Lucids «ekte» surround-lyd er også viktig for sikkerheten

Lyden skal ikke bare gå horisontalt, men også vertikalt. Lucid Air får nå som den første bilen det berømte surround-systemet Dolby Atmos.


Det er et lite paradoks at ingeniører nå jobber intens med å fjerne lyder på innsiden av elbiler, og på samme tid søker de løsninger som skal gi best mulig lyd.

Nå er ikke dette så veldig vanskelig å forstå. For da produsentene startet opp med å lage elektriske biler uten en forbrenningsmotor som er formidabel lydkilde, dukket det opp en masse «ukjente» ulyder som plutselig ble veldig hørbare. Og slike må lukes bort for en best mulig kjøreopplevelse.

-->
Men jo mer stillere elbilene blir på innsiden, desto viktigere er det at lyden som kommer ut av lydanlegget er detaljrik og god. For du hører som kjent detaljer bedre i et lydstudio enn på en bråkete fest.

Lydanlegg er altså en prioritet for mange merker, og nye løsninger popper stadig opp. Blant annet vil kommende Audi Q4 e-tron bli den første bilen med en unik Sonos-løsning, så hva dette innebærer blir spennende å se høre.

En annen bil som kommer med en unik lydløsning er Lucid Air, som er ventet på det norske markedet neste år. Og dette er virkelig noe for de audiofile bilistene.

Det amerikanske merket har kalt sin nye lydløsning for Lucid Surreal Soundsystem, og består av hele 21 høyttalere som gir en flerdimensjonal lyd. De mener selv at denne løsningen setter en ny lydstandard for bilindustrien, og de tar nok ikke altfor hardt i.

For denne introduserer også Dolby Atmos i bilene, et banebrytende surround-system som brøytet vei for 3D-lyd i kinosalene tilbake i 2012.

Lucid har fått Dolby til å lage et spesialtilpasset system for Air-modellen, noe som betyr at høyttalere er nøye plassert i kupeen slik at lydbildet blir optimal. Og her gjelder det ikke kun å bevege lyden fram og tilbake og sidelengs, men for en ekte surround-opplevelse skal også lyden gå opp og ned i bilen.

‒ Vi er stolte over å være den første bilen som integrerer Dolby Atmos, som sammen med Lucid Air leverer en eksepsjonell lydopplevelse på linje med de andre innovasjonene hos Lucid, sier Derek Jenkins, en av designsjefene hos Lucid Motors.

‒ Lidenskapen for musikk delt av Lucid og Dolby gjør dette til noe helt unikt for alle typer musikkfans. Opplevelsen handler ikke bare om vakker design og neste generasjons teknologi, det tilfører også til en uovertruffen bilopplevelse som engasjerer alle sansene.

Dolby selv er glade for å ta steget inn i bilene.

‒ Dolby som selskap er forpliktet til å levere altoppslukende lyd for alle mulige måter musikk kan nytes på. Bilindustrien er en naturlig forlengelse av den utrolige musikkopplevelsen i Dolby Atmos, og vi gleder oss til å introdusere dette for verden sammen med Lucid, sier Tim Pryde, musikkdirektør hos Dolby Laboratories.

For et mest perfekt lydbilde har Lucid også hanket inn et annen legendarisk selskap. For høyttalersystemet er justert og perfeksjonert for kupeen til Lucid Air ved hjelp av Capitol Records Studio C, et lydstudio som har hanket inn drøssevis av Grammy-priser for sine lydmikser i en rekke storfilmer.

Men et mer perfeksjonert lydsystem er ikke bare til for underholdning, for dette har faktisk litt å si for sikkerheten i bilene også.

Surreal Soundsystem-løsningen kan også håndtere flere lydkilder på samme tid, og ikke minst bestemme hvilken høyttaler som skal spille av lyden. Dette åpner for at akustisk signalisering av varsler, indikasjoner, advarsler og annen lyd rettet mot fører og passasjerer, hvor høyttaleren nærmest deg varsler sterkest.

Lucid viser til et eksempel hvor et setebelte har løsnet, og da vil en akustisk advarsel bevege seg gjennom bilen og i retning av det beltet.

Her jobber datamaskiner i bakgrunnen, og systemet skal analysere alle hendelser og vil automatisk dempe ned musikken og prioritere lydvarsler når det trengs.

Her er en video som viser hvordan Dolby Atmos fungerer i Lucid Air, elbilen som er ventet til Norge i første kvartal neste år:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter