Verdens første tunge hydrogen-lastebiler er her

Hyundai har shippet de første 10 Xcient Fuel Cell til Sveits, og dette er verdens første hydrogenelektriske tunge lastebil.


Mens Norge har tatt ansvar rundt elbiler, prøver Sveits å lede
an når det kommer til hydrogen-drivkraft. Hydrogen har slitt med å slå igjennom
i personbilmarkedet, og ulempene er at bilene er dyre, hydrogen er vanskelig å
lagre og i de fleste tilfeller er det utvunnet fra naturgass som gir
karbonutslipp.

Men det er spesielt to gode grunner til at Sveits ønsker å
satse på dette.

For det første har landet en drøss med digre fjell og
fjelloverganger, og det er nærmere 50 topper som strekker seg mer enn 4.000
meter til værs. Kraftforbruket for tunge batteridrevne kjøretøy skyter dermed i
været, og rekkevidden kortes betraktelig ned. Det er ikke optimalt.

For det andre satser alpelandet mye på fornybar energi, og er
som Norge er vannkraft-nasjon. De har altså mye ren strøm.

Begge deler gjør hydrogen til et godt alternativ, og altså
spesielt når det kommer til store og tunge kjøretøy.

Sveitserne ser dette, og har samlet en stor gruppe med
hydrogenselskaper som skal hjelpe til å få fart på hydrogenutviklingen. Og de
har også fått med seg internasjonale partnere.

Nel, den norske tungvekteren når det kommer til
hydrogenstasjoner, skal blant annet sette opp den første fasen av fyllestasjoner
som skal serve en annen internasjonal tungvekter, Hyundai.

Det sørkoreanske selskapet har satset på hydrogenbiler i over
20 år, og vrir nå fokus over på hydrogendrevne lastebiler.

Hyundai Motor Company har nå klar sin aller første modell av tunge lastebiler, et kjøretøy kalt Xcient Fuel Cell. Dette er ikke bare Hyundais aller første slike, men faktisk verdens første tunge lastebil med hydrogenelektrisk drift.

Selskapet prøver nå en ny løsning for å få fotfeste i
Sveits, og har etablert Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) sammen med sveitsiske
H2 Energy. HHM skal lease ut lastebilene til transportselskaper, og det er
dermed ingen innledende investering for sluttkundene.

Hyundai har nå klar 10 Xcient som skal sendes til Sveits, og
disse blir de første av i alt 1.600 planlagte Xcient Fuel Cell som skal leveres
til alpelandet innen 2025.

‒ Ved å kommersialisere dette banebrytende kjøretøyet nå,
markerer Hyundai en stor milepæl i tungtransporten, og et viktig steg mot
hydrogensamfunnet, sier In Cheol Lee, som leder Hyundais nyttekjøretøyseksjon.

‒ Gjennom å bygge et omfattende økosystem for hydrogen, hvor
kritiske transportbehov møtes av kjøretøyer som Xcient Fuel Cell, vil vi skape
et paradigmeskifte som til slutt vil fjerne utslipp fra biler fra
miljøregnskapet.

Hyundai har altså lang erfaring med hydrogenbiler, og var
først ute med serieproduksjon av disse da de kom med ix35 i Fuel Cell i 2013. I
dag produserer Hyundai hydrogenbilen Nexo.

18-tonneren Xcient får kraften fra et 190 kW hydrogenelektrisk
system, med doble 95 kW brenselcellestabler. Syv store hydrogentanker sørger
for en samlet lagringskapasitet på 32,09 kilo hydrogen. Rekkevidden er cirka
400 kilometer, og systemet er utviklet med tanke på å balansere hva potensielle
kunder i Sveits etterspør kombinert med fylleinfrastrukturen som er på plass
der. Å fylle en Xcient tar mellom åtte og 20 minutter.

Dette er den første versjonen, og Hyundai utvikler også en ny generasjon med trekkvogner som er laget for langdistanser. Disse får inntil 1.000 kilometer rekkevidde per fylling.

Sveits prøver å få fart på den mer miljøvennlige
tungtransporten med en oppskrift vi kjenner igjen fra Norge, nemlig med å gi
avkall på avgifter rundt nullutslippslastebiler. Disse slipper veiavgift.

Satsingen i Sveits blir et slags pilotprosjekt, og når det
er på plass skal Hyundai satse videre i andre europeiske land. Det er flere
aktuelle alternativer, som Sveits’ naboland Østerrike og Tyskland samt elbilsatsende
Nederland.

Men det landet som peker seg spesielt ut er Norge, så det er
slett ikke umulig at vi får se Hyundai Xcient Fuel Cell på landeveiene også her
i årene som kommer.

I fjor etablerte sveitsiske H2 Energy sammen med norske Nel,
Greenstat og Akershus Energi et nytt selskap kalt Green H2 Norway, hvor målet
er å sette opp flere produksjonsanlegg for hydrogen rundt om i landet. Dette
skal føre til en oppblomstring av økosystemet rundt hydrogen, og dermed også fyllestasjoner
som eventuelt skal brukes av Hyundais lastebiler.

Hyundai-gruppen nøyer seg ikke kun med å lage brenselcellesystemer for biler og lastebiler, men tenker mye større enn dette. De mener at slike også passer i ting som busser, skip, tog, droner og generatorer, så de gjør nå hva de kan for å opprette et hydrogensamfunn som lastebilen Xcient Fuel Cell kan bli en viktig del av.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter