S kom ved normal kjøring og altså uten et ladestopp.

Det ble plottet inn en kurs som ga en runde på 81 kilometer i Zug-hovedstadsområdet sør for Zürich, og dette i normal trafikk, midt i uka og på dagtid.

Det var altså ikke noe manipulering av resultatet, for ruteprofilen var i tråd med hverdagskjøringen og omfattet store gjennomfartsveier, motorveistrekninger og landeveier med kuperte overganger.

Det var heller ikke slik at Volkswagen plasserte Egolf bak rattet og lot han gjøre all kjøringen, for her var det totalt åtte sjåfører i løpet av testen som tok nærmere 16 timer.

Totalt tilbakela de åtte hele 794 kilometer i løpet av to påfølgende dager og altså uten ladepause, og det noen kilometer mer enn strekningen Kristiansand-Oslo-Bergen. Ikke verst!

Mye av forklaringen finner vi i forbruket, for dette landet på svært lave 10,3 kWh/100 km. Det laveste WLTP-tallet for ID.7 Pro S lyder på 13,6, så det lønner seg helt klart å lære seg effektiv kjøring bak rattet på elbiler.

Hvor mye kø det var er ikke så godt å si, men snitthastighet var ikke så veldig imponerende ‒ 51 km/t. Så nei, du hadde nok ikke kommet deg fra Kristiansand til Bergen via Oslo uten en ladepause. Iallfall ikke via de store motorveiene.

Vi var innom manipulasjon. Volkswagen kunne selvsagt valgt den ID.7 Pro S som har en oppgitt rekkevidde på 709 kilometer, men nei, de valgte en mer komfortabel versjon.

For bilen de kjørte hadde både Komfort-pakken, IQ.Drive hjelpesystempakke, Pluss utvendig pakke og en varmepumpe. Med alt dette utstyret hadde WLTP-rekkevidden blitt 700 kilometer, så i teorien kunne de bikket 800 kilometer. Mulig de angrer bittelitt på det valget.

Mesterhjernen for operasjon var altså Felix Egolf, som er en såkalt hypermiler. Faktisk en ekte mester i nettopp dette.

Både i 2020 og 2021 satte den sveitsiske sjåføren to rekorder med Volkswagen ID.3. En hvor han overskred rekkevidden til ID.3 1st betydelig fra tyske Zwickau til sveitsiske Schaffhausen, og her tilbakela han 531 kilometer. I det andre rekordforsøket med et større batteri klarte ID.3 Pro S totalt 602 kilometer – og det over 15 alpinpass og med 13.000 høydemeter.

ID.7 Pro S er i seg selv en effektiv bil med en luftmotstand som er på lave 0,23 avhengig av utstyr, og har et kombinert WLTP-forbruk på 16,2-13,6 kWh/100 km. Med det mest rekkeviddegunstige utstyret er WLTP-rekkevidden altså på 709 kilometer, mens den i løpet av 10 minutters lading kan fylle på med 244 kilometer fersk rekkevidde.

Maks ladeeffekt er opplyst til 200 kW, mens tallet for 10 til 80 prosent lading lyder på 26 minutter.

Et annet ess ID.7 har for rekkevidden er ruteplanleggeren, som om ønskelig kan beregne optimal rute for forbruket ‒ og selvsagt legge til rette for ladestopp underveis. Denne benytter også sanntids trafikkdata for å finne den raskeste og mest praktiske ruten.

Les også:

Debatt