Det er lett å tro at Toyota var den første japanske produsenten som opprettet et nytt merke for det øvre prissjiktet. Det skjedde da de introduserte Lexus i 1989, og på samme tid kunne også Nissan annonsere sitt nye merke kalt Infinti.
Men begge ble slått av Honda, som allerede i 1986 bestemte seg for å etablere Acura som skulle komme med litt mer luksuriøse biler.
-->
Og det er som kjent viktig å få en god start, så Acura åpnet med en versjon av en helt ny modell Honda hadde på gang, Integra.
Her hadde den japanske produsenten laget en litt mer luksuriøs og sportslig utgave av Civic, og de fant ut at den var perfekt til den nye satstingen i USA.
Så da Acura tok sats var det med Integra og Legend-modellen, og det var nok ikke dumt. Senere kom også Honda og Acura med en utgave som har blitt smått legendarisk, nemlig Integra Type R.
Honda har for lengst faset ut Integra, selv om den nå gjør et slags comeback. For det er nemlig på gang en 5. generasjon av bilen, men her har Honda jukset litt.
For dette er nemlig en tvilling til 11. generasjon av Civic, men den som produseres og selges i Kina heter altså Honda Integra.
Heller ikke over i USA er de klar til å gi helt slipp for modellen som sist kom under Acura-merket i 2001, for de har en ny generasjon på gang.
Med en gul lakk lånt av NSX viser Acura fram en prototype av den kommende Integra:
‒ Integra er en av de mest ikoniske modellene i Acuras historie, sier visepresident Jon Ikeda.
‒ Nye Integra vil fortsette å levere på originalens ambisiøse, men likevel oppnåelige markedsposisjon, med emosjonell ytelse og stil, kombinert med allsidigheten og nytteverdi som er ettertraktet av dagens kjøpere.
Rent designmessig har Acura gått for en slags premium sportslig 5-dørs bil med et coupépreg, men de bildene og videoen du kan se her er altså av en prototype.
Så hvordan den produksjonsklare utgaven blir seende ut er altså litt usikkert, men det er vel heller tvilsomt at Acura vil endre på altfor mye.
Ettersom den fortsatt er et stykke unna produksjonen, som skal starte til neste år, sier Acura ikke altfor mye om den nye Integraen.
De opplyser dog at motoren kommer med turbo, noe som blir en første for Integra, og denne blir en 1.5-liters VTEC-motor koblet sammen med en manuell 6-trinns girkasse.
Acura er som kjent ikke på plass her i Europa, så vi må dessverre se langt etter den nye Integra-utgaven.
Men bildene kjenner ingen grenser, og et gjensyn med Integra blir aldri feil. Så her er de:
Les også: