Annonse
Hjem Elbiler Bruker 10 milliarder for å bygge om fabrikk

Bruker 10 milliarder for å bygge om fabrikk

Volkswagen lar seg ikke skremme av usikre økonomiske tider, og spytter inn vanvittige én milliard euro for å bygge om fabrikken i tyske Emden.

Operahuset i Oslo skal ha kostet rundt 4 milliarder kroner, men det er nesten bare vekslepenger for verdens største bilprodusent, Volkswagen-gruppen.

De er nå i gang med å bygge om fabrikken i Emden, og den totale kostanden blir over det dobbelte av det Operahuset kostet.

Grunnen er selvsagt den enorme satsingen de nå har på gang rundt ladbare biler.

‒ Ved å bygge om anlegget i Emden til et produksjonssted for elektriske kjøretøy, øker Volkswagen tempoet i systemendringen. Alt i alt vil selskapet investere rundt 1 milliard euro i transformasjonen av fabrikken. Emden skal utvikles til en hjørnestein i vår elektriske strategi, sier Volkswagen-sjef Ralf Brandstätter.

Saken fortsetter under Annonsen

De har så stor tro på elbiler at slike får et område på 50.000 kvadratmeter hvor de skal settes sammen i Emden-fabrikken, i tillegg til at karosseri- og lakkeringsområdet blir utvidet med 23.000 kvadratmeter.

Emden ligger helt ute ved Nordsjøen nordvest i Tyskland, og fabrikken til Volkswagen produserer i dag Passat og Arteon. Den tredje blir altså ID. 4.

De som følger godt med rynker kanskje på nesa, for de vet at den kommende elbilen ID. 3 skal settes sammen i Zwickau. Men den er langt ifra stor nok til å kunne produsere alle elbilene Volkswagen-gruppen har tenkt å komme med, for det er ikke færre enn 75(!) nye elbilmodeller planlagt i løpet av det neste tiåret.

Så de planlegger å gjøre om hele ni fabrikker til elbilfabrikker, og det inkluderer i aller høyeste grad den i Emden.

For den neste storselgeren blir kanskje ikke ID. 3, men ID. 4. Dette er modellen som kommer etter ID. 3, og har sin store styrke i at den er en SUV. ID. 3 er en vanlig personbil på størrelse med Golfen.

Produksjonen av ID. 4 skal starte opp i Emden i 2022, og bare for å være på den sikre siden får fabrikken en årlig kapasitet på hele 300.000 biler.

Og det må kanskje til, for Volkswagen-merket har som ambisjon om å bli verdensledende på e-mobilitet.

De to store milepælene er ID. 3 og ID. 4, men de får raskt besøk av en stadig voksende helelektrisk portefølje.

Merket planlegger nemlig å tilby mer enn 20 elbilmodeller innen 2025, og det skal åpenbart ikke stå på pengene.

Det er ombygningen i Emden et klart bevis på. Den koster mer enn to Operahus.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker