Mercedes har nå kastet blikket over på motorhjemme, disse varebilene som er utstyrt nesten som en vanlig bobil. Tyskerne sier at de vil satse enda mer på dette i tiden framover, og spesielt på de litt mindre bilene som kan kjøres med et vanlig bilsertifikat. Såkalte mikrocampere.
Slik som den kompakte T-klasse, en bil som er under 4,5 meter i lengden. En V-klasse er til sammenligning rundt 5 meter lang.
-->
For også til lillesøster i familien har tyskerne nå fått laget en aldri så liten Marco Polo-pakke, noe som betyr at bilen har blitt en ekte campingbil med alt nødvendig utstyr for de som vil dra ut på eventyr.
‒ Den nye T-klassen med Marco Polo-modul er vårt svar på den økende etterspørselen etter mikrocampere, som blir stadig mer populære, spesielt blant det unge ‒ et raskt voksende miljø, sier Klaus Rehkugler, salgs- og markedssjef hos Mercedes-Benz-Vans.
‒ Dette er delvis fordi de kan brukes fleksibelt som hverdagskjøretøy eller til camping, takket være deres modulære ombyggingskonsept. Og for det andre gjør deres små ytre dimensjoner og vekt på mindre enn tre tonn dem enkle å håndtere, noe som betyr at de kan kjøres med førerkort klasse B.
Marco Polo består av to hovedsett som gjør det om til en camper.
Sengeenheten byr på plass til to personer som enkelt trekkes ut forover og madrassen foldes ut, og under selve kjøreturen er denne pakket bort i bagasjerommet. Så ja, det betyr at baksetene kan brukes uten begrensninger, noe som jo er ganske viktig.
Dette utstyret inkluderer også blendingselementer for alle vindusruter samt et ventilasjonsgitter med et integrert insektnett, og som standard er det også to vinduslommer for mindre gjenstander på hver side ‒ festet mellom C-stolpen og D-stolpen.
Det er også mulig å velge kjøkkenenhet basert på et skuffesystem, og denne inkluderer en vask med en lett tilgjengelig 12-liters vanntank, en 15-liters kjøleskapsboks og en gassdrevet komfyr som enkelt kan fjernes etter behov.
Her er det ytterligere skuffer til bestikk, servise og mat, og inkludert i denne er det også to campingstoler og et bord. Bordet har to sett med bein, noe som betyr at den også kan monteres bak midtkonsollen i bilen – noe som ifølge Mercedes er en nyhet i dette segmentet.
Nå er det faktisk ikke stjernemerket selv som har laget den nye modulen, men faktisk Brabus som er mest kjent for å tune eksisterende Mercedes-modeller. De viste blant annet nylig en imponerende utgave av flaggskipet EQS.
Resultatet er faktisk et elektrisk flaggskip med enda mer rekkevidde, og les mer om denne Brabus-bilen i en av lenkene under bildene som følger under.
Også det nye settet til T-klasse er imponerende, dog på en litt annen måte.
Sjekk ut campingutgaven av den helt nye T-klasse som ble presentert tidligere i sommer, en kompakt bil som lar deg føle som en aldri så liten Marco Polo: