Har du spilt trommer for både Motörhead og Scorpions fortjener du en spesiallaget motorsykkel. (Fotos: Indian Motorcycle)

Legendarisk trommis med unik sykkel

Indian Motorcycle har kjørt en videoserie med spesiallagde sykler, og avslutter med et smell. Den 6. episoden og siste sykkelen går nemlig til en berømt trommeslager. Se video.


Vi har både en svensk og dansk tomme-legende innen rockemusikken. Jepp.

For bak trommesettet hos Metallica finner vi danskfødte Lars Ulrich, og hos legendene Motörhead fant vi Mikkey Dee ‒ født i Göteborg ikke så veldig langt fra Norge. 

Etter at Motörhead ble oppløst i 2015 har Mikkey dundret løs på trommene til Scorpions, et tredje superband over i heavy metal-verden. 

Så når Indian Motorcycle nå avslutter sin seksdelte Forged-videoserie i form av en custom-bike passer det jo veldig bra at den er til trommeslageren. Sykkelen er i tillegg formet av det svenske designgeniet Ronna Norén hos Unique Custom Cycles. 

Bakgrunnen for Forged-serien er at sykkelmerket vil vise hva som er mulig å gjøre med den nye Indian Scout, som også er en legende. Modellen er nemlig godt over 100 år gammel.

Den nye utgaven har blant annet en stålrørsramme, noe som åpner for langt mer tilpassing enn for eksempel støpte eller legeringsrammer. Her kan det nemlig kuttes og sveises, noe som er viktig for å lage et unikt uttrykk ‒ og som Norén utnyttet til det fulle. 

Og jaggu finner vi ikke nok en svenske i dette prosjektet. Ola Stenegärd er nemlig designsjef hos Indian, så det var en ekte svensk trio som trommet sammen da det siste kapitelet ble skrevet. 

Kanskje litt bittert ble ikke sykkelen overlevert i Sverige, men de to designerne måtte ta den med til Praha hvor Scorpions gjennomførte en konsert. 

Norén lot seg inspirere av chopper-legenden Stan Dishong da han designet sykkelen.

‒ Dishong var en av pionerene innen chopper-scenen på sekstitallet, og en av hans Scout hadde mange av signalene som Ronna fanget opp, sier Stenegärd.

‒ Når du ser på sykkelen, er det ingen skurrende elementer, det er helt konsistent. Stillingen sitter riktig, helt ren.

Og det var også målet til Norén.

‒ Planen fra begynnelsen var å ta av produksjonssykkelen og gjøre den så ren som mulig, sier Norén. 

‒ Jeg startet med å strekke rammen, lage en mindre tank og bruke større eikehjul for å gi sykkelen et lettere utseende. Den har en litt lengre gaffel som Stans sykkel, dette er en vri på det.

Som trommeslager føler Mikkey at motorsykler går hånd i hånd med trommer.

‒ Jeg er motoren, sier trommisen.

‒ Vi må ri disse gutta og presse [bandet]. Greia med en sykkel, bare dreiemomentet, vibrasjonen, kraften! Og det er det jeg har bak [trommene].

Og skal vi måle etter reaksjonen da han så sin Forged Scout for første gang bør det være en svært glad trommeslager.

‒ «Hvor stilig er det?» utbrøt han. 

‒ Wow, det er rent, og når du hører den kjøre, er det veldig høyt. Høyere enn trommene mine! 

‒ Jeg ville at den skulle se lett ut, og denne sykkelen gjør det. Å kjøre den hele dagen var en annen opplevelse. Den er veldig lett håndtering. Den har en flott balanse, og jeg likte det.

Forged-serien tar altså for seg forskjellige designere som velger helt forskjellige veier når det skal spesialdesigne en Indian Scout. En av disse var Roland Sands, som reflekterer over alle tre prosjektene i årets Forged-serie.

‒ Noen sykler har legitimt sjel, sier han.

‒ Du kan se bevis på det når du gir den til noen som skal jobbe med den, tilpasse, sette sin egen kjærlighet, energi og design i en maskin. Med denne iterasjonen av Scout tror jeg du har sett hvor annerledes du kan lage sykkelen, og hvor mye du kan bringe din egen sjel, din egen stil, din egen ånd inn i maskinen. Ja, Scout har sjel. Det er det som skjer.

Her er videoen du helt klart bør bruke noen minutter på, for her får du se sykkelen, reaksjonen til Mikkey Dee og mye annet snadder.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Motorsykkel Indian