- Annonse -
HjemNyheterEn 4-dørs og 4-seters Ferrari!

En 4-dørs og 4-seters Ferrari!

Hesten har aldri steilet så høyt som nå. Ferrari viser nemlig en produksjonsbil med fire dører og fire seter ‒ en litt høyreist familiebil kalt Purosangue.

Det er vanvittige 17 sider og 6.847 ord i pressemeldingen som omhandler den nye Purosangue, men kun en eneste gang tar Ferrari ordene «crossover» og «SUV» i sin munn. Og det er bare for å spytte de rett ut igjen.

- Annonse -

Bakgrunnen er at medier over hele verden har meldt at Ferrari skal komme med en SUV, noe som åpenbart har falt dem tungt for brystet. De har selv prøvd seg med at dette er en FUV, en Ferrari Utility Vehicle.

Så den steilende hesten er veldig opptatt av å forklare hvorfor de har laget denne bilen, og at dette er en «skikkelig» Ferrari til tross for fire dører og fire individuelle seter og som sitter høyere over bakken enn de rene sportsbilene ‒ alt dette kan jo minne om en SUV.

Ferrari sier at de allerede i det første året av sin 75 år lange historie begynte å forske på såkalte 2+, for eksempel biler med 2+2 seter. Målet har vært en absolutt ytelse og førsteklasses komfort, altså en unik kombinasjon av ytelse, kjørefølelse og komfort som eksisterer i fullstendig harmoni. Og som på samme tid er gjennomsyret av det umiskjennelige DNA’et til den steilende hesten. Ja, alt dette er Ferraris ord.

Og de snakker altså ørlite om crossover og SUV også, og hvorfor Purosangue kan minne om slike.

- Annonse -

«For å nå disse ambisiøse målene og skape en bil som fullt ut kan passe inn i Maranello-selskapets portefølje, viste det seg nødvendig å utstyre den med en distinkt annerledes layout og proporsjoner sammenlignet med arketypene som kjennetegner vanlige moderne touringbiler (såkalte crossovere og SUVer).»

Ferrari melder videre at høyreiste modeller er preget av en motor og girkasse langt fremme, noe som selvsagt går utover vektfordelingen og kjøreegenskapene. Og en slik bil kan de jo selvsagt ikke lage.

Så Ferrari har laget en familiebil som har en motor som er senterfront-plassert og en girkasse bak, og dermed er den i Ferraris øyne verken en crossover eller en SUV.

Resultatet uansett merkelapp er en bil med en vektfordeling som de ypperste sportsbilene, 49:51. I tillegg har de puttet inn det meste av løsninger og teknologi de har tilgjengelig, ja, selv fra superbilen 812, så her bør det være kjøreegenskaper langt over det man finner i en vanlig SUV.

- Annonse -

Og resten er også særs imponerende, og da kanskje spesielt det som befinner seg i motorrommet.

For når Ferrari først kommer med en tilnærmet familiebil smeller de like godt til med det grommeste de har ‒ den prisbelønte V12-motoren.

Denne som ikke er koblet til en turbo er så kvikk at hele 80 prosent av dreiemomentet er tilgjengelig allerede fra 2.100 r/min, men toppkurven på 716 Nm nås ved 6.250 r/min. Hestekreftene når toppen på 7.750 r/min, og da er det 725 steilende hester tilgjengelig.

Italienerne har også utviklet et helt nytt aktivt fjæringssystem som bruker små motorer til å holde bilen stabil, og det er også firehjulsstyring og firehjulsdrift. Og ja et nytt og ganske stivt chassis, og diverse aerodynamiske løsninger som klistrer bilen til bakken.

Plusser vi på med en F1-inspirert 8-trinns automatkasse gir alle disse løsningene ytelser helt i sportsbilklassen. Sjekk dette:

  • Toppfart: Over 310 km/t
  • 0-100 km/t: 3,3 sekunder
  • 0-200 km/t: 10,6 sekunder
  • 100-0 km/t: 32,8 meter
  • 200-0 km/t: 129,0 meter

Grepet sørger dekk på 255/35 R22 foran og 315/30 R23 for, mens Purosangue kan bremse lynraskt takket være 398 mm bremseskiver foran og 380 mm bak.

Purosangue er altså ikke ren sportsbil, og byr for første gang i Ferrari-historien på fire seter som individuelt kan justeres. Bilen setter også ikke overraskende rekord når det kommer til størrelsen på bagasjerommet som er på imponerende 473 liter, og bakdørene åpnes motsatt vei enn fordørene slik at det blir ekstra god inn- og utgangsplass.

En annen «første» er at det blir mulig å få Purosangue med et glasstak utstyrt med elektro-teknologi som et alternativ til standard karbonfiber. Dette glasset har en elektrofølsom film på den nedre overflaten, og når denne krysses av strømmen endrer det nivået av gjennomsiktighet. Det er smart både for å skjerme for solstrålene og innsynet.

Ferrari Purosangue er en ganske stor bil. Den 2.033 kilo tunge bilen er 4,97 meter lang og 2,03 bred, og det er jo spesielt interessant hvor høy denne ikke-SUVen er.

Vel, Purosangue rager 1,59 meter opp i luften, og da kan vi jo måle den mot Norges 3. mest populære nybil ‒ Skoda Enyaq. Den tsjekkiske SUV-modellen rager 1,62 meter over bakken, så mer eksakt er Purosangue 2,7 små centimeter lavere.

Og ganske så mye høyere enn for eksempel den ganske nye Ferrari Roma, en ekte sportsbil, som kun er 1,30 meter høy.

Og for de som måtte lure ‒ ja, det er støtte både for Android Auto og Apple CarPlay i Purosangue, og det er til og med en skjerm for fronpassasjeren. Slett ikke verst.

Norske priser er ikke så godt å si, men at den kommer til å bli rundt dobbelt så dyr som en Lamborghini Urus er nok et godt tips.

Her er bilder av den historiske modellen som både kan by på fire dører og fire individuelle seter, Ferrari Purosangue:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her