Hyundai og Kia inn i ellevilt elbil-merke

Rimac er en av bransjens mest ettertraktede partnere, og den foreløpig siste som har inngått kontrakt med merket er Hyundai Motor Group.


Omtrent på samme tid som Elon Musk var i ferd må å få
skikkelig fart på Tesla i 2009 drev en 21 år gammel kroat med navn Mate Rimac og
syslet med sin egne elektriske bil hjemme i garasjen. Men mens Tesla fokuserte
på vanlige biler hadde Rimac fokus på en langt mer hissig variant.

I løpet av ti år har det ballet på seg for Rimac, og
selskapet består nå av over 500 ansatte og den første produksjonsklare
superbilen, Rimac C_Two, nærmer seg også.

Rimac er litt som Tesla med sine oppfinnsomme løsninger, og
dette har selvsagt industrien lagt merke til. Og i disse elbil-tider betyr det
at pengene sitter løst, for det gjelder å få et forsprang der det er mulig.

Så Mate Rimac har brukt minst like mye tid bak forhandlingsbordet
som i garasjen de siste årene, noe som har resultert i avtaler med produsenter
som Porsche, Aston Martin, Cupra, Renault og Automobili Pininfarina som skal
komme med sin egne elektriske superbil (les om det i en av lenkene nederst).

En annen gruppe som satser tungt på elbiler er Hyundai Motor
Group, som står bak merkene Hyundai og Kia.

De er allerede godt i gang med elbiler, anført av Hyundai
Kona electric og Kia e-Niro. Men konkurransen blir altså knallhard i tiden
framover, så den sørkoreanske gruppen har muligens kjøpt seg et lite forsprang.

For Hyundai investerer nå 64 millioner euro (630 mill. kr) i
Rimac, mens Kia går inn med 16 millioner euro (157 mill. kr). Totalt går
gruppen inn med 80 millioner euro, og ut av dette skal det komme langt mer
iltre elbiler enn det Kona electric og e-Niro er.

Det gjelder ikke minst Hyundais N-merke, disse mer
sportslige bilene de lager ut av inneværende modeller. I dag byr merket på modellene
30N og Veloster N.

Hyundai vil altså elektrifisere slike med hjelp av løsninger
fra Rimac, som utvikler ultrasterke batteripakker og elektriske drivverk.

‒ Vi ønsker å bygge høyytelsesbiler som ikke bare er raske
og kraftige, men som også oppfyller de høyeste forventningene våre kunder har
til sine drømmebiler, sier Thomas Schemera, konserndirektør og leder av Hyundai
Motor Groups produktdivisjon.

‒ Vi vil gjøre elbilene populære, og skape en sosial profil gjennom
førsteklasses teknologi og utvikling i ytelse, legger han til.

Og ved å legge 800 millioner kroner i Rimac-potten bør de ha
mulighet til nettopp det. For det er en spinnvill elbil det kroatiske merket
utvikler.

Rimac Concept_One var altså den modellen Rimac startet å
utvikle i garasjen tilbake i 2009, og som sikkert mange husker var det en slik
bil den tidligere Top Gear-profilen Richard Hammond totalvraket under et
bakkeløp i fjellene i Sveits. Hammond klarte ikke en sving etter målpassering,
og bilen verdsatt til titalls millioner kroner rullet ned en skråning og tok
fyr. Der brant den helt opp.

De har nå kommet til C_Two, og er i likhet med det første
konseptet et elektrisk hyperbil.

Slik ser den ut:

C_Two har ikke mindre enn 1.914 hestekrefter og en toppfart
på 415 km/t, du låser den opp med ansiktet og den har et autonomt nivå helt opp
på 4. Altså en selvkjørende superbil.

Les mer om den i en av
lenkene under.

Denne teknologien får altså Hyundai-gruppen nå muligheten til å utforske, og skal bruke den til å videreutvikle sitt eget utviklingssenter som får det travelt i tiden framover.

De skal nemlig utvikle 44 klimavennlige modeller inn mot 2025, og for å rekke det skal de altså stå skikkelig på.

Litt hjelp fra Rimac hjelper helt sikkert på.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter