Kvinnene strømmet til MC-kurs

Hurra, for nå vil også kvinnene lære seg å kjøre motorsykkel.


Få ting har vel vært så mannsdominert som MC-kulturen, men det er selvsagt ingen grunn til akkurat det. Kvinnene hører akkurat like mye hjemme i MC-verden som det mennene gjør bak kjøkkenbenken, og det er som kjent lenge siden mennene rykket inn der.

Og nå virker det som at kvinnene virkelig har fått øyne opp
for frihetsfølelsen de motoriserte tohjulingene faktisk gir, for da den norske
avdelingen av WIMA (Women's International Motorcycle Association) inviterte til
kjørekurs opplevde de et rush av interesserte og lærevillige kvinner.

-->
Under kurset på Rudskogen dukket det nemlig opp mer enn 50 kvinnelige
motorsyklister, og en slik interesse hadde WIMA Norway aldri drømt om.

– Vi hadde aldri trodd vi skulle få så stor interesse for
det første kjørekurset for kvinner, sier Eli Johanne Stene, president i WIMA
Norway.

‒ Det markerer også den kraftige veksten og økte interessen
vi ser blant kvinner for motorsykkelkjøring. Før så man sjeldent kvinner i
motorsykkelforretningene rundt om i landet, men nå har vi blitt et fast innslag,
slår hun fast.

En grunn til at mange kvier seg for å kjøre MC, både menn og kvinner, er at de føler seg usikre på en motorsykkel. Mange tar MC-lappen, men så kjører de ikke nok motorsykkel til at de føler seg trygg.

Et slikt kurs som det WIMA nå arrangerte hjelper slike motorsyklister.

– Målet med dagen er å gjøre kvinnene tryggere til å
beherske egen motorsykkel. Bli bedre førere. Lære å stole på seg selv i
vanskelige manøvrer. Og ikke minst å ha det gøy sammen, sier Stene.

Hun sier at motorsykkelkjøring i prinsippet handler om å jakte på gode svingete veier gjennom en flott natur og gode kjøreopplevelser. Stene kjørte selv til arrangementet på Østlandet fra Bergen og Vestlandet sammen med en stor gruppe deltakere.

– Vi hadde en nydelig tur over fjellet og ned til Rudskogen,
sier presidenten som også selv var kursdeltaker fredag.

Selv om det hele ble avholdt i Østfold, var det faktisk en trafikkskole fra Åsane i Bergen som organiserte kjøringen. Terje Solbakken Trafikkskole hadde fikset 30 instruktører og flaggvakter som sørget for at alt gikk som planlagt.

Ane Lønnum får sjekket lydnivået på sin motorsykkel før kjøring. Maks grensen er 100 db.

‒ Vi er utrolig fornøyde med å kunne gjennomføre
førerutviklingskurset til tross for korona- og covid-19-situasjonen vi har hatt
i lang tid, sier Solbakken selv.

Vi er nå inne i første del av årets sommer, og tohjulingene
har inntatt veiene over store deler av Norge. Fredag skinte for eksempel sola
om kapp med deltakerne på Rudskogen, og holder finværet seg blir det en flott MC-sommer.

Stene som har hatt MC-lappen siden 1991 ser iallfall positivt
på MC-sesongen, og håper at det kommer til enda flere kvinner.

– Siden starten for litt over ett år siden har WIMA vokst
til 2.000 medlemmer og følgere i Norge. WIMA internasjonalt og i Norge jobber
for å knytte sammen kvinner med felles interesse for motorsykkel. WIMA Norway
har som formål å fremme aktiviteter, kvalifikasjoner, velvilje og vennskap
mellom kvinnelige motorsykkel-entusiaster i Norge, sier en strålende fornøyd
norsk president.

Både sola og kvinnene smilte fredag. Her Linda Kristin Sanden (t.v.), Eli Johanne Stene (midten) og Marit Johnsrud.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel