Hei Norge, det er snart en helelektrisk stasjonsvogn på markedet, og den kommer fra MG. Og ja, merket har også på gang en helt ny SUV-modell i det hete C-segmentet.
MG er godt i gang med en fornyet satsing i Europa som ble innledet i 2019, og her i Norge har merket fått en drømmestart med et salg på godt over 4.000 biler. Faktisk var salget så bra i fjor at MG var det 13. mest solgte merket, foran for eksempel en gigant som Ford.
Og framtiden ser helt klart lys ut.
For nå har det britiske merket vist fram to nye elbilmodeller, og de har sett seg ut to segmenter som virkelig kan sette fyr på salget ‒ mellomstore stasjonsvogner og SUV-modeller i det populære C-segmentet.
MG har en designfilosofi som heter Evolution Design, og denne tar de svært så bokstavelig med de to nye modellene. For sammenlignet med for eksempel MG ZS EV har 2. generasjon av designet virkelig gått gjennom en evolusjon, og begge de to nye bilene ser ganske så moderne ut.
Dette er altså verdens første helelektriske stasjonsvogn og en ny SUV, og begge to har størrelser som sender de rett inn i den største kundemasse.
Stasjonsvognen kalt MG5 Electric er 4,54 meter lang, mens SUV-modellen er kalt Marvel R Electric og måler 4,67 meter i lengden.

La oss begynne med SUV-modellen, for her har MG virkelig satt sammen noe som virker svært så lovende.
MG Marvel R Electric er 4,67 meter lang, 1,92 meter bred og 1,62 meter høy. Til sammenligning er Volkswagens elektrisk SUV ID.4 4,58 meter lang, 1,85 meter bred og 1,61 meter høy.
Ikke nok med det, de har også dratt ut avstanden mellom for- og bakhjulene så mye som mulig, og denne er på 2,8 meter. Det betyr enda mer innvendig plass, noe jo alle setter pris på.
Det første man legger merke til med MG Marvel Electric er at den ikke ser ut som en MG, og det nye designet skiller seg voldsomt ut fra det vi kjenner fra MG ZS.
Både foran, siden og bak har den fått moderne linjer, blant annet med en ny front og nye lykter samt en lysplanke over hele koffertlokket.
De har ikke glemt innsiden, hvor en stor berøringsskjerm på hele 19,4 tommer dominerer dashbordet. MG har selvsagt også gitt den digitale instrumenter, og dette displayet måler 12,3 tommer.
Bakerst er ikke bagasjerommet av de aller største med en kapasitet på 357 liter, men det er løsninger for de som trenger mer plass. Det er blant annet mulig å legge ned baksetene og dermed åpne opp for 1.396 liter, samt at det er en frunk under panseret med plass til hele 150 kilo med bagasje.
Den kommer i likhet med de andre MG-modellene på det norske markedet med aktive sikkerhetssystemer samlet i MG Pilot, og at MG har tenkt brukervennlig med Marvel vises også gjennom hengerfeste som har en maks vekt på 750 kilo.

Muligheten til hengerfeste er kanskje for å gjøre norske kunder fornøyde, og MG har enda mer på lur på den fronten. Marvel blir nemlig også tilgjengelig som firehjulstrekk via tre elmotorer, en foran og to bak.
Dette gir den en total effekt på 288 hk med et dreiemoment på 665 Nm, noe som gjør Marvel ganske kvikk. 0-50 km/t går på 1,8 sekund, mens 0-100 km/t klokkes inn til 4,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 200 km/t.
Det blir også mulig å få Marvel R Electric med bakhjulsdrift, og da med to elmotorer.
Bilen har en oppgitt rekkevidde på mer enn 400 kilometer, kommer med en ombordlader på 11 kW og kan også hurtiglades til 80 prosent på bare 30 minutter. Den kommer også med integrert varmepumpe, og byr også på et toveis ladesystem som for eksempel åpner for at bilen kan lade opp elsykkelens batteri om det trengs.
MG Marvel skal etter planen være tilgjengelig fra og med oktober.
En annen elbil som blir aktuell for nordmenn er MG5 Electric – intet mindre enn verdens første helelektriske stasjonsvogn.
Denne skiller seg ganske mye fra MG Marvel, selv om også den har et nytt design. Her har britene satt på «Tech Style»-elementer, som de selv kaller det, og melder selvsikkert at modellen «har attraktive proporsjoner og minimalistiske detaljer som gjør den til en moderne og sofistikert bil».
Også denne er en størrelse som treffer den brede massen, for MG5 er 4,54 meter lang, 1,81 meter bred og 1,51 meter høy. Dette er omtrent på størrelse med en Volkswagen Golf Alltrack.
I likhet med MG Marvel R Electric har også MG5 Electric fått en ganske stor akselavstand, som her måler 2,67 meter.

Det aller viktigste for en stasjonsvogn er selvsagt størrelse på bagasjerommet, og MG5 svikter ikke med et volum på 578 liter. Det er selvsagt mulig å bikke ned seteryggene bak, og da åpnerbarer det seg solide 1.456 liter med bagasjerom.
Også rundt denne MG norsk og praktisk, dog med et hengerfeste som takler maks 500 kilo. Men bilen kommer også med mulighet for taklast, og her er det mulig å laste 75 kilo.
Ellers har ikke MG vist bilder av innsiden til MG5 Electric, så vi vet dessverre ikke hvordan innsiden er.

I likhet med Marvel får også MG5 en rekkevidde på over 400 kilometer, hurtiglading opp til 80 prosent på 30 minutter og en 3-faset ombordlader på 11 kW. Den får også toveis lading og avanserte førerassistentene gjennom ADAS-systemet MG Pilot.
Den blir dog ikke så kvikk som SUV-modellen, og stasjonsvognen må ta til takke med 184 hk og 280 Nm. 0-50 km/t er oppgitt til 3,4 sekunder, mens MG5 Electric bruker 8,3 sekunder på 0-100 km/t.
Også den elektriske stasjonsvognen har fått en planlagt markedslansering her i Europa i oktober.

Norge er et av det viktigste europeiske markedet for MG, og begge de to kommende elbilen bør passe norske forbrukere ganske bra.
‒ Vi lovet å gjøre elektrisk mobilitet tilgjengelig for kunder som er unge til sinns, sier Matt Lei, administrerende direktør i MG Motor Europe
‒ Vårt hovedfokus er å tilby smarte, praktiske, trygge og teknologisk avanserte biler. Med nye MG Marvel R Electric og MG5 Electric presenterer vi neste generasjons elbiler som oppfyller behovene til selv de mest kresne norske forbrukere. For eksempel behov for god rekkevidde, rask lading, avanserte sikkerhetsfunksjoner og fornuftige priser. I tillegg er de moderne og har elegant design, melder sjefen.
Prisen kjenner vi ikke til, men nettopp denne er kanskje den største faktoren rundt MG ZS’s suksess her i Norge. Den elbilen starter på 239.890 kroner, så det blir spennende å se hva MG Marvel R Electric og MG5 Electric lander på.
Les også:
- Slik ser Kias neste elbil EV6 ut
- Nye Mercedes-AMG SL testes nå i Sverige
- En fin uke med BMW M440i Coupé