Kompakt AMG med drift-modus

Mercedes klinker til med fire nye AMG-varianter, og velger du en med S i benevnelsen kan du sladde så mye du vil.


Det virker som om de to gamle tyske rivalene BMW og Mercedes
kappes om å komme med flest nye modeller, for det går ikke en måned uten at de
viser fram noe nytt.

Nå er det Mercedes som presenterer et par nye modeller, og
her snakker vil iltre småtasser som sparker som en illsint unge.

-->
Stjerne-merket dunker like godt til med fire nye biler i to modellutgaver ‒ AMG A 45 4Matic+ og AMG A 45 S 4Matic+ samt AMG CLA 45 4Matic+ og AMG CLA 45 S 4Matic+.

45-utgavene kommer med en motor på 387 hestekrefter og et
dreiemoment på 480 Nm, mens 45 S byr på 421 hk og 500 Nm. Samtlige er
turbomotorer på 2.0-liter, og det går unna i kryssene med disse.

AMG A 45 skyter opp til 100 km/t på 4,0 sekunder, og har en
toppfart på 250. AMG A 45 S tyner sprinttiden ned til 3,9 sekunder, og gir seg
ikke før den når 270 km/t.

CLA-versjonene er ikke mye dårligere.

AMG CLA 45 bruker 4,1 sekunder på 0-100 km/t, og har en toppfart på 250 km/t. AMG CLA 45 S er oppe i 100 km/t på 4,0 sekunder, og i likhet med S-versjonen av A 45 kan du også kjøre denne i 270 km/t.

Og som de fleste vet betyr 4Matic at disse har krefter på
alle fire hjulene, og bør dermed kunne håndtere norske vinterforhold uten
nevneverdige problemer.

For å få alle disse kreftene ned i de fire hjulene har
Mercedes puttet inn en AMG Speedshift DCT 8-trinns dobbeltclutchkasse, og i
kjent stil har tyskerne også et vell av kjøremoduser som føreren kan velge
mellom.

Et av disse «Sport Handling Mode», hvor det er mulig å styre
det 3-trinns ESP-systemet individuelt. Det betyr altså at det er mulig å
bestemme sladdevinkelen, og dermed er det mulig å få rompa enda lenger ut.

Den spesielle drift-modusen gjemmer seg under «Race»-modusen,
og finnes som standard i S-versjonene. For å velge denne må ESP være deaktivert
og girkassen satt i manuell modus.

Når det er gjort er det bare å «power-drifte» som mye du orker.

Slik som denne karen gjør:

Det er en sladdeløsning også for de som ikke har S i
modellbenevnelsen, for disse kan velge AMG Dynamic Plus-pakken som ekstrautstyr
som åpner for Race-modusen.

Man blir nesten svimmel av alle kjøremodusene disse kompakte
AMG-modellene byr på, for det er fire hovedkategorier som i tillegg har underkategorier
å velge mellom.

I «Basic» kan du for eksempel velge «Slippery» og Comfort».

I «Advanced» finner man «Sport» ‒ men…

i «Pro» finner du også «Sport+», og skal du sladde må du
dykke ned i «Master» hvor også «Race» befinner seg.

Hjelp!

I likhet med de andre mindre og nye AMG-modellene som
Mercedes har avduket i det siste, som for eksempel AMG A 35, har også disse fire
det meste av ny teknologi samt en rekke nye mekaniske løsninger rundt ting understell
og oppheng, styring og bremser.

De kommer selvsagt med den intelligente MBUX-løsning som
blant annet takler talekommandoer, og det er en egen AMG-meny som viser ting
som rundetider, motordata, G-meter og til og med en egen oppvarmingsmeny slik
at motoren og oljen skal være klar for en hissig runde rundt banen.

Om man også går for et head-up-display kan S-modellene til
og med viser de ideelle sporvalgene på enkelte kjente baner, eksempelvis Nürburgring
eller Spa Francorchamps.

Og vi får anta at de nye AMG-modellene også fungerer godt inne i byene, for det har faktisk Mercedes glemt å si noe om.

Her er flere bilder av de små hissige AMG-modellene:

Les også:

Les mer om:

Nyheter