Det er opplest og vedtatt at stasjonsvogner skal være daffe og praktiske, og helst ikke stikke seg ut heller. Men slik trenger det selvsagt ikke å være. Vi ser stadig nye spreke stasjonsvogner, blant annet har vi
sett dem fra Mercedes, Audi, ja, selv Seat har vist oss en sportslig stasjonsvogn
kalt Leon Cupra R ST med 300 hestekrefter.
potent valg enn den daffe dieselvognen. De kom altså med en ny Focus ST i februar, og som de nå
løfter videre inn i stasjonsvognen med ST-merket. Under panseret på disse befinner det seg en 2.3-liters
EcoBoost-bensinmotor med 280 hestekrefter, og denne kan kobles enten med en 6-trinns
manuell kasse eller en 7-trinns automkasse. Dette er altså den sterkeste motoren Ford har puttet inn i
ST-modellene, og den byr blant annet på et dreiemoment på 420 Nm mellom 3.000
og 4.000 r/min. Den spreke stasjonsvognen kommer også med en dieselvariant,
også denne får tittelen «den sterkeste noensinne» i en Focus, og er en 2-liters
EcoBlue dieselmotor. Denne kan kun kombineres med den manuelle girkassen. Og skal du virkelig imponere svigerfar med en skikkelig ulv
i fåreklær er det mulig å velge Performance-pakken, som også åpner opp for
kjøremodusen «Track mode». Velg den neste gang svigermor skal ha deg med på
handletur, så slipper du kanskje unna senere. Som standard kommer ST-modellene med modusene glatt, normalt og sport.

og i den nye Focus ST har den vokst innvendig sammenlignet med forrige
generasjon. Akselavtanden er nemlig strukket enda mer ut, og den har også vokst
litt i bredden. Totalt bør det gikk mer plass for de på innsiden. Og i disse elbiltidene hvor de fleste til nå ikke har
hengerfeste så slår Ford til med nettopp det for første gang for Focus ST-modellene,
og det takker nok mange familier for. De nye Focus ST-modellene er utviklet av Ford Performance,
og er ventet til Norge en gang i løpet av sommeren. Her er flere bilder av den kvikke stasjonsvognen:
- Hyundai og Kia inn i ellevilt elbil-merke
- Mazda 3 sett gjennom linsa til en stjernefotograf
- Nok en rekord for Type R