Kias elektriske flaggskip nærmer seg

Etter nærmere fire år med utvikling nærmer endelig Kia EV9 seg målstreken.


Kia har hatt stor suksess med elbilene Soul og Niro, men det er først med den rene elbilmodellen EV6 at de virkelig fikk utnyttet alle fordelene slike helelektriske biler har. Og for et resultat det ble.

EV6 gikk like godt bort og vant den nest største nybilkåringen i verden da den ble kåret som årets bil i Europa, og følger dermed i hjulsporene på biler som Toyota Yaris (2021), Peugeot 208 (2020) og Jaguar I-Pace (2019).

Juryen sa blant annet dette om Kia EV6:

«Sportsligere kjøring, fastere fjæring, høy rekkevidde og utmerket hurtiglading, på grunn av 800-volts system, stor plass, god pakke (frunk), fine detaljer i interiøret som dobbeltmodusbrytere for navigasjon og klimakontroll, ingen skinndekor lenger, V2X-lading mulig».

Alle disse egenskapene skal nå videreutvikles, og flaggføreren til EV-serien blir den nye modellen kalt EV9. Det er en nærmere fem meter lang SUV med tre seterrader og sju seter.

‒ Vi gleder oss til å kunne tilby en ekte SUV med god plass og god rekkevidde, sier Irene Solstad, administrerende direktør i Kia Bil Norge.

‒ Det er få konkurrenter i dette segmentet, og EV9 blir en av de første, og ikke minst en av de største, legger hun til.

Kia tar alt annet enn lett på oppgaven, og utvikling av det nye flaggskipet har pågått i nærmere fire år. Nå er elbilen inne i den avsluttende testfasen, og presses ifølge Kia til grensene hjemme i Korea. Her pågår tester både i bakker, tøft terreng og til og med vann.

I likhet med Solstad ser også den norske kommunikasjonssjefen i Kia fram til at EV9 lander i Norge.

‒ For oss er det viktig å bidra til en grønnere bilpark, sier Christian Lagaard.

‒ For at dette skal kunne skje må vi i Kia og resten av Bertel O. Steen tilby elektriske biler som kan erstatte det en fossildrevet SUV kan tilby. Med EV9 mener vi at vi kommer til å være der for svært mange nordmenn.

Den kommende elbilen er alt annet enn hemmelig, og Kia har vist fram bilen flere ganger ‒ blant annet fikk norske journalister stifte bekjentskap med en konseptutgave tidligere i år.

Elbilen følger den suksessfulle formelen til EV6, noe som betyr at den er bygd på samme plattform og har mange av de løsningene.

På innsiden har konseptet en 27-tommers vidvinkelskjerm og et futurisk ratt, mens blant annet resirkulerte garn er brukt som basis for materialer på innsiden.

Og ja, konseptet har såkalte kidnapperdører bak, og ettersom den heller ikke har en stolpe mellom for- og bakdørene betyr det en svært så enkel inn- og utstigning.

På toppen er store deler av taket av glass, så her bør det også bli en lys og trivelig bil-lounge.

Kia sier at de nå har kommet så langt i utviklingen av EV9 at den skal få verdenspremiere i løpet 1. kvartal til neste år, så den nærmer seg nå.

Her kan du se når bilen testes på utviklingssenteret i Namyang, samt noen andre bilder av konseptbilen uten kamuflasjedrakt.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter