Lyrisk elbil fra Cadillac

Et av verdens eldste bilmerker blir hypermoderne når de tar spranget over til elbiler, og låner like godt navne-prinsippet til Skoda.


Hva som faktisk er verdens eldste bilmerke kommer helt an på hvordan du starter tidsregningen. Mercedes er utvilsomt det første om du teller fra da de startet å lage biler, mens Peugeot er det eldste om du regner fra da selskapet ble stiftet.

Uansett er Cadillac et av de aller eldste, og dette er merket som faktisk oppsto etter at Henry Ford begynte å krangle med sine partnere.

-->
Samlebåndets far første forsøk på å opprette et bilmerke i Detroit skjedde i 1899, men det forsøket måtte han gi opp i 1901.

Så Henry Ford prøvde på nytt med Henry Ford Company, men han begynte raskt å krangle med noen av investorene. Ford forlot selskapet, men sørget iallfall for å få med seg navnet. Og alle gode ting er tre, for det neste selskapet han startet var Ford Motor Company i 1903.

Investorene som ble igjen i Henry Ford Company i Detroit var ikke rådløse, og de bestemte seg for å satse på et nytt bilmerke. Og navnet ga de etter byens grunnlegger, Antoine de la Mothe Cadillac.

Bilmerket ble dermed hetende Cadillac, og allerede mot slutten av 1902 hadde de klar den aller første bilen i det nye selskapet. Så ja, de slo Ford, som ble opprettet året etter, og er USA’s nest eldste bilmerke etter Buick.

Både Cadillac og Buick tilhører nå General Motors, som også eier merker som Chevrolet og GMC.

GM satser som alle andre på ny teknologi, og deres avdeling kalt Cruise er blant de som ligger aller lengst framme når det kommer til selvkjørende biler.

Dette kommer selvsagt Cadillac til gode, som kanskje her hjemme har et rykte på seg som svære og gammeldagse biler. Det siste er iallfall feil.

Snart kommer de med en splitter ny modell, og den kommer faktisk til å få selvkjørende egenskaper så det holder. Bilen vil blant annet by på en teknologi som gjør at bilen selv kan bytte filer om det trengs, så den automatiske filholderen som dagens biler byr på er bare såååå 2019.

En annen nyhet som for eksempel den nye Cadillac Escalade byr på, i tillegg til selvbyttende fil-teknologi via Super Cruise-pakken, er en OLED-skjerm som faktisk er buet. Dette er prinsipp som blant annet er brukt av kinoene, som har store lerret som buer seg slik at publikum blir dratt enda mer inn i filmverden.

Nye assistenter og ny teknologi er to av tre områder som det nå satses på i hele bilindustrien, og den tredje er selvsagt elektriske drivlinjer.

Og Cadillac gjør seg også klar for det elektriske spranget.

De sier selv at «Our Future is Electric», og pirrer nå med en helt ny elbil-modell som skal vises fram 6. august.

Vi vet lite om elbilen, en crossover som etter planen skal komme i 2022. Den settes sammen på en helt ny elbil-plattform som GM har satt sammen, og skal sammen med en helelektrisk Hummer bli de første i en lang rekke av elbiler fra den store produsenten.

Cadillac er fortsatt en luksusbil, så den blir nok ikke blant de billigste bilene, mens arkitekturen til GM åpner for batteristørrelser fra 50 kWh til hele 200 kWh. Det bør bety rekkevidder fra rundt 300 kilometer til en plass rundt 700 km, kanskje til og med enda mer generøst.

Men vi vet en ting til rundt den nye elbilen, og det er navnet. Og her er de kanskje litt inspirert av Skoda ‒ hva vet vi?

Den tsjekkiske produsenten har en SUV-modell kalt Kamiq, og Cadillac beveger seg i det landskapet med å kalle den kommende elbilen for Lyriq. Ja, der er iq-endingen. Som vi vet har alle tre SUV-modellene til Skoda navn som ender på q, men de er ikke alene om dette grepet. Mercedes kaller sine elbilmodeller for EQ, slik som den helelektriske SUV-modellen i C-klassen kalt EQC.

Så selv om Cadillac Lyriq kanskje ikke lyder som søt musikk i ørene til Skoda, blir de nok ikke like sure som det Peugeot en gang ble på Porsche.

På 1930-tallet kom det franske merket med en lang rekke modeller med tre sifrer og tallet 0 i midten, som 201, 302, 202 og 402. Da Porsche skulle presentere sin nye modell i 1963, hadde de kopiert dette. De kalte sin nye sportsbil for Porsche 901.

Franskmennene ble fornærmet, og det endte med at Porsche måtte gjøre retrett. De byttet ut 0’et med 1, og dermed så en av verdens mest kjente modeller dagens lys ‒ Porsche 911.

Men så sure blir nok ikke Skoda, så den lyriske elbilen til Cadillac får nok leve videre med navnet.

Og siden det er en elbil, så kan det jo alltids hende at Cadillac Lyriq også finner veien til Norge. For vi liker jo både lyrikk og elbiler her.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter