Annonse
Hjem Elbiler 100 km rekkevidde på under 3 minutter

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her går ladingen virkelig unna.

Det er noen ting vi ønsker oss når det kommer til elbiler, og da tenker vi ikke på bykjøring eller kortere pendling ‒ som dagens elbiler allerede fungerer godt til.

Det første er selvsagt størst mulig rekkevidde. Dagens fossilbiler ruller normalt enkelt 1.000 kilometer på en tank, mens de fleste elbilene ikke klarer den halve distansen på en lading.

Det andre er raskere lading. Om vi igjen måler mot eksosbilene så er det som natt og dag. Det tar kun noen få minutter å fylle opp en bensintank, mens en hurtiglader bruker godt over en halv time på å fylle batteriet.

Det tredje er trådløs lading, noe som jo vil forenkle ladeprosessen.

Saken fortsetter under Annonsen

Og den gode nyheten er at det stadig skjer framskritt på alle tre feltene. Nye elbiler har ganske så mye større rekkevidde nå målt mot modeller bare for få år siden, og trådløse ladeløsninger kommer stadig nærmere.

Lading får også bokstavelig talt stadig mer fart på seg.

Det er flere ulike prosjekter rundt bygging av ladestasjoner, og flere av disse har naturligvis også fokus på ladehastighet.

Et av prosjektene kalles FastCharge, og bak dette står Porsche, BMW, Siemens, Allego og Phoenix Contact E-Mobility.

Målet er så raske ladestasjoner som mulig, og det betyr med dagens teknologi stasjoner som håndterer opp til 920 volts-systemer. Noe altså FastCharge gjør.

Vi skal ikke gå teknisk inn i løsningene, med den aller første stasjonen som de akkurat har åpnet byr på en kapasitet opp til 450 kW ‒ og dette er viktig.

For kW forteller hvor mye kraft laderen klarer å levere på en gang. Jo høyere kW jo raskere vil ladingen gå.

50 kW er ganske så vanlig for hurtigladestasjonene i dag, noe som gir rundt 85 kilometer i løpet av 20 minutter. Teslas hurtigladere leverer 120 kW som maks, og fyller omtrent halve batteriet på den samme tiden.

Men dette blir barnemat i forhold til det som er på vei.

Norges første lynladestasjon er allerede åpnet, noe som skjedde i august. Stasjonen langs E18 utenfor Oslo leverer for tiden opp til 150 kW, men skal også kunne håndtere en hastighet på 350 kW i framtiden.

FastCharge sin første stasjon i Tysland har altså en maks kapasitet på 450 kW, noe som også betyr en voldsom redusering av ladetiden.

Når betyr det ingenting om en stasjon kan levere 450 kW om elbilen ikke klarer å ta imot dette, noe nesten ingen i dag heller håndterer. Men morgendagens elbiler er smidd for dette, som for eksempel Porsches Taycan.

Den har 800 volt, og kjører du til stasjonen i Jettingen-Scheppach i Bavaria-området og plugger en slik inn i FastCharge går ting virkelig unna.

Porsche har ikke testet denne bilen, men har laget seg en elektrisk utgave av Panamera som de bruker for testing. Den håndterte en hastighet over 400 kW, og brukte under tre minutter på å ta inn saft nok til 100 kilometer og 15 minutter på 10-80 prosent. Da går det altså unna.

BMW har også testet dette opp mot sin testbil som i utgangspunktet er en i3, og de opplyser at også den brukte 15 minutter på 80 prosent. Dette på grunn av en smart med akk så komplisert løsning som omgjør 800 volt til 400 volt (som i3 har) i ladeprosessen samt at det er et mindre batteri å fylle.

Taycan kommer nemlig med et batteri som rommer rundt 90 kWh (altså hvor stor «tanken» er), mens i3 har en versjon med et batteri på 57 kWh.

Systemet benytter seg av Type 2-versjonen av den vanlige CCS-løsning, noe som betyr at de fleste elbilene kan benytte seg av ladestasjonen. Så du trenger ikke å eie en BMW eller Porsche for å lade bilen på FastCharge.

Og det er ytterligere en god nyhet for de som befinner seg på A8 mellom Ulm og Augsburg. Lynladeren er nemlig gratis å bruke.

Et annet spennende prosjekt er kalt Ionity, og skal teppelegge Vest-Europa med lynladere. Også her finner vi BMW og Volkswagen-gruppen (Porsche og Audi), Daimler (Mercedes/Smart) og Ford, og det er planlagt hele 20 slike lynladestasjoner bare i Norge.

Ionity får en kapasitet på 350 kW, omtrent åtte ganger raskere enn dagens normale standard på 50 kW.

Målet for det prosjektet er å få opp 400 ladestasjoner innen utgangen av 2020, så ladetiden begynner virkelig å få fart på seg over hele Europa.

Prosjektet FastCharge ble innledet i 2016, og har fått rundt 70 millioner kroner i støtte av tyske myndigheter. Hvor mange stasjoner de har tenkt å sette opp er foreløpig ukjent.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker