AutoIndex i regi av Loyalty Group tar tempen på bileierne i Skandinavia, og her er det over 200 spørsmål som skal besvares.
I Norge deltok 4.537 på undersøkelsen, så denne kåringen bør gi et veldig godt bilde på kundetilfredsheten her hjemme. Og det er en ubestridt konge på dette feltet.
Den heter Lexus, som har fullstendig dominert AutoIndex Norge. Og det gjør de fortsatt, selv om Loyalty Group understreker at avstanden til nummer to har krympet. Ikke at det gjør så veldig mye, for det er altså Toyota ‒ eierne av Lexus.
BMW tok den tredje pallplassen, og BMW Norge har også all grunn til å være fornøyde ‒ de gikk nemlig til topps i to underkategorier.
Men Toyota Norge har aller mest grunn til å klappe seg på skulderen, for gjennom Lexus har de nå toppet AutoIndex 13 år på rad.
‒ Vi jobber hardt for å gi gode kundeopplevelser hele året, sier Piotr Pawlak administrerende direktør i Toyota Norge.
‒ Jeg er veldig glad for å se at kundene gir Lexus- og Toyota-merkene våre de høyeste total scorene.
En stor del av æren tilfaller selvsagt forhandlere spredd rundt om i Norge, så svært mange kan være stolt av hva de har gjort det siste året.
– Våre engasjerte Lexus-forhandlere strekker seg lengre enn andre for å tilby kundene en unik opplevelse, forklarer Pawlak.
‒ Det gjelder fra øyeblikket kunden besøker oss for første gang, til de kjører av gårde i sin nye bil, og når de senere kommer tilbake for service og oppfølging. Det er utrolig givende å se at kundene år etter år rangerer oss som de beste på kundeopplevelse i bransjen.
AutoIndex vurderer en masse aspekter, hvor selve bilen teller 40 prosent, og kjøpsopplevelse, service på verksted og lojalitet til merket teller 20 prosent hver.
Lexus innkasserte 903 poeng, og var på topp både i verksted- og kjøpsopplevelsekategorien. Og den imponerende seiersrekken viser at Lexus ikke bruker AutoIndex som en sovepute.
– Etter å ha vært best i 13 år, tar vi absolutt ikke seieren for gitt. Med utskiftninger i modellparken må vi heve listen. Når vi er så solide over lang tid, vil kunden forvente mer, og det er vi klare for å levere på, forteller Pawlak.
Lexus-forhandlere går også spennende tider i møte, for det er på gang en ny potensiell bestselger gjennom en ny utgave Lexus RZ ‒ søsteren til Toyota bZ4X og Subaru Solterra ‒ to andre bestselgere hos de respektive merkene.
Pawlak sier at både tidligere Lexus-eiere og nye kunder har vist stor interesse for RZ, som nå er klar i utgaven kalt RZ 300e. Denne har forhjulsdrift med en oppgitt rekkevidde på 480 kilometer, og kommer med en startpris som kryper under 500.000 kroner. Det er betydelig lengre enn dagens 450e med 440 kilometer og som starter på litt over 600.000 kroner.
Slik ser den nye utgaven ut:
‒ Vi ser frem til å møte nye og gamle kunder hos våre forhandlere. Hos oss i Lexus anser vi kundeopplevelse som en svært viktig konkurransefordel som vi fortsetter å prioritere, sier Jan Christian Holm, General Manager for Lexus.
– Bransjen står overfor store endringer, og vi forandrer oss sammen med den. Lexus har blant annet blitt helelektriske i Norge fra og med januar i år. Det som imidlertid ikke forandres, er løftet vårt om å levere kvalitetsbiler – og å skape de beste kundeopplevelsene.
BMW tok altså den siste pallplassen, men gikk også helt til topps i kategoriene «Bil og kjøreegenskaper» og «Bilmerkelojalitet». Dette er første gang på 12 år at Lexus ikke dominerer samtlige underkategorier, og det tyske merket har altså de mest lojale kundene i Norge.
– Å ta seieren i lojalitet er en ære. Kundene våre får et varig forhold til BMW og merkets verdier, og det er noe vi kan være stolte av, både her i Norge og globalt, sier administrerende direktør i BMW Norge, Baudouin Denis.
I tillegg tok også BMW Norge seieren i den tyngste underkategorien som omhandler bil.
– BMW-eierne i undersøkelsen eier biler med både elektriske og tradisjonelle drivlinjer, og biler som er registrert de siste fire årene. Det lover godt for framtiden at lojaliteten og tilfredsheten med BMW er så stor, sier Baudouin Denis.
Her er noen av de som har grunn til å feire:
BMW er ett av bare seks merker som opplevde oppgang når det kommer til totalscore i årets undersøkelse, som for 2024 inkluderte 23 merker. Totalt sett er det altså flere mindre fornøyde bilkunder enn tidligere.
– Folks tilfredshet speiler den økonomiske situasjonen, sier Mikkel Korntved, administrerende direktør i Loyalty Group som står bak AutoIndex.
‒ I dyrtid blir folk mer opptatt og kritisk av hva de bruker penger på. Kundene begynner å stille spørsmål ved verdien og opplevelsen av det de eier. I år kjemper mange merker i motbakke.
Så hvordan gikk det i våre naboland?
Jo, i Sverige inntok Mercedes for aller første gang 1. plassen, med Honda som nummer to og Subaru på 3. plass.
I Danmark gikk BMW helt til topps, etterfulgt av Toyota og Mercedes.
Les også: