For to år siden bestemte Audi seg for å forandre på tallkombinasjonene
som viser hvor sterk motor bilene har. De nye tallkombinasjonene strekker seg
fra 30 og helt opp til 70, og viser hvor mange hestekrefter den spesifikke
modellen har. Minstemann med nummer 30 bak modellnavnet har en motor på
maks 128 hestekrefter, mens for eksempel en 45-modell har en motor på mellom 226
og 248 hk.
sterke, og en 50-versjon betyr mellom 281 og 308 hk, mens «55» kan by på helt opp
til 368 hk. Forvirret? Ja, du er ikke den eneste. Men jo høyere tallet
er jo mer krefter har bilen ‒ og mer heftig blir prisen. Da Audi lansert elbilen e-tron var det med en utgave som har
355 hk og 561 Nm, altså en som plasseres seg inn i 55-gruppen. Og per nå er det denne e-tron 55 som er tilgjengelig. Men nå bekrefter Audi at en 50-versjon er på vei inn i produksjon, og vi kan dermed forvente denne utgaven en gang i løpet av neste år. Normalt sett byr ikke de forskjellige tallkombinasjonene noe
særlig mer enn kreftene, så det er ingen grunn til å tro at e-tron 50 rent
teknisk og utstyrsmessig er veldig mye forskjellig fra den nåværende e-tron 55.
e-tron betyr det mer bestemt 308 hk og 540 Nm fra de to elmotorene ‒ altså
akkurat innenfor grensen til 50-versjonene. Dette sender e-tron 50 opp til 100 km/t på 7,0 sekunder,
mens toppfarten er begrenset til 190 km/t. Men går den svakere motoren utover batteripakken ‒ og dermed
rekkevidden? Ja. Toppmodellen har et batteri på 95 kWh, mens dette går ned
til 71 kWh med den rimeligere versjonen. Dette gjør også at rekkevidden faller
fra en plass over 400 kilometer til akkurat 300 kilometer for e-tron 50, og det
er ganske så mange prosent mindre kjørelengde. Lillesøsteren får også svi når det kommer til lading, selv
om den er på høyde med alt annet som er her per i dag.
kW, mens e-tron 50 har en begrensning på 120 kW. Så man får altså mindre krefter, mindre rekkevidde, ett
sekund lenger tid på 0-100 km/t og tregere lading med den nye innstegsmodellen
for e-tron. Dette bør dermed få et godt utslag på prisen, og ifølge diverse
medier er den da også satt til under 70.000 euro i Tyskland. Dette skal igjen
gi en grunnpris på 60.000 euro, som er den tyske grensen på miljø-incentiver. Dette
gir totalt 4.000 euro i prisavslag, 2.000 euro fra myndighetene og 2.000 euro
fra produsenten. En Audi e-tron 55 starter i overkant av 80.000 euro i Tyskland,
så trekker vi fra 100.000 kroner på den norske prisen skal dermed e-tron 50
lande en plass rundt 560.000 kroner her i Norge. Men hva prisen faktisk blir er altså ikke bekreftet, så ta den prisen med en klype salt. Her er flere bilder av Audi e-tron 50: Les også:
- Norge først i køen for elbussen fra Mercedes
- Ny Audi for asfaltjungelen
- Modellen som «berget» Seat rundet 1 million