Det er sikkert mulig å krangle om hva som er verdens
raskeste serieproduserte bil, men de fleste er enige om at den æren tilfaller svenske
Koenigsegg. Regara holder nemlig rekorden på 0-400-0, en øvelse den klarte på 31 sekunder. Ingen andre hyperbiler har vært i nærheten av det, selv om elektriske hyperbiler som Aspark Owl og Czinger 21C muligens kan straffe den tiden.
Koenigsegg-modellen. Det er nemlig Jesko Absolut, en splitter ny versjon av en ett år gammel modell. Her er den nye versjonen til venstre på bildet under. De fleste som hører Sverige og Absolut tenker nok på vodka,
men Jesko Absolut er langt sterkere enn de hissige vodkadråpene med samme navn. Koenigsegg presenterte modellen Jekso, oppkalt etter grunnlegger Christian von Koenigseggs far, for et år siden. Dette er en litt mer baneorientert hyperbil med digre vinger og stort marktrykk, og under panseret sitter det en gigantisk 5-liters twinturbo som yter intet mindre enn 1.280 hestekrefter om du fyller på standard bensin. Tar du deg råd til E85 får du ufattelige 1.600 hestekrefter
tilgjengelig, og da går det rekordfort unna. Dreiemomentet? En plass godt over
1.000 Nm.
løsningene, men er laget mer for vanlig gatekjøring. Men tro ikke at det betyr
at det er tregere. Snarere tvert om. ‒ Jesko Absolut har en sjokkerende lav drag-koeffisient på
0,278 Cd, kombinert med sine høyhastighets stabiliserende aero-detaljer,
dagligdags-vennlig karakteristikk og bagasjeplass, gjør Jesko Absolut til et landbasert
rakettskip som er klar for å nå uhørte hastigheter i et rekordtempo, sier
Christian von Koenigsegg. Så ja, mindre banefokusert og enda raskere. Hmmm. Alt handler om aerodynamikken, marktrykk og et mer strømlinjeformete
design.
finner, og denne er av alle ting inspirert av de vi finner på jagerflyene F-15.
Dette gir Jesko Absolut en overraskende stabil bakende, og sammen med nye grep
foran skal denne altså sitte som klistret til asfalten. I og med at denne har mindre marktrykk enn Jesko har også
Koenigsegg gjort bilens dempere mykere, og dermed bør den være langt mer
behagelig å kjøre når du skal innom butikken på vei hjem fra banen. Koenigsegg sier altså at de aldri mer kommer til å lage en
så rask serieprodusert bil som Jesko Absolut, men hvor rask den er vet vi altså
ikke. Koenigsegg sier bare at avanserte simuleringer har vist at
den er uvirkelig rask, og vi at med tiden får vise hva dette eksakt betyr. Hva den kommer til å koste og hvor mange Koenigsegg planlegger å produsere av Jesko Absolut vet vi heller ikke, men vi har iallfall noen bilder til av det som blir en av verdens aller raskeste biler. Les også:
- Årets viktigste bilutstilling er avlyst
- Europeisk produksjon skal gi korte ventetid
- Prøvekjørt Mazda 3 Cosmo Skyactive-X