Ute i Europa har elbilsalget møtt en solid fartsdump, og mange dumper nå elbilene og kjøper heller nye tradisjonelle biler. Det er dårlig nytt for elbil-satsende europeiske merker, og Volkswagen vil nå vise at en moderne elbil faktisk fungerer veldig greit i hverdagen.
En grunn til elbil-skepsisen er rekkevidde og ladetid, som fortsatt ikke kan måle seg med for eksempel en bensinbil og bensinfylling. Men selve rekkevidden kan snart elbilene konkurrere på, noe altså Volkswagen vil vise med ferske ID.7 Pro S.
Det ble plottet inn en kurs som ga en runde på 81 kilometer i Zug-hovedstadsområdet sør for Zürich, og dette i normal trafikk, midt i uka og på dagtid.
Det var altså ikke noe manipulering av resultatet, for ruteprofilen var i tråd med hverdagskjøringen og omfattet store gjennomfartsveier, motorveistrekninger og landeveier med kuperte overganger.
Det var heller ikke slik at Volkswagen plasserte Egolf bak rattet og lot han gjøre all kjøringen, for her var det totalt åtte sjåfører i løpet av testen som tok nærmere 16 timer.
Totalt tilbakela de åtte hele 794 kilometer i løpet av to påfølgende dager og altså uten ladepause, og det noen kilometer mer enn strekningen Kristiansand-Oslo-Bergen. Ikke verst!
Vi var innom manipulasjon. Volkswagen kunne selvsagt valgt den ID.7 Pro S som har en oppgitt rekkevidde på 709 kilometer, men nei, de valgte en mer komfortabel versjon.
For bilen de kjørte hadde både Komfort-pakken, IQ.Drive hjelpesystempakke, Pluss utvendig pakke og en varmepumpe. Med alt dette utstyret hadde WLTP-rekkevidden blitt 700 kilometer, så i teorien kunne de bikket 800 kilometer. Mulig de angrer bittelitt på det valget.
Mesterhjernen for operasjon var altså Felix Egolf, som er en såkalt hypermiler. Faktisk en ekte mester i nettopp dette.
Maks ladeeffekt er opplyst til 200 kW, mens tallet for 10 til 80 prosent lading lyder på 26 minutter.
Et annet ess ID.7 har for rekkevidden er ruteplanleggeren, som om ønskelig kan beregne optimal rute for forbruket ‒ og selvsagt legge til rette for ladestopp underveis. Denne benytter også sanntids trafikkdata for å finne den raskeste og mest praktiske ruten.
Les også:
- Første bilder av elektriske Renault 4
- Ny ladbar Mitsubishi Outlander
- Hemmelig superstjerne til Oslo Motor Show