Det er mange nye Formel 1-fans der ute, og da er det kanskje greit å lære litt historie om dette sirkuset som gjennomførte sin aller første sesong tilbake i 1950.
I den første sesongen ble det kjørt sju løp, og det aller første var British Grand Prix på Silverstone-banen. Den første vinneren og første verdensmester ble italienske Giuseppe Farina som kjørte for Alfa Romeo, og Ferrari og Maserati var også på plass under den innledende sesongen.
-->
De sju første sesongene var det ikke noe lagmesterskap, men i 1958 var også dette på plass. Og da stilte også britiske Lotus opp på startstreken, med Graham Hill som senere ble verdensmester to ganger som en av førerne.
Lotus fikk sin første verdensmester gjennom britiske Jim Clark i 1963, og samme mann sørget også for den andre førertittelen til Lotus i 1965. Hill tok den tredje førertittelen for Lotus i 1968, og Jochen Rindt fra Østerrike den fjerde i 1970.
Også på lagsiden hadde Lotus stor suksess, for på samme tid som alle de fire VM-titlene for førerne kom gikk de også til topps i lagmesterskapet. Det betyr at Lotus dro inn åtte VM-titler fra 1963 til 1970, og var en av de som virkelig store i F1-sirkuset.
I 1970 dukket det også opp en brasiliansk nykommer i Lotus-laget, 23 år gamle Emerson Fittipaldi. Og han flekset nesten umiddelbart muskler.
Fittipaldi fikk sin debut først i det 7. løpet den sesongen, men allerede på fjerde forsøk gikk han like godt helt til topps under sesongens nest siste løp som var USA Grand Prix.
Lotus så umiddelbart talentet til Fittipaldi, og han var allerede forfremmet til førstefører i laget etter at Rindt så tragisk omkom på Monza-banen.
På denne banen trenger man toppfart, og for å holde tritt med Ferrari-bilene bestemte Rindt seg for å droppe bakvingen for å slippe drageffekten denne ga. Da økte toppfarten til 330 km/t, men grepet ble forverret.
De som har fulgt F1 de siste årene kjenner igjen navnet Parabolica, og det var i denne svingen Rindt krasjet etter å ha mistet kontrollen på bilen under trening og dessverre omkom. Dermed fikk han aldri oppleve at han faktisk ble verdensmester i Formel 1.
Det gjorde derimot Fittipaldi, for i 1972 hadde han og Lotus knekt alle kodene. Brasilianeren vant fem av de 12 rundene, og ble suveren verdensmester i en alder av 25 år. Det var den gang den yngste mesteren i F1. Lotus tok også lagtittelen, så nok en dobbel for det britiske merket.
Fittipaldi ble også verdensmester i 1974, men da som fører for McLaren.
Han gikk etter hvert over til den amerikanske CART-serien som han vant i 1989, og han vant også prestigetunge Indy 500 to ganger ‒ i 1989 og 1993. Han er en av kun fire førere som har blitt verdensmester i Formel 1 og vunnet Indy 500, og de tre andre er Jim Clark, amerikanske Mario Andretti og kanadiske Jacques Villeneuve.
Det er nå 50 år siden Fittipaldi og Lotus tok både førertittelen og lagtittelen i F1 med den berømte bilen Lotus Type 72, og det må selvsagt markeres.
Og Lotus har den perfekte bilen til akkurat det, den spinnville Evija. Merket selv sier ubeskjedent nok at dette er verdens sterkeste produksjonsbil, og har nok rett. For elbilen, ja, den er helelektrisk, har et drivverk med særs ville 2.000 hestekrefter og 1.700 Nm med dreiemoment.
Legger vi til at Lotus har laget denne 2-seteren nesten som en F1-bil som har en vekt på under 1.900 kilo, skjønner vi at det går unna nesten som i en F1-bil. 0-300 km/t opplyses til under 9 sekunder, og det er bare et hinsides vilt.
For de som lurer så kan vi nevne at rekkevidden er opplyst til 402 kilometer, mens ladingen via en 350 kW lynrask lader går unna på 18 minutter.
Lotus skal lage 130 eksemplarer av Evija, men feirer Fittipaldi med åtte ekstra spesialutgaver. Denne kommer med det berømte gull/svarte-temaet som selvsagt er håndlakkert, og utgaven har også noe resirkulert aluminium fra Type 72 i en av dreiebryterne på innsiden.
Og som det hør og bør var Emerson Fittipaldi æresgjest da Lotus avduket spesialversjonen på Lotus hjemmebane, og 75-åringen var selvsagt rørt.
‒ Det er fantastisk å være tilbake på Hethel for en så spesiell anledning. Jeg har virkelig likt å være en del av dette prosjektet, og det har vært en fantastisk opplevelse å avsløre bilen for noen av de nye eierne. Å ha muligheten til å kjøre både Evija Fittipaldi og min mesterskapsvinnende Type 72 Formel 1-bil på testbanen på Hethel har vært en utrolig opplevelse, sier den spreke pensjonisten.
For det andre høydepunktet var at Lotus for aller første gang hadde klart å samle de åtte gjenværende Type 72-bilene, så der har du grunnen til at Lotus setter sluttstrek på åtte Evija Fittipaldi-biler.
‒ Ordet «legende» blir brukt for ofte, men dette prosjektet har samlet Lotus Evija-hyperbilen, Emerson Fittipaldi, racerbilen Type 72 og merkets berømte Formel 1-arv, sier Simon Lane, direktør, Lotus Advanced Performance.
‒ Ingen diskusjon, det er fire legitime legender, som alle samarbeider for å levere en virkelig unik hyperbil og en verdenspremiere som var et skikkelig «klyp deg i armen»-øyeblikk.
Også Classic Team Lotus, selskapet som drives av familien til Lotus-grunnleggeren Colin Chapman og vedlikeholder og driver Lotus F1-biler, har vært med på prosjektet. Også de er basert i Hethel, faktisk rett over veien fra Lotus.
‒ Emerson Fittipaldi og min far hadde et veldig spesielt forhold, og deres spektakulære suksess var en strålende teaminnsats av de dedikerte designerne og mekanikerne på Team Lotus, sier Clive Chapman, administrerende direktør.
‒ En av motorsportens mest beundrede førere, det er alltid emosjonelt når Emerson blir gjenforent med Lotus Type 72 ‒ som han beskriver som den beste bilen han noensinne har kjørt.
‒ Å bringe sammen Lotus Evija, Lotus Type 72, svart og gullfarget og Emerson Fittipaldi, alt for å feire verdensmesterskapet hans 50 år senere ‒ hva mer kan jeg si?
Som du kan se av bildene under var det også en annen Formel 1-verdensmester på plass, britiske Jenson Button. Han er en av kundene, og fikk lov til å teste både Fittipaldis Type 72 og spesialutgaven av Evija. Dette var hans første møte med produksjonsversjonen av verdens sterkeste serieproduserte gatebil.
‒ Det høres ut som en jetmotor! sier Button.
‒ Du tenker på en elbil som stillegående, men det er den ikke. Dreiemomentet er astronomisk. Det er fantastisk, det gir deg et stort smil. Det føles som et romskip, kjørbarheten og retningen i styringen lar deg absolutt vite at du kjører en Lotus. Jeg er overrasket over smidigheten til den. Det er framtidens Lotus, og jeg kan ikke vente med å kjøre min egen Evija.
Vi tipper forskjellen var ganske stor da han hoppet inn i den gamle racerbilen.
‒ Det er en herlig del av racinghistorien. Det er ikke mye plass, men alt er i riktig posisjon. Det var lett å «hæle og tåe». Det er et virkelig privilegium å kjøre en så spesiell bil, sier han.
Produksjonen av de lynraske elbilene har startet på Hethel, så Geely-eide Lotus er i gang med sin elektriske framtid.
Men de kommer aldri til å glemme sin suksessrike fortid, noe denne Lotus Evija Fittipaldi er et bevis på.
Les også: