- Annonse -
HjemElbilerSpinnvill elektrisk superbil som kjører seg selv

Spinnvill elektrisk superbil som kjører seg selv

Om du er for redd til å trykke gassen i bånn når det kjører en Rimac C_Two, kan du alltids la bilen selv gjøre det. Se video.

Rimac ble på det nærmeste verdenskjent i fjor. For en av de tre programlederne i Grand Tour, den tidligere Top Gear-programlederen Richard Hammond, hadde fått tak i en Rimac Concept_One.

- Annonse -

Hammond testet den elektriske superbilen under et bakkeløp i fjellene i Sveits, og for hver gang programlederne kjørte gikk det litt fortere.

Og det hele endte da også med et stjernesmell ‒ etter at han hadde passert mållinjen. Hammond kom altfor raskt inn i en sving etter målpasseringen, og bilen føk ut av veien og rullet langt nedover en skråning. Bilen brant opp på åkeren nedenfor, men utrolig nok unnslapp programlederen alvorlige skader.

Det var altså med en Rimac Concept_One, en modell som Rimac startet å utvikle allerede tilbake i 2009.

Denne var døpt den første elektriske hyperbilen, noe de 1.088 hestekreftene understreket. Men den er ikke en gang lillesøsteren til det Rimac nå har satt sammen. Den er mer som en babysøster.

- Annonse -

For til Genève Motor Show har Rimac tatt med seg neste generasjon, Rimac C_Two, og dette er noe helt ut av denne verden.

Bilen står heldigvis godt parkert inne i messen, slik at ingen kan totalvrake bilen til titalls millioner kroner.

Dette er en helt spinnvill elbil nesten helt uten grenser. Det har 1.914 hestekrefter og en toppfart på 415 km/t, du låser den opp med ansiktet og den har et autonomt nivå helt opp på 4. Den er altså selvkjørende.

Det er altså en helt absurd hyperbil. Eller megabil om du vil.

- Annonse -

Ikke bare har den 1.914 hestekrefter, men den har også et dreiemoment vi må til de aller største trailerne for å finne. Det er nemlig på 2.300 Nm, og vi tør ikke en gang å tenke på hvordan denne sparker fra.

Mens Elon Musk har lovet at den nye Tesla Roadster skal klare 0-100 km/t på 1,9 sekunder, gjør C_Two det noen tiendedeler raskere. Vi er nå nede i de tidene som Petter Solbergs hyperraske rallycrossbil klarer, og raskere enn formel 1-bilene.

Denne bruker kun ufattelige 11,8 sekunder opp til 300 km/t, og det hele stopper altså ikke før speedometeret viser 415 km/t.

Ettersom Rimac har drevet og utviklet superbiler i ni år nå, så har de selvsagt tenkt på det meste. Det gjelder selvsagt aerodynamikk, og teknologi sørger for å holde bilen på veien.

Det er selvsagt brukt karbonfiber der det er mulig, og bilen er slanket ned til under 2.000 kilo, tross den svære batteripakken på 120 kWh.

Rekkevidde er moteordet i bilverden for tiden, og den er satt til 650 kilometer for C_Two. Men neppe med gassen i bånn. For da trenger nok både bilen og sjåføren å lades etter, tja, skal vi si 20 minutter?

Vi snakket om ansiktsgjenkjenning for å åpne dørene. Men det er bare en av en drøss med ting de har puttet inn i bilen.

Hva med at bilen selv skjønner hvordan kjøreforholdene er, og justerer kraften etter det?

Eller hva med at bilen ser at du er stresset (kanskje etter å ha vært litt for hard på gassen), og den finner det best å spille beroligende musikk for å roe deg ned.

Om du befinner deg på en kjent racerbane med denne, vil den vise deg bremsepunkter og linjer slik at du kan kjøre som Michael Schumacher en gang gjorde.

Vi nevnte nivå 4 av selvkjøring (skalaen går til 5). Den har åtte kameraer, seks radarer og en drøss med sensorer som sørger for at bilen kan overta kjøringen. Rimac har også puttet inn en drøss med datakraft i bilen, slik at alt så gå så raskt som overhode mulig.

Man skulle kanskje tro at C’en i C_Two står for concept, men ifølge Rimac er den ikke det. Det er en «produksjonsbil».

Hva den koster har vi ikke en gang brydd oss med å sjekke, men ikke vær overrasket om den tipper 20 millioner med god margin.

Men så kan du jo kjøre i 415 km/t med denne. Uansett om du selv er for feig til det eller ei. For da er det bare å la bilen ta seg av kjøring.

Den egenskapen burde også Concept_One hatt. Da hadde kanskje Hammond unngått tidenes flause. Nemlig å totalvrake en helt unik bil etter målpassering.

Rimac har dog ikke latt anledningen gå helt fra seg, og montert et brannslokningsapperat i bilen:

«IN CASE OF HILLCLIMB, EXTINGUISH FIRE».

Sjekk ut videoen om Rimac C_Two.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her