Ifølge Kia selv har de hatt to tanker i hodet når de designet den kommende elbilen EV6. To ganske så store tanker. De har nemlig tenkt på menneskene og naturen, og kommet opp med et design som skal vise kontrastene i dette samspillet.
Resultatet av «Opposites United» kan vi altså se med Kia EV6, det neste store elbilsteget til den sørkoreanske produsenten.
-->
Med runde, flate og markerte linjer, en crossover-høyde og et fallende tak tar EV6 tak i de moderne prinsippene mange nå styrer etter, og litt typisk for nye elbilmodeller har den også en svært skrående frontrute som skal gi enda mer aerodynamiske linjer og dermed også bedre rekkevidde.
Bilen går rett inn i det heteste segmentet med en lengde på 4,68 meter, en bredde på 1,88 meter og en akselavstand på 2,9 meter. Bakerst har de funnet plass til et bagasjerom på 520 liter, noe som er mulig å utvide til 1.300 liter.
På innsiden viser EV6 vei for en buet enhet delt opp i to 12,3-tommers skjermer, og elbilen kan skryte av både Meridian lydanlegg med 14 høyttalere og ASD (Active Sound Design), trådløse oppdateringer og et head-up display med utvidet virkelighet (AR).
Den kommende elbilen byr også på en oppgitt rekkevidde på 510 kilometer via et batteri på 77,4 kWh, og et 800V ladesystem som åpner for lynlading. Kia EV6 kan hurtiglades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter, og versjonen med batteripakken på 77,4 kWh og 2WD kan lading i 4,5 minutter gi 100 kilometer rekkevidde.
For ja, den kommer både som bakhjulstrekk og firehjulstrekk, og det sportslige designet følges også opp når det kommer til akselerasjon. Den mest sportslige klarer ifølge Kia 0-100 km/t på 3,5 sekunder, og det er i så fall svært så imponerende.
Kia lanserte bilen sent i mars, og ikke overraskende har den generert mye oppmerksomhet.
‒ Det er veldig god interesse for EV6, som vi er trygge på blir en aktuell og konkurransedyktig bil i Norge. Mange har satt seg på interesselisten, og de har i dag fått mail med priser og utstyrsversjoner på vår nye elbil, sier Irene Solstad, konserndirektør for Kia i Bertel O. Steen.
‒ Innovativ teknologi, lang rekkevidde, crossover design, mulighet for bakhjulstrekk eller firehjulstrekk, lynrask lading og hengervekt på 1.600 kg er egenskaper som passer det norske markedet. Vi vil ha tre lanseringsmodeller av EV6, alle med stort batteri og mye utstyr, legger hun til.
Kia Norge åpner for reservasjoner til uken, og EV6 lanseres altså i tre utstyrsnivåer. Forventet utlevering av EV6 Exclusive og EV6 GT-Line er i 4. kvartal, mens produksjonen av EV6 GT først starter litt senere og har et forventet leveringstidspunkt i 4. kvartal 2022 ‒ altså ett år senere.
Så hva med prisene?
Jo, Kia EV6 kryper godt under halvmillionen for den rimeligste utgaven, men prisen skyter raskt oppover for de to andre versjonene.
EV6 Exclusive: 469.900 kroner
EV6 GT-Line: 529.900 kroner
EV6 GT: 599.900 kroner
Kia Norge opplyser også at det følger med et 12 måneders abonnement på Kia Charge og Ionity, noe som åpner for lading på norske Ionity-stasjoner for 1,65 kr pr. kW (priser pr. april 2021). Dette abonnementet gir også rabatterte priser på Ionity i hele Europa, mens Kia Charge lanseres i Norge i august.
Kia og konsernsøster Hyundai har nå fått en ny plattform de kan lage elbiler på, E-GMP, og for Kias del betyr dette et lite ras av nye elbilmodeller i tiden framover. EV6 blir den første av i alt 11 nye elbilmodeller, og sju av disse baseres på E-GMP inkludert EV6. De fire andre baseres på eksisterende modeller.
Her er bilder av Kia EV6:
Les også: