Nok en rekord for Type R

Tidligere formel 1-mester Jenson Button har nok en gang vært og luftet Honda Civic Type R rundt en bane, noe som har resultert i nok en rekord.


Om vi spoler tilbake til august 2018 finner vi Jenson Button
som befinner seg i Ungarn, og nærmere bestemt Hungaroring GP. Det var langt fra
tilfeldig.

Da var det nemlig ganske så eksakt 12 år siden briten rattet
en Honda inn til seier i formel 1 på den samme banen, noe som var hans aller
første seier i formel 1. Triumfen kom i hans 113. løp, og var et varselskudd på
hva som skulle komme. Button ble nemlig verdensmester i formel 1 i 2009.

12 år senere var han altså på plass på samme bane for å
avrunde et historisk år for Civic Type R, den lille sportsbilen Honda hadde
oppdatert året før.

Med forskjellige førere hadde bilen nemlig satt fire nye
banerekorder for serieproduserte forhjulsdrevne biler i 2018 – på Estoril (Portugal),
Silverstone (England), SpaFrancorchamps (Belgia) og MagnyCours (Frankrike).

Da hadde den i tillegg satt nye rekord rundt fryktede Nordschleife
i 2017.

Med Button bak rattet var ikke Hungaroring noe utfordring,
og Type R hanket dermed inn sin femte banerekord i 2018 og sjette totalt.

Men Honda har åpenbart ikke noe planer om å gi seg med dette, for nå har de også for første gang tatt bilen med til en bane utenfor Europa.

Civic Type R og Button har nemlig besøkt Australia, og
funnet fram til den legendariske banen Mount Panorama i Bathurst.

Dette er teknisk sett en gatebane, ettersom den er åpen for
trafikk i 350 dager i året, men to uker på høsten forvandles den til en racerbane
med det berømte løpet Bathurst 1000 som finner sted i oktober.

Banen er for tiden 6,2 kilometer lang, har 23 svinger og har
en høydeforskjell på 173 meter. En skikkelig utfordring der, altså.

Det vet Button alt om.

Han har nemlig kjørt den aller raskeste runden der, satt med
en formel 1-bil for å promotere Australias Grand Prix tilbake i 2011. Den gang
føk han rundt banen på en nærmest uslåelig tid på 1:48,8 minutt.

Nå gjaldt det altså Type R og banerekord for slike biler.

− Alt du kjører med rundt Mount Panorama er ganske utrolig.
Oppe på toppen av fjellet er Type R så rask, så når jeg kom inn i en rytme og
ble vant til den hastigheten du kan ha ble det veldig bra, sier Button.

For det ble selvsagt en ny banerekord på Type R og Button, og de ble klokket inn på 2:35,207 minutter.

Saken fortsetter etter bildeserien.

I 1992 kom Honda med den første «Type Racing»-modellen, en NSX
Type R. Dette ble fulgt opp med en Integra Type R og Civic Type R, før de også
bød på en Accord Type R.

Av disse er det kun Civic Type R som har overlevd, og den kom
i femte generasjon i 2017.

Under panseret på den potente Civicen sitter den en turbomatet
2-liters VTEC som yter 320 hestekrefter med et dreiemoment på 400 Nm, og skal
du kjøre veldig fort rundt en bane byr også Type R på kjøremodusen +R som gjør
bilen enda skarpere rundt svingene.

Faktisk så skarp at den er nå er oppe i sju banerekorder, noe ikke mange andre modeller kan skryte av.

Her kan du se og høre Jenson Button sette den foreløpig siste rekorden:

Les også:

Les mer om:

Nyheter