De Tomaso er et legendarisk bilmerke grunnlagt av visjonære Alejandro De Tomaso tilbake i 1959, og i starten handlet det meste om racerbiler.
Men merket skulle også sette sine dype spor i bilindustrien, og spesielt med biler som Mangusta og selvsagt den ikoniske Pantera produsert fra 1971 til 1992.
Dessverre slet De Tomaso som mange andre bilmerker utover 1990-tallet, og i 2004 var det slutt og selskapet ble slått konkurs.
10 år senere ble De Tomaso Automobili kjøpt opp av Hongkong-baserte Norman Choi, og målet var enkelt: Å ta merket tilbake til den sagnomsuste fortiden, og det gjennom å tilpasse den analoge kjøreopplevelsen for en ny æra.
Hva alt dette betyr fikk vi se i 2019, for da dukket det opp et nytt De Tomaso-konsept kalt P72. Navnet tar opp tråden til den berømte racerbilen P70 fra 1965, en som også berømte Carroll Shelby var involvert i, og P70 er en bil som det kun ble laget et eneste eksemplar av.
Den skjebnen kommer ikke P72 til å lide, for det er allerede klart at det skal lages 72 individuelle eksemplarer av denne «analoge» kjøremaskinen.

– P72 var vårt løfte om å trofast gjenopplive et historisk merke, sier Choi, som også er administrerende direktør i De Tomaso Automobili.
– Dette første produksjonsspesifikasjonsbilen legemliggjør alt vi står for: En mekanisk sjel, tidløs skjønnhet og en kjøreopplevelse som hever seg over moderne konvensjoner. Det er vårt ekko gjennom tiden – nå gjort virkelig.
De Tomaso sier at med sine flytende linjer og analoge sjel feirer P72 romantikken på 1960-tallet, en tid da biler ble skulpturert som kunst og bilene ble kjørt med en klar hensikt.
Under skallet til De Tomaso P72 er det et helt nytt karbonchassis og en unibody-monocoque meislet ut av et helt stykke med karbonfiber, noe som både reduserer vekt og gjør bilen enda stivere. Begge deler svært viktig når man skal koste rundt en racerbane.
Det er selvsagt også fjæringen og balansen, kanskje til og med enda viktigere for en «analog» sportsbil uten digitale hjelpemidler, og alt dette er det tatt høyde for når de utviklet den nye plattformen som P72 er satt sammen på. Resultatet er ifølge De Tomaso en bil med optimal vektfordeling og et lavt tyngdepunkt.

På innsiden ser man at dette virkelig er en analog bil, for De Tomaso har ryddet unna alt dette tullet med skjermer. Så nei, ingen infotainment her, og dermed ingen distraksjoner.
Her er det særs vakre tradisjonelle analoge brytere og målere, og ifølge merket en cockpit formet utelukkende rundt menneskelig kontakt.
I sentrum, som i de gamle dagene, står en girstang, en som rett og slett bør henge på museet. Dette er en nemlig en skulptur av en girstang i polert metall som sender kraften videre til hjulene via en 6-trinns kasse.
Sjekk dette!

Det nærmeste man kommer en digital opplevelse er en mobilholder, men det er altså ingen digital forbindelse mellom enhet og maskin. Som De Tomaso sier; i P72 er veien grensesnittet, og motoren er lydsporet.
Så nei, du kan bare glemme kjøremoduser her, det er kun den ene. Men du kan i det minste justere dempingsystemet, det har tre nivåer og det hele må selvsagt gjøres manuelt.
Bilen består også av en masse freste aluminium, og her går det både i kuleblåst, håndbørstet og håndpolert komponenter plassert rundt i den svært så oppsiktsvekkende vakre cockpiten.
Så hva med hjertet?
Jo, De Tomaso P72 er utstyrt med en håndmontert 5-liters kompressorladet V8, utviklet eksklusivt for «P»-plattformen til De Tomaso. Her er det 700 hk og 820 Nm dreiemoment, og korte girutvekslinger bør gi en ganske så intens opplevelse.

Som sagt skal det lages 72 individuelle utgaver, så bilen som nå avdukes har sine egne preferanser – de 72 andre vil ha sine skreddersydde løsninger.
Med skjermer, assistenter og til og med kunstige stemmer du kan snakke til er dagens biler rullende datamaskiner fjernt fra de klassiske bilene, men det skal altså P72 gjøre noe med. Her er det en kjøreopplevelse forankret i følelser, akkurat som i De Tomasos ånd.
Og for de 72 særs heldige begynner ventetiden endelig å nå slutten, for leveransene skal starte sent i 2025.
Les også: