Den berømte BMW-logoen med de forskjøvne halvsirklene i blått, fiolett og rødt dukket første gang opp i 1973. Der fant den veien til en racerbil som en ny avdeling kalt BMW Motorsport sto bak.
Men la oss ta dette i riktig rekkefølge.
-->
BMW ble grunnlagt i 1916 som en flymotor-produsent, før de utvidet til motorsykler i 1923 og biler i 1928.
Allerede på 1930-tallet hadde de stor suksess i motorsport med den legendariske BMW 328, og siden har det bayerske merket vært synonymt med sportslige modeller.
På 1950-tallet slet BMW som mange andre med ettervirkningene fra 2. verdenskrig, men da de lanserte en ny klasse i form av 1500-modellen i 1962 var det starten på en ny tid for merket.
Den modellen gjorde også BMW til en gigant innen motorsport, som til slutt førte til en helt ny avdeling som etter hvert ble til et eget lite selskap innad i Bayerische Motoren Werke.
På begynnelsen av 1970 var det bokstavelig talt en ny driv i BMW. De hadde et relativt ungt styre, de hadde bygd den ikoniske 4-sylindrede bygning og vant en rekke mesterskap. Problemet? De leverte stort sett kun bilene, mens andre tunet disse og drev teamene som høstet heder og ære rundt om i verden.
Det skulle det bli slutt på.
«En bedrift er som et menneske. Så lenge den går inn for sport, er den sprek, godt trent, full av entusiasme og ytelse.»
Dette var ordene til Robert A. Lutz, et medlem i styret til BMW. De falt i 1972.
1. mai samme år ble BMW Motorsport GmbH etablert, hvor 35 ansatte skulle tilpasse bilene motorsport. Bare måneder etter hadde de flyttet til egne lokaler, og året etter skulle den første bilen med den litt mer spesielle logoen komme.
De startet med en BMW 2002 som var slanket ned til 950 kilo, og drevet av en 2-liters fireventilers 4-sylindret motor som hadde en maks effekt på 240 hk. Denne var ment for rally.
Der var også en touring coupé som til slutt ble til 3.0 CSL ‒ den førstefødte M-modellen som ikke fikk lov til å hete det.
Her var blant annet dørene laget av aluminium og den 5-trinns girkassen hadde et magnesiumhus, og totalvekten var på slanke 1.092 kilo.
Men det som virkelig stjal søkelyset var monsteret under panseret. En 3.340 kubikks rekke-sekser med 12 ventiler og en maksimal effekt på 360 hk. Det var mye i 1973!
For virkelig å understreke at denne var noe helt spesielt, kom BMW opp med en ny logo som de satte på bilen. De tre blå, fiolette og røde fargestripene på en strålende hvit bakgrunn.
BMW 3.0 CSL dominerte racingen i årene som kom, og førte til bilen som er gudfaren for alle M-modeller.
For nå skulle Motorsport GmbH lage sin første konkurransebil som ikke var basert på en vanlig produksjonsmodell.
Mens BMW selv sto for de tekniske komponentene, skulle Lamborghini levere karosseri og chassis. Imidlertid resulterte økonomiske problemer hos italienerne i betydelige forsinkelser, og til slutt måtte en ny produksjonskjede på plass og produksjonen av bilen ble litt av et lappeteppe.
Rammen ble produsert en plass i Modena, mens et glassfiberforsterket plastkarosseri ble laget av en annen produsent i samme by.
Det berømte ItalDesign satte disse sammen og sørget for interiørbeslagene. Bilene ble deretter fraktet til Stuttgart hvor alle de mekaniske enhetene ble installert.
FIA-reglene sa at bilene som skulle konkurrere måtte være i minst 400 eksemplarer, så den ultralave bilen som kun var 1,14 meter høy og hadde en midtmotor med 277 hk kom også som en veigående modell.
Den ble døpt BMW M1. M som i Motorsport, 1 som en ener.
Dermed debuterte den første bilen med den berømte bokstaven M på markedet. Og BMW bommet helt på etterspørselen.
Prisen ble satt til akkurat 100 000 tyske mark, men da de 130 første bilene sto ferdig gjensto det fortsatt 300 bestillinger. Og det var ikke rart.
For dette var den raskeste veigående tyske bilen, og et bilmagasin klarte faktisk å presse den til 264 km/t. Ellevilt i 1979 da den testen ble gjennomført.
BMW M1 debuterte i 1978, og med den fulgte en logo hvor de tre fargestripene skrånet til høyre og som etter hvert støttet seg på bokstaven M.
Som vi vet ble M raskt synonymt med raske biler utenfor racerbanen, og ble et varemerke som har en høy gjenkjennelsesverdi og identifikasjonskraft.
Nå var faktisk legendariske BMW M1 den eneste BMW M produksjonsbilen med høy ytelse som bar det historiske motorsportemblemet i tillegg til logoen med de tre fargestripene.
I begge logoene står den blå for BMW, mens den røde symboliserer racing og den fiolette uttrykker sammenhengen mellom de to.
Senere har den fiolette blitt erstattet av en mørkeblå, mens selskapet BMW Motorsport er kjent som BMW M siden 1993.
Men ingen av disse delene har endret den høye symbolske kraften til merket og logoen, og i sitt 50. år er selskapet mer vellykket enn noen gang som markedsleder innen ytelsesbilene.
‒ Med det klassiske «BMW Motorsport»-emblemet vil vi gjerne dele gleden vår over jubileet til BMW M GmbH med fansen av merket, sier Franciscus van Meel, styreleder i BMW M.
‒ Vi har et flott år foran oss, som vil bli feiret med unike produkthøydepunkter og spennende prestasjoner. M-en har lenge vært ansett som den sterkeste bokstaven i verden, og i vårt firmas jubileumsår står den sterkere enn noen gang.
BMW M har god kurs mot nok en salgsrekord i 2021, og smir mens jernet er varmt. For aller første gang lanserer merket nemlig en BMW M3 Touring i løpet av 2022, i tillegg kan fansen se fram til «en spektakulær spesialmodell av BMW M4 Coupé-serien», som de selv sier.
Etterfølgeren til den suksessrike BMW M2 er allerede på et avansert stadium i sin utvikling, og parallelt drives også elektrifiseringen av BMW M-merket framover.
I jubileumsåret 2022 vil den første elektrifiserte høyytelsesmodellen i historien til BMW M lanseres, og selskapet skal i tillegg avholde en rekke arrangementer som starter med Concorso d'Eleganza Villa d'Este i Nord-Italia i mai.
24. mai 2022 runder BMW M 50 år, men de er altså allerede i feststemning. For nå skal også nye kunder få en smak av gammel tradisjon, og åpner for å klebe det gamle kjennetegnet på nye produkter.
Fra og med mars kan kunder som kjøper en BMW M eller en bil med M Sport-pakke få bilens front-, bak- og hjulnav dekorert med emblemer inspirert av den klassiske «BMW Motorsport»-logoen.
Her er det altså retro så det holder, og vi aner at dette blir en salgssuksess uten like.
For hvem vil vel ikke hylle den originale BMW M1 og ikke minst motorsport-satstingen som førte til sagnomsuste M-merket?
BMW opplyser at «dette unike tilbudet i historien til BMW M vil være tilgjengelig for bestilling fra slutten av januar 2022», men allerede nå kan vi sjekke ut hvordan det faktisk ser ut.
Les også: