Annonse
Hjem Elbiler Ioniq kommer i ny versjon

Ioniq kommer i ny versjon

Hyundai er nå klar med 2. generasjon av Ioniq, og har på gang nye utgaver av både hybridene, plug-in hybridene og de helelektriske bilene.

Sørkoreanske Hyundai er en av ytterst få bilprodusenter som kan tilby biler med samtlige nye drivlinjer, altså både som hybrider, ladbare hybrider, elbiler og hydrogenbiler.

Det er altså all grunn til å hylle Hyundai for en meget sterk satsing på «grønne» alternativer.

Den kommer nå til syne i en ny generasjon av Ioniq, modellen som kom i 2016. Slik ser den nye 2. generasjonen ut:

Saken fortsetter under Annonsen

Modellen ble raskt populær i Norge, og endte som 19. mest solgte bil i 2017 og 13. mest solgt i fjor.

Totalt er det solgt rundt 60.000 Ioniq, og modellen er en av grunnpilarene i Hyundais portefølje av miljø- og nullutslippsbiler.

Og med en oppdatert versjon på vei er det ingen grunn til å tro at salget skal slakke av altfor mye.

For det blir en ganske så ny bil som blir ny både på utsiden og innsiden.

Ettersom Hyundai går for «alt», utvikler de også mye ny teknologi. Dette drar selvsagt nye Ioniq nytte av, og vil blant annet få nye tilkoblede tjenester via Hyundai Bluelink-teknologi, nye avanserte sikkerhets- og førerassistentsystemer via Hyundai SmartSense samt justerbar regenerativ bremsing og ny infotainmentenhet på 10,25 tommer som også støtter Apple CarPlay og Android Auto.

‒ Med våre nye Ioniq-modeller tilbyr vi ikke bare miljøvennlige biler til stadig flere kunder, men også nye nivåer av tilkoblede tjenester, sier markeds- og produktdirektør Andreas-Christoph Hofmann i Hyundai Motor Europe.

‒ Hyundai Motor viste Ioniq første gang for tre år siden, og bilen representerte et svært viktig steg på merkets vei mot å gjennomføre våre mobilitetsvisjoner for framtiden. Dette er i kjernen av vår utvikling i løpet av de kommende årene.

Utvendig får den nye generasjonen Ioniq ny grill og et mer raffinert design med nye støtfangere foran og bak. I tillegg har bilen fått redesignede lykter med ny LED-signatur foran og bak.

På innsiden har Hyundai videreutviklet dashbordet som har fått et nytt design, et høyoppløst instrumentpanel og et redesignet panel for klimainnstillinger. Hyundai har også frisket den opp med skarpere linjer og ny belysning på innsiden.

Hyundai introduserer også en nyhet i den ladbare hybriden.

Den får nemlig en såkalt «Green Zone Drive Mode» forkortet GDM. Dette er en teknologi som automatisk slår over bilens kjøremodus til null utslipp i lavutslippssoner, og slike soner kommer til å bli mer vanlig i større byer med årene.

Hyundai oppdaterer altså alle tre versjonene av Ioniq, og de to første som kommer er hybridene. Disse er ventet til Europa sensommer, men det er foreløpig ukjent når elbilversjonen som er sist i køen kommer.

De norske prisene er heller ikke klare.

Hyundais modellrekke inkluderer ellers elbilen Kona electric og hydrogenbilen Nexo, og de er dermed en av ytterst få produsenter som kan tilby alle de «vanlige» drivlinjene. Honda og Mercedes er to andre med både elbiler og hydrogenbiler.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,509FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker