Ionity skal sørge for infrastruktur rundt lynladere fra Norge til Spania, og er godt i rute. Her hjemme går byggingen også lynraskt.
Elbiler er en ting, raske ladenettverk er en annen. Og begge delene har begynt å få fart på seg nå.
Vi vet at 2019 og ikke minst 2020 er et slags veiskille for antall elbil-modeller, og fra nå av vil de store produsentene rulle ut elektriske modeller i et stadig høyere tempo.
Men for å få solgt disse i land uten store incentiver må det også være et ladenettverk på plass. Og da helst et som lader bilene raskt.
Et av selskapene som har tatt på seg den jobben er Ionity, er tysk selskap eid av BMW-gruppen, Daimler, Ford og Volkswagen-gruppen.
Det betyr at merker som BMW, Mini, Mercedes, Smart, Ford, Volkswagen, Audi og Porsche står bak selskapet, som har hovedkontor i München samt kontorer i Oslo.
Målet til Ionity er å sette opp 400 lynladestasjoner på strategiske punkter i 24 land gjennom hele Vest-Europa, slikt at det skal være mulig å kjøre fra Norge i nord til Spania i sør og kun lade på lynlade-stasjoner i regi av Ionity.
I fjor vår åpnet de første stasjonene, og siden har det gått slag-i-slag.
‒ Vi startet for ett år siden, og vi er godt i rute, sier Michael Hajesch, administrerende direktør hos Ionity.
‒ For 90 prosent av de planlagte stasjonene har vi allerede inngått kontrakter med partnere. Mer enn 30 ladestasjoner med i snitt seks ladepunkter er allerede operativ, og ytterligere 50 eller så er under bygging.
De har så langt fått opp stasjoner i seks land, Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Sveits og Østerrike, mens Italia, Belgia og Storbritannia snart får sine første lynraske ladestasjoner.
Her hjemme er det Circle K som er samarbeidspartnere, og de holder et veldig godt tempo.
Den første ble satt i drift i oktober, og Circle K Kjerlingland ved Lillesand i Agder er nå det største universelle ladestedet i Norge med 26 hurtigladere.
Per i dag har fem Ionity-stasjoner åpnet, mens tre er under bygging.
Totalt skal det etter planen være over 20 Ionity-stasjoner i Norge innen utgangen av 2019, i tillegg til at Circle K også bygger ut sine egne ladere samt stasjoner med Tesla og Grønn Kontakt.
Ionity legger vekt på både ladehastighet og enkelhet for de som skal lade sine biler.
‒ Vi bruker ladeplugger som er i samsvar med den europeiske CCS-standarden. Dette gjør dem kompatible med nesten alle nåværende og framtidige elektriske biler. Betaling skjer via smarttelefon. Kunden skanner bare QR-koden på ladepunktet og slår inn kredittkort- eller Paypal-detaljene på vår betalingsside. I introduksjonsfasen vil hver lading koste 8 euro. I Storbritannia er prisen 8 pund og i Sveits er det 8 franc, forklarer sjefen.
Dette prissystemet er også videreført til Norge, Sverige og Danmark, hvor ladeprisen er satt til 80 kroner.
Ionity er altså såkalte lynladere, noe som betyr betraktelig større hastigheter enn de som har vært tidligere.
Så hvor fort vil en bil lades?
‒ Det avhenger i stor grad av bilen selv. Derfor kan jeg ikke gi et definitivt svar. Det vi kan garantere er at alle ladepunktene våre er designet for rask lading med opptil 350 kW. I mange tilfeller vil det ta bare ta noen minutter å lade en bil. Vi har også valgt strategiske steder rett ved motorveier, slik at kundene kan dra nytte av tiden, for eksempel i nærheten av hoteller eller restauranter, sier Hajesch.
Porsche og BMW er også med i et annet prosjekt som involverer lynladere, nemlig FastCharge. Sammen med Siemens, Allego og Phoenix Contact E-Mobility utvikler de ladestasjoner som skal kunne håndtere hastigheter helt opp mot 450 kW.
De satte opp sin første teststasjon i Tyskland i desember, og Porsche hadde med seg en spesiallaget Porche Panamera med elektrisk drivverk og BMW en spesialutviklet i3.
Panameraen brukte under tre minutter til å fylle nok strøm til 100 kilometer, mens i3 klarte å fylle opp til 80 prosent på 15 minutter.
Prosjektet FastCharge ble innledet i 2016, og har fått rundt 70 millioner kroner i støtte av tyske myndigheter. Hvor mange stasjoner de har tenkt å sette opp er foreløpig ukjent.
Følg bil24 på Facebook