Kunsten å kamuflere

Skoda brukte 120 timer på kamuflasjedrakten til den kommende elbilmodellen Enyaq iV.


Det er mange som forbanner smarttelefonene, som nesten tar
like gode bilder og filmer som vanlige kameraer. Kjendiser, uærlige politikere
og kjeltringer er tre store grupper som muligens føler seg forfulgt siden de
fleste nå går med kameraer i lomma ‒ og det gjelder ikke minst bilprodusentene.

-->
Disse må teste prototyper av nye modeller under virkelige
forhold, og ofte lenge før de har tenkt å vise bilene fram for offentligheten.

Skoda tester biler både i egne rigger, klimatiske kamre, vindtunneler
‒ og under virkelig kjøring omtrent over alt på kloden. Bilene må takle alle forhold,
så dermed tar disse turen til både varmere og kaldere strøk før de blir endelig
godkjente.

En bil som Skoda ønsker å skjule er Enyaq iV, og den
kommende elbilen vil runde om lag to millioner kilometer på vanlige veier før
den finner veien til samlebåndet.

Men Skoda kan ikke pakke Enyaq iV inn i gråpapir og sende
den ut i trafikken, for det er regler på hvordan bilene kan se ut og hvilket
utstyr slike må ha. Og siden bilen faktisk skal testes så kan de heller ikke
røre for mye på designet, som har mye å si for kjøreegenskapene.

Dermed blir løsningen altså å forvirre oss.

Som vi skjønner er det lite som skaper mer oppsikt enn biler
kledd i skrikende sebra-mønstre, så målet er dermed å skjule designet på en mest
mulig effektiv måte. De jakter på mønstre som kan forvirre øyet og hjernen, og altså
gi optiske illusjoner.

Slik ser kamo-drakten til Enyaq iV ut, og klarer du å danne
deg et bilde av hvordan bilen faktisk ser ut?

Som vi skjønner tiltrekker denne bilen seg enormt med oppmerksomhet
ettersom den ser ut som en jungel, men det er ikke tilfeldig at den har fått
akkurat dette mønsteret.

Dette er altså en elbil, så et grønt tema passer bra, og artistene
bak mønsteret har også brukt 3D-effekter for å forvirre mest mulig.

Hele jobben med denne folien på 18 kvadratmeter tok 120
timer, så det er også en tidskrevende prosess.

Skoda er kreative når det kommer til kamo-drakter, og har de
senere årene vist fram svært forskjellige mønstre.

I 2016 hadde de klar en ny SUV kalt Kodiaq, og under den
siste etappen av Tour de France på Champs-Elysées dukket det opp en kamuflert modell
som lederbil til feltet.

Slik så den ut:

I 2019 hadde de på gang 4. generasjon av Octavia, og da
denne dukket opp i Praha var det med et svært så spesielt kamo-mønster.

Her oppfordret faktisk Skoda folk til å ta bilder av bilen,
og de som postet disse på sosiale medier kunne vinne en eksklusiv invitasjon
til verdenspremieren av den nye bilen i samme by.

Slik så den ut:

De gikk en ganske annen vei med Scala, som hadde et blått og
litt psykedelisk mønster. Ikke stirr for mye på bildet under, for dette mønsteret
har potensiale til å gjøre deg sjøsyk.

Enyaq iV skal etter planen få premiere senere i år, men det betyr ikke at kamo-ekspertene kan hvile.

Innen utgangen av 2022 skal Skoda ha lansert 10 modeller av
den elektriske Skoda iV-familien, så ikke bli overrasket om du snubler over en
Skoda kledd i et spesielt mønster i tiden som kommer.

Les også:

Les mer om:

Nyheter