Ionity skal sørge for infrastruktur rundt lynladere fra Norge til Spania, og er godt i rute. Her hjemme går byggingen også lynraskt.
Elbiler er en ting, raske ladenettverk er en annen. Og begge delene har begynt å få fart på seg nå.
De har så langt fått opp stasjoner i seks land, Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Sveits og Østerrike, mens Italia, Belgia og Storbritannia snart får sine første lynraske ladestasjoner.
Her hjemme er det Circle K som er samarbeidspartnere, og de holder et veldig godt tempo.
Den første ble satt i drift i oktober, og Circle K Kjerlingland ved Lillesand i Agder er nå det største universelle ladestedet i Norge med 26 hurtigladere.
Per i dag har fem Ionity-stasjoner åpnet, mens tre er under bygging.
Totalt skal det etter planen være over 20 Ionity-stasjoner i Norge innen utgangen av 2019, i tillegg til at Circle K også bygger ut sine egne ladere samt stasjoner med Tesla og Grønn Kontakt.
Ionity legger vekt på både ladehastighet og enkelhet for de som skal lade sine biler.
‒ Vi bruker ladeplugger som er i samsvar med den europeiske CCS-standarden. Dette gjør dem kompatible med nesten alle nåværende og framtidige elektriske biler. Betaling skjer via smarttelefon. Kunden skanner bare QR-koden på ladepunktet og slår inn kredittkort- eller Paypal-detaljene på vår betalingsside. I introduksjonsfasen vil hver lading koste 8 euro. I Storbritannia er prisen 8 pund og i Sveits er det 8 franc, forklarer sjefen.
Dette prissystemet er også videreført til Norge, Sverige og Danmark, hvor ladeprisen er satt til 80 kroner.
Ionity er altså såkalte lynladere, noe som betyr betraktelig større hastigheter enn de som har vært tidligere.
Så hvor fort vil en bil lades?
‒ Det avhenger i stor grad av bilen selv. Derfor kan jeg ikke gi et definitivt svar. Det vi kan garantere er at alle ladepunktene våre er designet for rask lading med opptil 350 kW. I mange tilfeller vil det ta bare ta noen minutter å lade en bil. Vi har også valgt strategiske steder rett ved motorveier, slik at kundene kan dra nytte av tiden, for eksempel i nærheten av hoteller eller restauranter, sier Hajesch.
Porsche og BMW er også med i et annet prosjekt som involverer lynladere, nemlig FastCharge. Sammen med Siemens, Allego og Phoenix Contact E-Mobility utvikler de ladestasjoner som skal kunne håndtere hastigheter helt opp mot 450 kW.
De satte opp sin første teststasjon i Tyskland i desember, og Porsche hadde med seg en spesiallaget Porche Panamera med elektrisk drivverk og BMW en spesialutviklet i3.
Panameraen brukte under tre minutter til å fylle nok strøm til 100 kilometer, mens i3 klarte å fylle opp til 80 prosent på 15 minutter.
Prosjektet FastCharge ble innledet i 2016, og har fått rundt 70 millioner kroner i støtte av tyske myndigheter. Hvor mange stasjoner de har tenkt å sette opp er foreløpig ukjent.
Følg bil24 på Facebook
- Les også: 100 km rekkevidde på under 3 minutter
- Les også: Ioniq kommer i ny versjon
- Les også: Klart for verdens første el-ambulanse