Lexus tar Rav4-retningen med nye NX

Ny Lexus NX brøyter også vei for ladehybridene for merket som allerede kan tilby en ren elbil.


Da Toyota skulle oppdatere en av verdens absolutt mest populære modeller, SUV-modellen Rav4, bestemte de seg for en svært viktig ting. De ville nemlig at den skulle være ladbar, og utstyrte hybridversjonen med et ganske så svært batteri som har gjort den enda mer attraktiv.

Det resulterte blant annet i 75 kilometer elektrisk rekkevidde, 0-100 km/t på 6 sekunder og en bagasjeplass på 520 liter.

-->
Resultatet er at Toyota Rav4 nå er Norges mest solgte bil så langt i 2021, og har altså blitt en gedigen suksess.

Neste steg for Toyota er en ren elbilmodell, og den kommer via bZ4X ‒ en helelektrisk søster av Rav4 som etter planen skal lande her en gang neste sommer.

Det steget har Lexus allerede tatt med sin helelektriske UX 300e, en ganske kompakt SUV på under 4,5 meter i lengde. Den får nå besøk av Lexus’ aller første ladbare hybrid, nemlig den litt større NX 450h+, en utgave med et 18,1 kWh som gir den en oppgitt elektrisk rekkevidde på 63 kilometer.

La oss ta de fysiske målene aller først, slik at dere vet hvor stor den ladbare hybriden til Lexus faktisk er. Den nye utgaven har vokst i alle retninger, men befinner seg fortsatt i det populære segmentet med SUV-modeller som er rundt 4,6 meter lang. Nye NX er 4,66 meter lang, 1,87 meter bred, 1,64 meter høy og har en akselavstand på 2,69 meter.

Den ladbare drivlinjen 450h+ er flaggskipet og den som er aktuell for Norge, og her finner vi en 2.5-liters bensinmotor i tillegg til en elmotor bak som gir den firehjulsdrift og hele 306 hestekrefter.

Dette gjør versjonen kapabel til å klare 0-100 km/t på drøyt 6 sekunder, et utslipp på under 40 g/km og et forbruk på 0,3 liter på mila. Toppfarten i elektrisk modus er på 135 km/t.

Toyota har som kjent utviklet hybridsystemer siden 1990-tallet, og dette drar selvsagt 450h+ fordeler av. Så Lexus har utstyrt den med et selvladende hybridsystem, noe som ifølge merket selv skal gjøre NX-modellen 20 prosent mer effektiv enn konkurrentenes.

Bilen som er satt sammen på Lexus' Global Architecture K (GA-K)-plattformen har også fått forbedret kjøreegenskaper, blant annet gjennom et nytt fjæringsdesign med fremre MacPherson-stag og bakre, doble triangelarmer og et lavere tyngdepunkt, samt et stivere karosseri og de har laget de fremre vingene og panseret av aluminium og utviklet en ny laser-teknologi samt laserskruesveising og bruk av lim for å feste strukturen.

Alt dette skal gjøre bilen kjøreturen enda behagelig og sikker, og Lexus har tatt så seriøs på denne jobben at de like godt har inkludert profesjonelle racerførere til å teste løsningene underveis i utviklingen.

Rent designmessig har Lexus gått etter noe de selv kaller «funksjonell skjønnhet», og dette skal ifølge merket gi bilen et mer modent, sofistikert og muskuløst utseende.

Det er også ganske lett å spotte at dette er en ny NX bakfra, for den japanske produsenten har erstattet L-merket med hele Lexus-navnet mellom den nye L-formede bakre kombinasjonslysene som er Lexus’ signatur-belysning.

En litt morsom greie med den nye modellen er at jakten på enda bedre aerodynamikk har designerne og ingeniørene gitt bilen en ny skjult motordesign med en overflate som en golfball. Dette skaper mikrovirvler i luftstrømmene under bilen, og skal øke følelsen av grepet bilen har på veien og forbedrer stabiliteten i rettlinjet høyhastighetskjøring.

Selvsagt er nye NX også fornyet på innsiden med en ny multimedieplattform, og dette skal ifølge Lexus oppfylle kundenes ønske om rask, intuitiv tilkobling om bord. «Den er like jevn og enkel som å bruke et nettbrett», melder de selvsikkert.

Som standard bruker Lexus Link Connect bruker en 9,8-tommers berøringsskjerm og ekstra knapper for intuitiv tilgang til de mest brukte funksjonene, og denne kan også tilby langt mer datakraft som betyr at systemet jobber enda raskere enn tidligere.

I tillegg bruker Lexus Link Pro-systemet en nyutviklet 14-tommers skjerm, som er en av de største i klassen. HD-skjermen presenterer klar grafikk under alle lysforhold, mens hastigheten på CPU (sentral prosesseringsenhet) er 3,6 ganger raskere enn det nåværende systemet.

I tillegg er også NX koblet til omverden via en trådløs nettilkobling, noe som betyr smarte tjenester og ikke minst skynavigasjon som gir sanntids reiseinformasjon og trafikkhendelsesoppdateringer.

Bilen takler også talekommandoer via strofen «Hei Lexus», og kommer også med et nytt ratt med berøringssporing som gjør at føreren slipper å se ned på rattet for å finne de riktige funksjonene.

Det nye rattet er et særs viktig element i det såkalte Tazuna-konseptet for cockpiten, som tar navnet fra et japansk ord som beskriver en rytters kontroll over hesten ved hjelp av tøylene. Her skal føreren ha direkte og intuitiv kontroll på bilen gjennom å følge «hendene på rattet, øynene på veien»-prinsippet.

På innsiden har også Lexus ryddet plass til fire USB-porter i kabinen, to foran og to bak. Her er tre USB-C-standard og kan brukes til enhetslading, og den har også en trådløse telefonlader med 50 prosent raskere drift. Nye NX har også fått trådløs Apple CarPlay og kablet tilkobling av Android Auto.

Et annet Norges-ess den nye utgaven kan spille ut er en oppgradert app, for denne kan både låse igjen eller opp bilen og ikke minst aktivere aircondition-systemet til å forhåndsvarme eller kjøle ned kupeen før en tur. Det er kjekt spesielt midtvinters.

Via appen er det også mulig å følge med på og planlegge lading.

En moderne bil må selvsagt by på førerassistenter, og NX blir den første modellen som får 3. generasjon av Lexus Safety System + som standard.

Her er det mange forbedringer, inkludert ytterligere utvidelse av antikollisjonssystemets egenskaper slik at motorsykler og enkelte harde objekter i bilens bane, slik som trær, murer og stolper, kan bli oppdaget. Systemet får også en ny funksjon som identifiserer kollisjonsrisiko med møtende trafikk eller kryssende fotgjengere når man svinger i et kryss. Med nødstyringsassistenten blir responsen raskere, og evnen til å unngå støt skal økes ytterligere.

Lexus kan opplyse at med disse endringene kan antikollisjonssystemet gjenkjenne og bidra til å unngå 36 prosent flere ulykkesscenarier enn tidligere.

På toppen er også den adaptive cruisekontrollen oppdatert, og kan nå lese flere skilt og kommandoer og til og med kjenne igjen røde lys og stopp-skilt, og om bilen selv oppdager nye fartsgrenser blir føreren varslet.

Nye NX kommer i tre forskjellige utgaver i tillegg til ladehybriden NX 450h+, nemlig hybriden NX350h og to med kun bensinmotor. Ingen av disse tre blir tilgjengelig i Norge, så her handler det kanskje fornuftig nok kun om ladehybriden.

Priser er foreløpig ikke offentliggjort, men Lexus kan opplyse at den nye NX-modellen skal lanseres i det europeiske markedet i siste kvartal 2021.

Her er bildene av den nye og ladbare Lexus NX 450h+:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter