AutoIndex i regi av Loyalty Group tar tempen på bileierne i Skandinavia, og her er det over 200 spørsmål som skal besvares.
I Norge deltok 4.537 på undersøkelsen, så denne kåringen bør gi et veldig godt bilde på kundetilfredsheten her hjemme. Og det er en ubestridt konge på dette feltet.
Lexus-forhandlere går også spennende tider i møte, for det er på gang en ny potensiell bestselger gjennom en ny utgave Lexus RZ ‒ søsteren til Toyota bZ4X og Subaru Solterra ‒ to andre bestselgere hos de respektive merkene.
‒ Vi ser frem til å møte nye og gamle kunder hos våre forhandlere. Hos oss i Lexus anser vi kundeopplevelse som en svært viktig konkurransefordel som vi fortsetter å prioritere, sier Jan Christian Holm, General Manager for Lexus.
– Bransjen står overfor store endringer, og vi forandrer oss sammen med den. Lexus har blant annet blitt helelektriske i Norge fra og med januar i år. Det som imidlertid ikke forandres, er løftet vårt om å levere kvalitetsbiler – og å skape de beste kundeopplevelsene.
BMW tok altså den siste pallplassen, men gikk også helt til topps i kategoriene «Bil og kjøreegenskaper» og «Bilmerkelojalitet». Dette er første gang på 12 år at Lexus ikke dominerer samtlige underkategorier, og det tyske merket har altså de mest lojale kundene i Norge.
– Å ta seieren i lojalitet er en ære. Kundene våre får et varig forhold til BMW og merkets verdier, og det er noe vi kan være stolte av, både her i Norge og globalt, sier administrerende direktør i BMW Norge, Baudouin Denis.
I tillegg tok også BMW Norge seieren i den tyngste underkategorien som omhandler bil.
– BMW-eierne i undersøkelsen eier biler med både elektriske og tradisjonelle drivlinjer, og biler som er registrert de siste fire årene. Det lover godt for framtiden at lojaliteten og tilfredsheten med BMW er så stor, sier Baudouin Denis.
Her er noen av de som har grunn til å feire:
BMW er ett av bare seks merker som opplevde oppgang når det kommer til totalscore i årets undersøkelse, som for 2024 inkluderte 23 merker. Totalt sett er det altså flere mindre fornøyde bilkunder enn tidligere.
– Folks tilfredshet speiler den økonomiske situasjonen, sier Mikkel Korntved, administrerende direktør i Loyalty Group som står bak AutoIndex.
‒ I dyrtid blir folk mer opptatt og kritisk av hva de bruker penger på. Kundene begynner å stille spørsmål ved verdien og opplevelsen av det de eier. I år kjemper mange merker i motbakke.
Så hvordan gikk det i våre naboland?
Jo, i Sverige inntok Mercedes for aller første gang 1. plassen, med Honda som nummer to og Subaru på 3. plass.
I Danmark gikk BMW helt til topps, etterfulgt av Toyota og Mercedes.
Les også:
- Oslo vil ta knekken på fossilbilene
- Pininfarinas e-LUV med europeisk debut
- Ukestest av kraftpakken MG 4 Xpower