‒ Sián Roadster fanger Lamborghinis ånd, sier Stefano Domenicali, styreleder og administrerende direktør i Automobili Lamborghini. ‒ Den er et uttrykk for et fantastisk design og en ekstraordinær ytelse, men det aller viktigste er at den viser viktige framtidige teknologier. Siáns innovative hybride drivlinje viser retningen for Lamborghini supersportbiler, og den toppløse Sián Roadster innfrir et ønske om den ultimative Lamborghini-livsstilen også når vi går inn i morgendagen som krever nye løsninger. Domenicali skryter altså voldsomt av Sián Roadster, men det har han faktisk all grunn til. Lamborghini har kommet med en rekke imponerende biler det siste tiåret, inkludert verstingversjonen Aventador SVJ og den ultimate SUV-modellen kalt Urus. Men sjefen i familien er Sián, en voldsom sportsbil i ånden til ikonet Countach. Det italienske merket viste fram Sián i fjor, og som styrelederen sier fikk vi bokstavelig talt et glimt av framtiden med denne. Hvorfor bokstavelig? Jo, navet Sián er hentet fra en lokal Bologna-dialekt, og betyr rett og slett et glimt eller lyn. Modellen er designmessig en slags moderne versjon av Countach, og byr på et par verdensnyheter. Motoren, en diger V12, byr på 785 hestekrefter, men bilen kommer med 819 hk. Det betyr altså at den er en hybrid som får hjelp av en e-motor, men det er ikke en vanlig hybridløsning. Lamborghini har montert e-motoren på girkassen, så for første gang er en mildhybrid koblet direkte mellom girkassen og hjulene. Batteriet som lagrer elektrisiteten er også spesielt. Her er det ikke snakk om litium-ion, men faktisk noe som kalles for en «super-kapasitor» ‒ også det for første gang i bilindustrien. Ifølge produsenten er det en rekke fordeler med akkurat det, som vekt og muligheten til å benytte energien høstet fra for eksempel bremsene umiddelbart. Hybridsystemet veier kun 34 kilo.
