Gulf-logoen er synonymt med motorsporten, og det er det noen spesielle grunner til. På 1960-tallet var det slike biler som tok Ford inn til to seire i Le Mans, Gulf var partnere med McLaren i formel 1, og ikke minst ble ikonstatusen sikret da tøffingen Steve McQueen kjørte en blå og oransje Gulf Porsche 917 i filmen «Le Mans» i 1971.
Siden har den blå og oransje fargekombinasjonen kombinert med den berømte Gulf-logoen blitt et ikon i motorsporten, og McLaren har også samarbeidet med oljeprodusenten i nyere tid.
-->
Det opprinnelige samarbeidet startet i 1968, og varte til 1973. Da hadde McLaren og Gulf vunnet over 40 løp, både i formel 1 og den berømte Can-Am-serien i USA.
På 1990-tallet var samarbeidet tilbake under langdistanseløpene, hvor den berømte McLaren F1 GTR kjørte i Gulf-drakt gjennom hele tiåret.
Nå børster McLaren og Gulf støvet av det gamle partnerskapet, og samarbeidet inkluderer både McLaren Automotive og McLaren Racing.
McLarens formel 1-lag har tidligere hatt en sponsoravtale med den brasilianske drivstoffprodusenten Petrobras, men denne ble brutt noen uker før Brasil Grand Prix sent i fjor.
Britene har altså ikke brukt veldig lang tid for å finne en ny partner, og for formel 1-bilene betyr dette at Gulf-logoen finner veien bak på motordekslene rett under startnummeret og på sidespeilene.
Her viser formel 1-fører Lando Norris bilen fram:
‒ Det er flott å kunne ønske Gulf velkommen tilbake, som historisk har sett navnet pryde mange McLaren-biler og racerbiler gjennom årene. I likhet med McLaren er Gulf-navnet synonymt over hele verden med teknologisk utvikling og innovasjon, og med spenning rundt både racing og bilkjøring, sier Mike Flewitt hos McLaren.
Allerede under helgens formel 1-løp på Silverstone i England vil det være mulig å spotte den berømte logoen på McLarens racerbiler, og i tiden framover vil det sikkert dukke opp andre racerbiler som også byr på den berømte kombinasjonen av blå og oransje.
Les også: