Lynraske Lamborghini Sián som kabriolet

Hva kan være bedre enn å sette seg bak rattet på en Lamborghini Sián? Kanskje å sette seg bak rattet på en toppløs Lamborghini Sián?


‒ Sián Roadster fanger Lamborghinis ånd, sier Stefano Domenicali, styreleder og administrerende direktør i Automobili Lamborghini.

‒ Den er et uttrykk for et fantastisk design og en ekstraordinær ytelse, men det aller viktigste er at den viser viktige framtidige teknologier. Siáns innovative hybride drivlinje viser retningen for Lamborghini supersportbiler, og den toppløse Sián Roadster innfrir et ønske om den ultimative Lamborghini-livsstilen også når vi går inn i morgendagen som krever nye løsninger.

-->
Domenicali skryter altså voldsomt av Sián Roadster, men det har han faktisk all grunn til.

Lamborghini har kommet med en rekke imponerende biler det siste tiåret, inkludert verstingversjonen Aventador SVJ og den ultimate SUV-modellen kalt Urus.

Men sjefen i familien er Sián, en voldsom sportsbil i ånden til ikonet Countach.

Det italienske merket viste fram Sián i fjor, og som styrelederen sier fikk vi bokstavelig talt et glimt av framtiden med denne. Hvorfor bokstavelig? Jo, navet Sián er hentet fra en lokal Bologna-dialekt, og betyr rett og slett et glimt eller lyn.

Modellen er designmessig en slags moderne versjon av Countach, og byr på et par verdensnyheter.

Motoren, en diger V12, byr på 785 hestekrefter, men bilen kommer med 819 hk. Det betyr altså at den er en hybrid som får hjelp av en e-motor, men det er ikke en vanlig hybridløsning. Lamborghini har montert e-motoren på girkassen, så for første gang er en mildhybrid koblet direkte mellom girkassen og hjulene.

Batteriet som lagrer elektrisiteten er også spesielt. Her er det ikke snakk om litium-ion, men faktisk noe som kalles for en «super-kapasitor» ‒ også det for første gang i bilindustrien. Ifølge produsenten er det en rekke fordeler med akkurat det, som vekt og muligheten til å benytte energien høstet fra for eksempel bremsene umiddelbart. Hybridsystemet veier kun 34 kilo.

E-motoren kommer på jobb i lave hastigheter, som for eksempel når det rygges, men enda viktigere; den hjelper til under girskiftene. Normalt er det en dupp i akselerasjonen når bilen skifter gir, uansett hvor rask girkassen er, men her hjelper e-motoren til når «duppen» normalt kommer.

Alt dette gjør at superbilen klarer sprinten på 2,8 sekunder, mens toppfarten kun er oppgitt til «over 350 km/t».

Den rasende oksen skal lage 63 eksemplarer av lynet, og samtlige 63 blir individuelt tilpasset sine eiere. Alle bilene vil altså være unike.

Men har den har linjene til Countach ville den jo også passet usedvanlig godt som en kabriolet også, hadde den ikke?

Jo, selvsagt, og Lamborghini skuffer ikke. De har på en gang en Sián Roadster, og denne skal kun lages i 19 eksemplarer.

Lamborghini har altså kappet av taket og forsterket rammeverket, mens resten av bilen er ganske så lik supermodellen med topp. Det betyr at 0-100 km/t kun går bittelitt tregere, 2,9 sekunder. Toppfarten er fortsatt «over 350 km/t».

Som vanlig kan selvsagt de 19 eierne individualisere Sián Roadster akkurat som de vil, men den utvendige fargen bør de ikke røre. Lambo har malt denne som er avbildet i Blu Uranus, og det er ikke tilfeldig. Fargen skal henvise både til den blå himmelen som du jo får et godt glimt av fra den eksklusive cockpiten, og de grønne engene som representerer friheten.

Så please, ikke rør fargen da!

Prisen? Vi vet ikke, men det spiller mindre rolle. Alle 19 er allerede solgt.

Men bildene er gratis, så her har du det ultimate sommergliset, Lamborghini Sián Roadster:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene