For en bil! Volkswagen Passat LS fra 1973. (Fotos: Volkswagen)

Legenden Passat runder 50 år

Ring, ring, hvem er der? Jo, en Volkswagen Passat. Se bilder av de gamle utgavene!


Ok, du lurer kanskje på hva som foregår med den snodige introen. Men som vanlig, eller skal vi kanskje heller si uvanlig, så har vi et poeng.

For om vi blar oss tilbake til året 1973 kan vi blant annet finne ut at den norske kulthelten i rallysirkuset, Henning Solberg, ble født, og et av verdens aller største rockeband, AC/DC, ble dannet ‒ og til poenget vårt ‒ at Abba slo igjennom med «Ring, Ring».

-->
Svenskene selv skjønte ikke de hørte gull, så de sendte låten like godt ned til 3. plass under den nasjonale Melodi Grand Prix-kåringen hvor den ble framført. Snakk om å skyte seg i foten!

Over i bilverden var 1973 et veldig godt år, for det kom til en rekke nye biler som skulle bli ganske store suksesser, slik som Toyota Starlet, Mazda 929 og Mitsubishi Lancer ‒ og vi må selvsagt ikke glemme at Opel Kadett i C-generasjonen kom det året.

Og i motsetningen til svenskene skjønte tyskerne raskt at de satt på gull med sin nye og viktige modell det året ‒ selveste Volkswagen Passat.

Ok, som et lite forsvar til den ikke rent idiotiske tingen med å vrake Abba fra eurovisjon-finalen, så var det litt enklere å skjønne at Passaten faktisk kunne bli en hit. For bak denne sto selveste Giorgetto Giugiaro, dette italienske designgeniet som på magisk vis har tryllet fram en rekke berømte modeller.

Vi kan nevne noen få og ganske så viktige ‒ BMW M1, den første rene M-bilen til BMW, DeLorean, ja «Tilbake til fremtiden»-bilen, Hyundai Pony, bilen som var inspirasjon til dagens prisbelønte Ioniq 5, Lancia Delta, bilen som herjet i rallysirkuset på 80-tallet, Lotus Esprit, ja, den James Bond-bilen som kjørte under vannet ‒ og selvsagt folkebilen nummer 1 ‒ Volkswagen Golf.

Og siden vi allerede har vært over snittet opptatt av Sverige kan vi også nevne at Giugiaro har stått bak to Saab-modeller, 600 i 1980 og 9000 i 1984.

Volkswagen hentet altså inn et av de største navnene for å lage en litt større bil i tillegg til etterfølgeren de hadde på gang til Bobla, Golfen introdusert i 1974. Og de angret ikke.

Nå skal det sies at Volkswagen faktisk vraket hans første design, en utgave referert til som EA 272. Det var ikke grunnet designet, men bilen ble rett og slett for dyr å produsere.

I mellomtiden hadde Audi dukket opp med sin bil laget på B1-plattformen, den særs viktige 80-modellen. Giugiaro var ikke vondere å be enn at han også laget en Passat som var langt billigere å produsere, og denne altså på grunnlag av Audi 80 B1. Det var en kombi med en modifisert front.

Den originale Passaten er fortsatt regnet som et designikon, og Giugiaros arv finner vi også igjen hos Scirocco I som i likhet med Golf I ble lansert i 1974.

Volkswagen Passat debuterte på sin side i 1973 som en 2- og 4-dørs kombi-sedan. Stasjonsvognen fulgte i januar 1974.

«Immer wieder neu» ‒ alltid gjenoppfinne seg selv – er mottoet som Volkswagen Classic har valgt for å markere dette jubileet. Passat har da også gjort det, og bilen har kommet i åtte generasjoner ‒ hvor den siste B8-generasjonen like godt ble kåret til årets bil i Europa så sent som i 2015.

Gang på gang i løpet av tiårene har Passat vist frem dristige nye designideer, samtidig som den har videreført sine velprøvde styrker fra en generasjon til den neste – slik den vil fortsette å gjøre i framtiden ‒ melder Volkswagen selv.

Techno Classica er en klassisk bilutstilling som tok plass i Essen i forrige uke, og Volkswagen Classic hadde med seg fem utgaver som skulle representerer den historiske opprinnelsen til Passat.

Og som en hyllest til den berømte modellen må vi selvsagt sjekke ut de fem bilene, og vi lar Volkswagen Classic selv forklare disse fem viktige bilene.

Passat B1 LS fra 1973

Nytt driv, nytt design ‒ serieproduksjonen av den nye Passat startet 14. mai 1973. Familiens kombi-sedan ble lansert med et lite bagasjelokk uten gjennomlastingsluke; versjonen med et større baklokk som strakte seg opp til taket og omfattet bakruten, gikk inn i serieproduksjon i januar 1975.

For en bil! Volkswagen Passat LS fra 1973. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen Classic viste fram den eldste bilen i familien. En Passat B1 LS fra 1973 er en del av samlingen til Volkswagens AutoMuseum Foundation. Den har identifikasjonsnummer 2, noe som gjør den til den eldste Passat i verden.

Passat B1 L Estate fra 1974

Romslighet er dens styrke: I januar 1974 la Wolfsburg Passat Estate til sitt utvalg. Praktisk og perfekt utformet, det var en brølende suksess helt fra starten. Ettersom den gikk gjennom ulike modellgenerasjoner, dyrket familiebilen Passat Estate en plass i eiernes hjerter.

1974 Passat B1 L Estate i Atlas White fra Volkswagen Classic kjøretøybasseng er allerede vist på en rekke kjørebegivenheter at du kan ha mye gammeldags kjøreglede med 40 kW (55 hk)!

Passat B2 CL Formel E fra 1983

Moderne teknologier og effektivitet: Passat B2 ble introdusert i oktober 1980. Denne 2. generasjonen var markant større enn forgjengeren B1.

Til å begynne med ble Passat II tilbudt som en kombi-sedan og som en 5-dørs kombi. I kombinasjon med 55 kW (75 hk) 1.6-liters motor, ble Passat B2 i utgangspunktet også tilbudt som en Formel E-versjon. Volkswagens Formel E forutså innovasjoner som start/stopp-systemet.

Passat B2 CL Formula E i Diamond Silver Metallic er en del av Volkswagen Classic-bilkolleksjonen og vil også feire et jubileum i Essen ‒ den fikk sin typegodkjenning 5. april 1983, noe som betyr at bilen fyller 40 år i år.

Passat B3 Estate GT G60 Syncro fra 1991

Dynamikk og sportslighet: Passat har bevist sine sportslige egenskaper i flere modellversjoner, som alltid utstråler selvtillit, men forblir undervurdert.

Den 3. Passat-generasjonen ble lansert i 1988 og inneholdt et helt nytt design, pakke, teknologi og interiør. Den var tilgjengelig som enten en notchback-sedan eller en stasjonsvogn.

GT-spesifikasjonspakken representerte den sportslige versjonen av Passat, mens Passat G60 med 1.8-liters motor, 118 kW (160 hk) og Syncro firehjulsdrift var den ettertraktede toppmodellen fra 1989 og utover.

Passat B3 Estate GT G60 Syncro fra 1991 fra Volkswagen Classic bilsamling er en velprøvd fanfavoritt som får pulsen til å rase!

Volkswagen AutoMuseum Foundation: Passat B2 Electronic fra 1983

AutoMuseum Foundation viste også fram en spesiell bil for å markere jubileet ‒ Passat B2 Electronic, en engangsmodell fra 1983.

Konseptbilen representerte en livsstilsversjon av Passat med firehjulsdrift, turbolader og omfattende mikroelektronikk som navigasjonssystem, infotainment og en rekke elektriske kontroller. Det var en fremtidsvisjon som sikkert ville ha vunnet mange fans.

Det var fem ganske så flotte Passat-modeller, og etter 50 år har heller ikke Volkswagen tenkt å la modellen kjøre inn i solnedgangen riktig ennå.

Det er en ny generasjon på vei, så til tross for et voldsomt fokus på elbiler får vi et aller siste gjensyn med den historisk viktige modellen senere i år.

Og Abba? Jo, de har også gjort comeback, men ikke regn med å se de i melodifestivalen ‒ som de vant da svenskene hadde tatt til vettet og sendte supergruppen til den store finalen i 1974 med «Waterloo». Og hvem vet, kanskje ankom de den i en Volkswagen Passat?

Les også:

Les mer om:

Nyheter Featured