Fram til det årtusenet vi nå er inne i var Lamborghini en
svært så eksklusiv produsent som nøyde seg med noen hundre biler i året. For eksempel solgte de i 1999 kun 209 biler, og det var
først fem år etter at Volkswagen-gruppen tok kontrollen og plassert merket
under Audi at de bikket et firesifret antall biler i året.
salg på 1.305 biler, og siden har de holdt seg på riktig side av tusentallet. Og nå går det så sjefene griner, og det er gledes-tårer. Fra 2014 har de satt stadig nye salgsrekorder, og i 2018 tok
de et kjempesprang med 5.750 biler ‒ opp fra 3.815 året før. Nå peker pilene enda mer til himmels. For i 2019 noterte de seg for et salg på formidable 8.205
biler ‒ opp med formidable 43 prosent. Mange nye millionærer hjelper selvsagt et merke som Lamborghini, men den store forklaringen er Urus.
superpotent SUV-modell, og den ble lansert tidlig i 2018. Og den har åpnet
porten for en masse nye kunder, og bare i fjor kom det til nærmere 5.000 nye Urus-eiere. Og går salget bra, ja, så renner pengene inn. Omsetningen økte med hele 28 prosent, og endte på solide 1,81 milliarder euro i 2019. Nå øker utgiftene også, og i utgangen av 2019 var det faktisk 1.787 ansatte hos den italienske produsenten. Salget i 2019 fordelte seg som følger: Urus med 4.962 eksemplarer,
V12 Aventador med 1.104 eksemplarer og V10 Huracán med 2.139 biler.
vei mot nok et rekordår. Men så slo som kjent korona-viruset til, og Italia er svært
hardt rammet. Lamborghini har bestemt seg for å stanse produksjonen inntil
videre, så får vi se hvor lenge de kaotiske tilstandene rundt om i verden
varer. Når hverdagen endelig vender tilbake har Lamborghini to nye
eksemplarer som kan hjelpe dem mot nye høyder, nemlig V10 Huracán EVO og den
eksklusive Sián. Men fortsatt må de nok stole på Urus som den store
volumselgeren. Les også:
- Startet leveringene av Tesla Model Y
- En selvladende bil du ikke har sett maken til
- Danskene har oppdatert flaggskipet