Toyota Yaris har nå rundet 10 millioner eksemplarer, og tross for at den har rukket å bli 24 år lever den i beste velgående ‒ også i Norge. (Fotos: Toyota)

Lille, store Toyota Yaris

Nei, det er ikke størrelsen det kommer an på. Lille Toyota Yaris har nemlig passert den store milepælen på 10 millioner biler.


På slutten av 1990-tallet så Toyota at de trengte en kompakt bybil som kunne ta de inn i det neste tusenåret, og dette måtte være en verdig etterfølger til selveste Toyota Starlet ‒ en kjær bilmodell som mange husker godt.

For å få det til måtte den nye modellen hake av noen bokser.

Den måtte selvsagt være ganske liten i størrelse, men kun utvendig. Innvendig måtte den være så romslig som mulig. Det løste Toyota blant annet ved å lage den litt høyere enn det som var vanlig for slike minibiler, samt fleksible seteplasser og et helt nytt dashbord.

Arvtakeren måtte også tilby moderne teknologi, løsninger og minst design, akkurat som de litt større modellene gjorde.

Og de som har kjørt 1. generasjonen husker garantert hva dette førte til når det kom til instrumentpanelet. For dette var både digitalt og plassert midt på dashbordet ‒ det var nesten som å klatre inn i et romskip!

Hva Toyota hadde på gang fikk verden et glimt av i 1997, for merket kunne presentere et nytt konsept kalt Toyota Funtime på Frankfurt Motor Show det året. Jepp, det var ingen tvil om at denne skulle bringe moro til folket.

Året etter debuterte Toyota Yaris under bilutstillingen i Paris, hvor forløperen til Toyota European Design Development sto for den ytre stylingen, mens interiøret var et samarbeid mellom Europa og Japan.

En ting som var viktig for Toyota Europa var sikkerheten, og da Euro NCAP kjørte den igjennom testkverna ble resultatet den sikreste bilen i sitt segment. Det holdt dog til kun 4 stjerner.

Men siden har Yaris blitt testet en rekke ganger, og imponerende nok ‒ alle gangene har endt med 5 stjerner. Den siste som er testet av Euro NCAP er Yaris Cross tilbake i 2021, og den imponerte stort under alle de fire delkategoriene som testen består av.

Tilbake i 1998 handlet det altså mye om størrelse, inkludert det som ble plassert i motorrommet. For under panseret hadde Toyota montert en liten 1-liters motor ‒ som visstnok hadde kraften til en tradisjonell 1.4-liters motor. Merket kalte den selv for «Mighty Atom», og til tross for kun 68 hk vant den faktisk en internasjonal motorpris.

En annen pris skulle for alvor viske bort eventuell tvil om dette var en skikkelig god bil, for i 2000 ble den faktisk den aller første Toyota-modellen som ble kåret til årets bil i Europa. Det sier ikke rent lite!

Et argument for nettopp å dele ut en slik høythengende pris til en slik litt, tja, snodig bil klang nok godt i sjefenes ører ‒ for juryen mente at til tross for at det var en kompakt bil bød den på overraskende god innvendig plass.

Andre argumenter var den tross sin kompakte kupé var ganske så allsidig, og ja, de trakk selvsagt fram det mektige atomet under panseret.

Det kom dog nye motoralternativer til, og allerede samme år dukket en 5-dørs med en 1.3-liters motor med 87 hk.

I 2001 var den lille bybilen med på å bane vei for ytelsesmerket T-Sport i Europa. En 3-tredørs Yaris T-Sport var utstyrt med en kraftig 1.5-liters motor som leverte 106 hk ved 6.000 r/min, i tillegg til at den kunne skilte med et ytelsestilpasset chassis, et forsterket karosseri og et sporty interiør.

Det gjorde den til en liten lommerakett, og 0-100 km/t ble opplyst til 9,0 sekunder. Kanskje ikke så imponerende i disse elbiltidene, men den gang var det ganske bra.

T-Sport-utgaven la også grunnlaget for at hver eneste generasjon av Yaris siden har fått en ytelsesversjon, og vi snakker altså om en bilmodell som så sent som i fjor gikk helt til topps i lagkonkurransen i rally-VM.

Med introduksjonen av en 1.4-liters dieselmotor i 2002 ble Toyota den første produsenten i verden som produserte en dieselmotor utelukkende av aluminium, og dermed var også drivlinjen for Yaris-serien komplett.

Resultatet av den store satstingen ble raskt klart. Allerede 1. generasjonen av Yaris solgte langt over 1 million eksemplarer, og siden har den kjørt på videre.

Nå har Yaris nummer 10 million blitt produsert, hvor over halvparten av bilene faktisk er solgt her i Europa.

‒ Yaris har vært synonymt med Toyotas vekst i Europa, og har blitt vår bestselgende og mest produserte bil i regionen. Yaris suksess er ikke over ennå, og jeg ser fram til å se den spennende rollen den vil spille i framtiden, sier Matt Harrison, president og CEO i Toyota Motor Europe.

Og den lever altså i beste velgående.

For Yaris-familien sto faktisk bak over en tredjedel av Toyotas totale salg i Europa i 2022, og her hjemme har det totalt blitt solgt 77.350 biler i Yaris-familien siden 1999.

Og tross et veldig elbil-fokusert norsk marked holder den fortsatt et imponerende salgstempo, og er faktisk Norges 6. mest populære nybil etter årets tre første måneder.

‒ Yaris har spilt en nøkkelrolle i å bygge Toyota-merkevaren i Norge, med nesten 80.000 solgte biler, sier Toyota Norge-leder Piotr Pawlak.

‒ Yaris-familien har nylig utvidet seg etter introduksjonen av Yaris Cross i september 2021, som også er den mestselgende Yaris-modellen i Norge.

Kjært barn har som kjent mange navn. Yaris kommer nå både som Vitz, Yaris Cross og GR Yaris, og følger dermed i hjulsporene på de langt større søstrene som Corolla, Camry, Rav4, Hilux og Land Cruiser.

Bil nummer 10 million var kanskje ikke tilfeldig en Yaris GR Sport, og denne ble produsert på Toyotas fabrikk i Frankrike som har vært med på å produsere modellen siden 2001. De har også siden 2021 satt sammen Yaris Cross.

Sammenlignet med rivalene er Toyota Yaris fortsatt en like godt bil som den var i 2000 da den hanket inn prisen som årets bil i Europa, for jaggu kopierte den ikke bragden så sent som i 2021. Den ble dermed kun den tredje modellen som vinner denne prisen to ganger, etter Renault Clio (1991 og 2006) og Volkswagen Golf (1992 og 2013).

I 2021 startet også Toyota Motor Manufacturing Czech Republic produksjonen av Yaris for å imøtekomme den økende etterspørselen etter modellen i Europa.

Nøkkelkomponenter i Yaris, som bensin- og hybrid-elektriske motorer og girkasser, produseres også lokalt ved Toyota Motor Manufacturing Poland, forklarer Toyota.

Samlet europeisk produksjon av Yaris-familien nådde over 4,6 millioner innen utgangen av 2022.

Når det gjelder Yaris Cross som imponerte i krasjtesten så sent som i 2021, er dette en ny SUV-modell som er den mest populære her i Norge.

Den har også terrengegenskaper så det holder, for bilen med cross i navnet kommer også med et intelligent firehjulsdriftssystem som bruker en ekstra og uavhengig elektrisk motor på bakakselen. Dette skal ifølge Toyota gi ekstra grep og stabilitet ved akselerasjon og i svinger, og mer trygghet på glatte veier.

Og som hovedmodellen kan også Yaris Cross smykke seg med en ganske stor pris, dog ikke helt i den samme klassen. For Yaris Cross ble kåret til årets urbane bil av World Car Awards, og ja, det er disse som kårer årets bil i verden.

Mye av suksessen til Toyota Yaris finner vi altså i den innovative og litt hyggelige karakteren til den aller første generasjonen, og slagordet som en gang ble benyttet oppsummerer modellen veldig treffende.

I reklamen ble den nemlig kalt «piccolo genio», som ja, betyr det lille geniet.

For selv om den er liten utvendig, er det en stor bil. Det har 10 millioner så langt erfart.

Her er en 2005-utgave av det lille geniet:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Featured